خزان زودرس درختان در گلستان

به گزارش خبرنگار رکنااز گرگان ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: موضوع خزان درختان در تابستان پدیده ای مقطعی است که به دلیل افزایش دمای هوا صورت می گیرد.

وی افزود : تغییر اقلیم پراکنش زمانی و مکانی بارش‌ها را تغییر داده است و گرما موجب زرد شدن زودهنگام برگ درختان شده است، رطوبت هوا کم شده و میزان گرمای زیاد موجب زرد شدن برگ درختان شده است.

عبدالرحیم لطفی  درباره علت خزان زودرس درختان گفت: درختان از حساس ترین گونه های تحت تأثیر شرایط اقلیمی است که سلامت آن به عوامل زیادی بستگی دارد که می توان به دمای هوا و کیفیت خاک اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: بعضی ازگونه‌های  مانندانجیلی و ممرز معمولا در پاییز خزان و برگ‌ریزان داشتند ولی متاسفانه امسال به دلیل گرمای شدید هوا در تابستان دچار تنش شدید شدند و خزان اجباری داشتند.

وی  اظهار داشت:این زردی زودرس به معنای خرابی و نابودی درختان نیست و این درختان می توانند در پاییز دوباره برگ ریخته و در بهار رشد کنند.

لطفی گفت : خزان برگ درختان در تنش دمایی، یک مکانیسم دفاعی طبیعی برای استمرار حیات محسوب می شود . در زبان ساده تر درخت با سبک کردن خود تلاش می کند میزان تبخیر و تعرق را متناسب با دما پایین بیاورد و با کاهش دما مجددا شروع به بازتولید برگ‌های جدید کند.

کرامتی /گرگان

 

 

کدخبر: 719075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟