۴۴۷ هزار تن کالا از مازندران صادر شد

به گزارش خبرنگار رکنا،علی یوسفی منش شامگاه پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران از ترخیص بیش از ۶۱۳ میلیون دلار کالا از گمرکات خبر داد و با اشاره به رشد تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری اظهار داشت: تجارت خارجی گمرکات مازندران در این مدت با حفظ روند رشد صادرات، به ۷۴۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مدت یک میلیون و ۸۶۷ هزار تن کالا بین گمرکات مازندران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد.

ناظر گمرکات مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر گفت: در نیمه نخست سال‌جاری ۴۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۴ میلیون و ۷۱۷ هزار دلار از سوی گمرکات مازندران به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۲۷ درصد و از نظر ارزش ۴۵ درصد افزایش داشت.

وی افزود: مهمترین کشورهای مقصد صادرات ایران به ترتیب روسیه با ۱۳۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۰۶ هزار تن و به ارزش ۹ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۰۴ هزار تن به ارزش ۹ میلیون دلار، عراق با ۶۶ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیون دلار و رومانی با ۲ هزار تن به ارزش ۳ میلیون دلار بودند. یوسفی منش اضافه کرد: سیمان، مواد معدنی، نفت سفید و نفت خام، فرآورده‌های لبنی، چوب و اشیا چوبی، مواد پلاستیکی، فرآورده خوراکی گوناگون، کاغذ، فلزات معمولی از مهمترین اقلام صادراتی گمرکات مازندران در مدت مذکور بوده است.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به سرعت بخشی به روند ترخیص کالاهای اساسی از سوی سازمان‌های دخیل در امر تجارت خارجی گفت طی شش ماهه سال جاری، بیش از یک میلیون و ۴۱۹ هزار تن به ارزش ۶۱۳ میلیون و۹۹۸ هزار دلار از نقاط مختلف جهان از طریق گمرکات مازندران وارد کشورمان شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹، از حیث وزن ۶ درصد و از لحاظ ارزش ۴۳ درصد رشد داشت.

ناظر گمرکات استان مازندران عمده‌ترین کشورهای طرف معامله واردات با گمرکات مازندران را روسیه با ۵۶۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار، امارات متحد عربی با ۲۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۲ میلیون و۶۹۸ هزار دلار، قزاقستان با ۲۸۶ هزار تن به ارزش ۹۶ میلیون و ۲۲۱ هزار دلار، ترکیه با ۸۰ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیون و ۳۴۳ هزار دلار، ترکمنستان با ۴۲ هزار تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۴۳۱ هزار دلار اعلام کرد و گفت: ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی گمرکات مازندران در این مدت را جو دامی، ذرت دامی، سویا، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی ونباتی، گندم، کک نفتی، چوب و اشیا چوبی، روغن پایه، کاغذ ومقواو ماشین آلات و اجزاءآن تشکیل می‌دادند.

یوسفی منش با اشاره به تداوم رشد ترانزیت خارجی کالا از گمرکات استان مازندران، اظهار داشت: در شش ماهه نخست سال‌جاری ۷۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۴ میلیون دلار از خاک مازندران ترانزیت خارجی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

کدخبر: 726214 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟