احتمال کسری ۲۵ میلیون مترمکعب گاز در اصفهان وجود دارد

به گزارش رکنا از اصفهان،سیدمصطفی علوی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته نزدیک به ۱۵ میلیون متر مکعب کسری گاز در زمان پیک مصرف در استان وجود داشت و امسال نیز با توجه به رشد مصرف ۱۰ درصد به ویژه در بخش خانگی و صنایع پیش‌بینی می‌شود در برخی روزها این کسری و ناترازی تا ۲۵ میلیون مترمکعب نیز برسد.

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان با بیان اینکه میزان سقف مطمئن مصرف گاز طبیعی در استان ۵۸ میلیون متر مکعب در روز است اظهار داشت: سال گذشته محدودیت مصرف گاز برای برخی از کارخانه‌های سیمانی و نیروگاه‌های استان اعمال شد.

علوی  اضافه کرد: ۷۰ درصد گاز این استان در صنعت و نیروگاه‌ها ، ۲۰ درصد در بخش خانگی و مابقی در ایستگاه‌های "سی ان جی" مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: بزرگترین صنعت مطرح کشور در زمینه فولاد با بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بیشترین بدهی را به شرکت گاز استان اصفهان دارد.

علوی یادآور شد: ۶ نیروگاه استان اصفهان برای تولید پنج هزار مگاوات برق در شبانه روز ۲۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: مصرف متوسط گاز در استان ۵۸ میلیون متر مکعب است که سهم بخش صنعت در فصل گرم سال ۶۴ درصد و سهم بخش خانگی ۳۶ درصد است و این مصرف در فصل سرد سال (نیمه دوم سال) به ۵۹ درصد در بخش خانگی و ۴۱ درصد در بخش صنعتی تغییر پیدا می‌کند.

علوی با اشاره به اینکه متوسط مصارف روزانه استان ۵۸ میلیون متر مکعب است خاطرنشان کرد: متوسط مصرف خانوارهای شهری ۶.۴ متر مکعب در روز و متوسط مصرف خانوارهای روستایی استان ۶.۸ متر مکعب در روز است که  باید کاهش پیدا کند.

به گفته وی، در زمان حاضر صد درصد خانوارهای شهری در ۱۱۲ شهر و ۹۹ درصد خانوارهای ساکن یک هزار و ۶۰ روستا در استان اصفهان از گاز طبیعی برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: جشن شهرهای سبز در زمینه گازرسانی در استان برگزار شد و در زمان حاضر شهر بدون گاز در این استان وجود ندارد و صد در صد خانوارهای شهری از گاز استفاده می‌کنند و یا قابلیت استفاده از گاز را دارند و ۹۹.۵ درصد جمعیت استان از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه روستاهای استان اصفهان هم در حال سبز شدن هستند افزود: در زمان حاضر هشت روستا در نایین، چهار روستا در اردستان، ۲ روستا در شهرضا و یک روستا در بوئین و میاندشت گازرسانی نشده است.

 

رایگان شدن قبوض گاز با مصرف ۲۰۰ مترمکعب در ماه

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان خاطر نشان کرد: در صورتی که مشترکان خانگی فقط در سه ماهه پایانی زمستان میزان مصرف خود را هر ماه به ۲۰۰ مترمکعب برسانند قبض آنها رایگان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت گاز استان اصفهان تا حد توان با اولویت گاز خانگی به‌صورت ویژه در استان تلاش خواهد کرد، گفت: مشترکان با صرفه‌جویی در مصرف می‌توانند افزون بر سرعت بیشتر در رسیدن گاز به صنایع، اشتغالزایی و ارزش افزوده ایجاد کنند.

علوی ادامه داد: استان اصفهان با مصرف سالانه ۲۱ میلیارد متر مکعبی گاز در همه بخش‌ها به‌دلیل توسعه صنعتی و تراکم جمعیت دومین استان پرمصرف کشور بعد از تهران است.

به گفته وی، سالانه مصرف گاز استان اصفهان به بالای ۲۱ میلیارد متر مکعب می رسد که حجم بالایی است.

مناطق شرقی استان اصفهان باید به‌دنبال استفاده از سوخت دوم و جایگزین باشد.

 مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: برای انتقال گاز به شرق استان مسیر حدود ۳۰۰ کیلومتری با تدابیر ویژه ای طی می‌شود و برای برخورداری مستمر از گاز باید اقدامات لازم برای بهره مندی از سوخت دوم در این مناطق تدارک دیده شود.

وی ادامه داد: احتمال قطع گاز در برخی مواقع که خارج از اختیار ماست وجود دارد و در صورتی‌که سوخت دوم تدارک دیده نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

علوی با تاکید بر اینکه هزینه انتقال خط گاز به مناطق شرقی استان اصفهان بسیار سنگین است افزود: در زمان حاضر برای گازرسانی به مناطق شرقی استان از "سی ان جی" استفاده شده و گاز در نایین فشرده و منتقل می‌شود.

در زمان حاضر از یک هزار و ۲۳۸ روستای استان اصفهان که مشمول گازرسانی هستند به یک هزار و ۶۰ روستا گاز رسانی شده و بقیه روستاها به‌علت فاصله زیاد از خطوط و غیراقتصادی بودن هزینه‌ها تاکنون گازدار نشده‌اند.

 

اصفهان -بهمن راعی

 

کدخبر: 726802 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟