هشت‌سال دفاع مقدس در«قاب حماسه» روایت‌شد

به گزارش رکنا از رشت، این ویژه‌برنامه صبح‌امروز، 6 مهر 1400 و درسایه‌ی همراهی مسئولان، اعضای کودک و نوجوان و خانواده‌ها در سالن همایش‌های اداره‌کل کانون پرورش فکری گیلان صورت‌گرفت.

تبیین ارزش‌های هشت‌سال دفاع‌مقدس و ارایه‌ی تصویری روشن از حماسه‌آفرینی نقش‌آفرینان صیانت از مرز‌های فکری و جغرافیایی ایران اسلامی، از اهداف برگزاری این ویژه‌برنامه‌بود که با نمایش کلیپ‌های دفاع‌مقدس، خوانش شعر، قصه‌گویی، اجرای سرود «شهید روستا»، کاری از انجمن سرود کانون استان گیلان و معرفی‌کتاب ، تجلیل از برگزیدگان مسابقه و فراخوان‌های این ایام و هم‌چنین، گشایش نمایشگاه آثار مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری با محوریت هشت‌سال حماسه ماندگار همراه‌شد. 

کانون،  موثر در مسیرنهادینه‌سازی فرهنگ  ایثار و شهادت

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی، از جمله میهمانان این مراسم بود که سخنان خود را با تسلیت اربعین امام حسین(ع)، شهدای کربلا و گرامی‌داشت هشت‌سال دفاع‌مقدس آغاز‌کرد.

علی‌آقازاده در ادامه به برگزاری ویژه‌برنامه «قاب حماسه» و معنویت حاکم بر فعالیت‌های کانون پرداخت و            با بیان‌ این‌که گستره‌ی فرهنگ جهاد و ایثار، منحصر به لایه‌‌ی اجتماعی خاصی نیست، افزود: هشت‌سال دفاع‌مقدس ریشه در فرهنگ عاشورا دارد و کانون پرورش فکری از مجموعه‌هایی است که نقش سازنده‌ای در تبیین این فرهنگ و ارزش‌های آن برای جامعه، به ویژه آینده‌سازان ایران اسلامی ایفا‌می‌کند.

او در این میان به نفوذ فرهنگ ایثار و شهادت در دل‌های مردمان ایران اسلامی اشاره و نهادینه‌شدن این فرهنگ را ثمره تلاش‌های تمامی نقش‌آفرینان و مایه عزت، سرفرازی و سربلندی ایران اسلامی‌دانست.

این رزمنده هشت‌سال دفاع‌مقدس افزود: هویت انسانی، مبتنی بر ایمان، تدین و باور‌مندی است و آن‌چه جمهوری اسلامی را از کشور‌های غربی و منطقه متمایز‌‌می‌کند، دین‌باوری، رویش‌های انقلابی، پرورش شخصیت‌هایی چون سردار شهید، حاج‌قاسم سلیمانی و نقش‌آفرینی این نظام مردم‌سالار به‌عنوان کانون آرامش و اقتدار‌آفرینی برای تمامی جوامع، به ویژه کشور‌های اسلامی‌است. 

نقش کانون در مواجهه با تهاجم فرهنگی مهم است

جبارکوچکی‌نژاد، دیگر نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌شهیدان، امام شهدا و خدمتگزاران ایران اسلامی تاکید‌کرد: هفته دفاع مقدس فرصتی برای تبیین و تشریح این رشادت و جان‌فشانی‌ها در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی‌است.

این مسئول، از نقش کانون پرورش فکری در پیش‌گیری از گُسست‌های میان‌نسلی و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت کشور صحبت‌کرد و با ضروری‌‌خواندن بسط و گسترش شیوه‌های آموزشی این مجموعه در بدنه نظام آموزشی کشور اظهار‌کرد: بسیج و تشکل‌های دانش‌آموزی دارای نیرو‌های ‌انسانی توان‌مند، با سابقه و متعهد هستند و  ‌می‌توانند نقشی اثر‌بخش در پیوند افزون‌تر آموزش و پرورش با کانون داشته‌باشند.

این رزمنده هشت‌سال دفاع‌مقدس در تبیین این سخنان و برای تاکید بر اهمیت این موضوع، به موج‌های مستمر تهاجم دشمنان از آغاز پیروزی انقلاب تا به امروز اشاره و ضمن تشریح تهاجم ‌سیاسی، نظامی، تحریم اقتصادی و تهاجم‌فرهنگی‌ آنان گفت: موج اخیر، از موج‌های  ادامه‌داری است که دشمنان امید فراوانی به آن داشته و دارند.

وی برهمین‌اساس، فرهنگ‌سازی و نقش دستگاه‌های فرهنگی را مهم و ویژه قلمداد‌کرد و با برجسته‌توصیف‌کردن هشت‌سال دفاع‌مقدس در تاریخ انقلاب اظهار‌داشت: این برهه‌ی تاریخی، نقشی تاثیر‌گذار در مدیریت رویداد‌های امروز و فردای ایران اسلامی دارد و لازم است آشنا‌سازی آینده‌سازان با زوایای پیدا و پنهان آن در دستور‌کار‌قرار‌گیرد.

قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری ویژه‌برنامه«قاب‌حماسه» و تجلیل از معلمان و مربیان برای ارایه‌ی خدمات‌فرهنگی در روز‌های همه‌گیری ویروس‌کرونا، دیگر‌بخش سخنان کوچکی‌نژاد‌ در این مراسم بود و وی درپایان ابراز‌امید‌واری کرد تا با تلاش تمامی‌تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان، امکانی مناسب و فرصت‌های بهتر برای نیرو‌های انسانی آن فراهم‌شود.

لزوم تبیین ابعاد هشت‌سال دفاع مقدس برای آینده‌سازان 

سرپرست کانون استان گیلان هم ضمن خوش‌آمد‌گویی به حاضران و تسلیت اربعین حسینی، اشاره‌ای نیز  به کوچ شهادت‌گونه «علی‌لندی» نوجوان فداکار ایزه‌ای ‌داشت و با خاطر‌نشان‌کردن اهمیت برگزاری ویژه‌برنامه            «قاب حماسه‌» اظهار‌کرد: این حرکت ‌فرهنگی گامی برای تجلیل از شهدا و تمامی بزرگوارانی است که هفته‌ای مقدس را برای ایران اسلامی به‌یادگار گذاشتند. 

سید‌جلیل میر‌عظیمی درهمین‌حال، به ابعاد مختلف هشت‌سال دفاع‌مقدس اشاره و آگاهی از ابعاد مختلف این حماسه‌ ماندگار را نیازمند ژرف‌اندیشی و تلاش صاحبان قلم و اندیشه‌ عنوان‌کرد.

این مسئول فرهنگی در این میان به سخنان مقام معظم‌رهبری (مد‌ظله‌العالی) در ارتباط با سرمایه‌سازی هشت‌سال دفاع‌مقدس و تربیت شخصیت‌هایی چون سردارشهید حاج‌قاسم سلیمانی در کشور و بسیاری دیگر در سطح استان گیلان اشاره و کاربرد تجربه‌های ارزش‌مند این دفاع جانانه در عراق، سوریه و دیگر کشور‌‌های منطقه را گواهی روشن بر این سخنان حکیمانه دانست .

او هم‌چنین، ثمرات هشت‌ساله دفاع مقدس را جاری و ساری توصیف‌کرد و ضمن خاطر‌نشان‌کردن حماسه‌سازی در عرصه‌‌های مختلفی چون: کمک‌های مومنانه، حرکت‌های جهادی و  تلاش در حوزه صیانت از سلامت جامعه‌ اضافه‌کرد: معنویت حاکم بر جبهه‌ها و کرامت‌های شهیدان، از دیگر موهبت‌های این حماسه‌سازی است که اثر‌بخشی آن در این روز‌های ایران اسلامی مشاهده‌می‌شود.

IMG-20210928-WA0015

این رزمنده و جانباز هشت‌سال دفاع‌مقدس به رسالت‌ و اهداف کانون به عنوان بخشی از نظام آموزشی کشور نیز اشاره‌داشت و ضمن تشریح فعالیت‌های هفته دفاع‌مقدس این مجموعه گفت: آن‌چه این روز‌ها اهمیت‌دارد، تبیین ابعاد مختلف دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان، آشنا‌سازی آنان با چهر‌های برجسته انقلاب اسلامی‌ و انتقال ارز‌ش‌ها و باور‌های این نظام مردمی به آینده‌سازان است.

IMG-20210928-WA0020

شایان‌ذکر است، حسین مصطفی‌پور، مدیر‌کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ، علی رفاهتی و ایرج غلامی به ترتیب مسئول سازمان بسیج جامعه فرهنگیان سپاه گیلان و مدیر کانون بسیج فرهنگیان اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان، مجید عزیزی ، نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر رشت و مسئولانی از اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری در این مراسم حضور‌داشتند.

رشت /مرجان گودرزی 

کدخبر: 724697 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟