نقش مهم شرکت پالایش نفت اصفهان در طول ۸ سال دفاع مقدس

به گزارش رکنا از اصفهان،در طول ۸ سال دفاع مقدس با توجه به حملات پی درپی دشمن به صنایع و نیاز کشور به سوخت، با انجام صدها پروژه خرد و کلان، ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه تا مرز۹۰ درصد طراحی اولیه، افزایش یافت و بدین ترتیب برگ زرین توان عملیاتی روزانه بیش از ۳۷۰۰۰۰ بشکه، در تاریخ پر افتخار این پالایشگاه و صنعت نفت ایران ثبت گردید.

به عبارت دیگر تأمین منابع انرژی مورد نیاز جبهه های حق علیه باطل در طول جنگ تحمیلی از یک سو و نگاهی به آینده پر شور و تحرک جامعه از سوی دیگر، اساس و مبنای تغییرات و تحولاتی بوده است که به دنبال آن پالایشگاه اصفهان موفق به افزایش ظرفیت عملیاتی خود شده و در پی آن توانسته جایگاه ویژه ای را در میان پالایشگاه‌های کشور به خود اختصاص دهد.

به طور حتم تحقق افزایش ظرفیت عملیاتی واحدهای بهره برداری پالایشگاه اصفهان تا مرز بیش از ۹۰ درصد، در راستای تامین نیازهای اجتناب ناپذیر دوران جنگ تحمیلی ایجاد تنگناهائی در بخشهای مختلف این پالایشگاه را به دنبال داشت . مهم ترین مشکلات بدین شرح بود: ناکافی بودن بخار و نیروی برق تولیدی، ناکافی بودن ظرفیت عملیاتی و احدهای بازیافت آب، محدودیت ظرفیت عملیاتی برجهای خنک کننده و شبکه مربوطه، ناکافی بودن حجم ازت تولیدی به ویژه در زمان تعمیرات اساسی واحدهای کاتالیستی و آیزوماکس به صورت همزمان ، محدودیت های واحدهای عملیاتی، محدودیت ظرفیت مخازن نفت خام وفرآورده های تولیدی، نیاز به بازنگری روشهای حفظ و حراست از این مجموعه صنعتی حیاتی که عوامل مذکور باعث گردید، پروژه های عظیمی با هزینه های میلیاردی در شرکت اجرا گردد.

در راستای حل معضلات، شرکت پالایش نفت اصفهان مبادرت به مطالعه و اجرای پروژه های گوناگونی در قالب طرح تکمیلی وبهبود نمود که نمونه هائی شاخص از آنها به شرح زیراست:

بهینه سازی سوخت کوره های شرکت (استفاده از سوخت گاز و تنظیم هوای اضافی کوره ها)، گازسوز نمودن کوره ها با خرید مشعل های جدید Enviromix و جلوگیری از انتشار روزانه حدود ۵۵ تن گوگرد، بهبود و توسعه نیروگاه برق، بررسی و تکمیل واحد بازیافت آب، احداث برج خنک کننده جدید، بررسی و تعویض شبکه آب خنک کننده، افزایش ظرفیت مخازن خوراک (نفت خام) و ذخیره سازی فرآورده ها، افزایش ضریب حفاظت پیرامونی پالایشگاه به طول تقریبی ده کیلومتر، افزایش ضریب ایمنی ایستگاه های فرعی برق ، پروژه خرید و نصب یک دستگاه دیگ بخار با ظرفیت تولید ۲۲۷ تن بخار در ساعت در راستای تأمین نیازهای فعلی و متناسب با افزایش ظرفیت عملیاتی واحدهای بهره برداری، پروژه بررسی و بهبود واحد بازیافت آب در راستای رفع تنگناهای عملیاتی و افزایش توان واحد در راستای بازیافت آب با مد نظر قراردادن مشکلات کمبود آب، مصرف بهینه منابع و حفظ سلامت محیط زیست ازطریق نصب سیستم اسمز معکوس (R.O.)با ظرفیت ۴۰۰ متر مکعب در ساعت، پروژه طراحی و ساخت برج خنک کننده با ظرفیت ۱۳۶۰۰ متر مکعب بر ساعت ظرفیت سامانه خنک کننده پالایشگاه با توجه به افزایش ظرفیت عملیات واحدهای موجود. افزایش خوراک پالایشگاه تا مرز ۳۷۰۰۰۰ بشکه در روز و افزایش حجم فرآورده های تولیدی از یک سو، و انعقاد قرارداد با دیگر صنایع در راستای تأمین خوراک آنان.

با توجه به طرحهای پیش بینی افزایش واحد های عملیاتی در آینده و تامین نیاز این پالایشگاه از نظر ظرفیت کافی به منظور انباشت نفت خام و فرآورده های نفتی در بعد متعارف، پروژه افزایش تعداد مخازن تعریف گردید.

پروژه احداث واحد تولید ازت (COLD BOX) با هدف تأمین نیاز واحدهای عملیاتی به ازت مایع یا گاز به مقدار کافی جهت کاربری در موارد : گاز پوششی (Blanketing Gas)، – گاز بی اثر(Inert Gas)، – تخلیه ظروف و برجها (Purging)، – اجرای پروژه نصب مبدل های PACKINOX در راستای بهینه نمودن تبادل حرارت در مبدلهای حرارتی E-251 A/H ،کاهش مصرف سوخت در کوره های واحد تبدیل کاتالیستی و کاهش افت فشار در مبدلها و مکان افزایش خوراک واحد. خرید و نصب سامانه های اندازه گیری با هدف ایجاد امکانات لازم برای اندازه گیری و محاسبه دقیق میزان خوراک، فرآورده ها و مقادیر تحویلی و برگشتی صنایع همجوار در راستای تحقق آرمان ایجاد انگیزه بنگاه اقتصادی و رعایت الزامات قانونی.

 

شرکت پالایش نفت اصفهان در طول ۸ سال دفاع مقدس ۱۵ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد

 

در طول دوران دفاع مقدس و در سالهای مقاومت و دفاع از حریم مقدس کشورمان ، ۱۵ نفر از همکاران شرکت پالایش نفت اصفهان به شهادت رسیدند. در ابن مدت شرکت پالایش نفت اصفهان ۱۶ بار مورد حمله دشمن قرار گرفت، که ۷ مرتبه به واحدهای پالایشگاه آسیب زد.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 723947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟