حکایت عجیب از مدیریت شهری اراک/ ۳ پروژه بزرگ شهری به یک پیمانکار واگذار شد

به گزارش رکنا از اراک؛محمد جعفرپور با اشاره به عملکرد شهرداری در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: امور شهرداری از طریق مردم می‌گذرد و نحوه هزینه‌کرد بودجه و پروژه‌های شهری باید بر اساس مطالبات و درخواست مردم انجام شوند که این امر تاکنون به این شکل پیش نرفته است.

وی افزود: اصحاب رسانه به سبب  ارتباط مستقیم با مردم بیشتر در جریان مسائل و مشکلات شهری هستند و باید با نگاه تیزبین و دقیق خود مسائل را برجسته کنند به همین سبب شهرداری باید از این فرصت استفاده کند.

سرپرست شهرداری اراک ادامه داد: در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی کاری انجام نشده و در این زمینه و ایجاد اتاق فکر و بهره‌مندی از نظرات نخبگان فقیر هستیم به طوری که پس از انتخابات مردم توقع تحول در مدیریت شهری داشتند و بر مسائل فرهنگی و اجتماعی تاکید می‌شد که در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته بود.

جعفرپور تصریح کرد: شهرداری با ارائه بیش از400 نوع خدمت به مردم درواقع خانه دوم شهروندان است اما به سبب اینکه برخی از امور اعلام نمی‌شود شاهد نارضایتی مردم هستیم و در پروژه‌ها مشارکت و نظر مردم را جلب نمی‌کنیم‌ در حالیکه حوزه مدیریت شهری نباید محدود به شهرداری باشد بلکه باید از فکر و نظر مردم نیز استفاده کنیم تا شاهد موفقیت در پروژه‌ها باشیم.

وی بیان کرد: نگاه مدیران شهری در اراک ماشین‌محور بوده و بیشتر پروژه‌های عمرانی در خدمت ماشین بودند به همین سبب امروز باید اولویت‌بندی انجام شود زیرا شاید بعضی از پروژه‌ها از جمله تقاطع‌ها مورد مطالبه مردم نبوده و بدون توجه به مباحث اجتماعی، فرهنگی و شهروندی انجام شدند به همین سبب با توجه به اینکه اراک در زمینه فضاهای تفریحی و فرهنگی فقیر است نخستین اولویت مدیریت شهری توجه به پروژه‌های حوزه فرهنگی و تفریحی است.

سرپرست شهرداری اراک با اشاره به اینکه نباید از جیب مردم به عنوان پله‌ای برای ارتقا خود استفاده کنیم و توجه به شهرداری شیشه‌ای یکی از اولویت‌ها است، گفت: توسعه سراهای محله به ویژه در مناطق حاشیه‌نشین برای بررسی و رفع مشکلات و مسائل مردم دنبال می‌شود و در زمینه واگذاری پروژه به پیمانکاران باید گفت که واگذاری3 پروژه به پیمانکار کار اشتباهی بوده به طوری که با تغییر شهردار پروژه‌های دره گردو، باغ ایرانی و یادمان مرکز شهر بلاتکلیف شدند اما با این وجود پروژه دره گردو فعال شد و برای سایر پروژه‌ها اقدامات لازم انجام می‌شود.

جعفرپور عنوان کرد: در صورت ابقا در این جایگاه از مدیران متخصص، باتجربه، توانمند خلاق و متعهد استفاده می‌کنم و رویکرد تکریم مردم و پاسخگویی به شهروندان را با جدیت پیگیری می‌کنم و باتوجه به اینکه برخی قوانین حاکم بر شهرداری سختگیرانه است به طوری که مردم پیشنهادهای مالی می‌دهند، برای رفع این مشکل و تسهیل در امور باید بروکراسی‌ها و سختگیری‌‌ها برداشته شوند تا مردم در راهروهای شهرداری معطل نمانند.

وی تصریح کرد: از هفته آینده با شکل‌گیری کمیسیون خدمات شهری با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مختلف در این کمیسیون می‌توان موازی کاری‌ها را کنترل و از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری کرد.

سرپرست شهرداری اراک افزود: امسال بودجه شهرداری اراک حدود  هزار و 300 میلیارد تومان است که برای تحقق آن باید تا پایان سال منتظر ماند  که تاکنون پنج دوازدهم این بودجه تحقق یافته و با کاهش40 درصدی ساخت و ساز در ایران این موضوع می‌تواند در تحقق درآمدها و بودجه سالانه آسیب باشد.

جعفرپور ادامه داد: صنعت، مدیریت شهری، دانشگاه و نخبگان 3 موضوع مهم در توسعه اراک است که هیچ زمان در کنار هم نبودند به طوری که از نخبگان و دانشگاه در مدیریت شهری استفاده نشده و صنعت هم نقشی نداشته است به همین سبب شهرداری با تشکیل اتاق فکر و پالایش طرح‌ها می‌تواند شهر را در مسیر درست هدایت کند.

وی افزود: 15 پروژه عمرانی داریم که میزان پیشرفت آنها حدود 25 درصد است و رسیدگی به نقاط حاشیه‌نشین و محروم در اولویت برنامه‌های شهرداری است و اگر امروز شاهد سکونتگاه‌های غیررسمی هستیم به سبب عدم اعمال مدیریت درست شهری است بنابراین بودجه در نقاط مختلف شهر باید عادلانه توزیع شود و برای رفع مشکلات باید نگاه همراه با عدالت داشته باشیم.

سرپرست شهرداری اراک با اشاره به وضعیت باغ وحش اراک گفت: باغ وحش اراک استیجاری است و در اختیار شهرداری نیست اما به دنبال تعیین تکلیف این باغ هستیم و سرمایه‌گذار هم برای ساماندهی این مجموعه پای کار است.

جعفرپور بیان کرد: نباید در مرکز شهر بار ترافیک را افزایش داد و وجود مجتمع‌های تجاری در این نقطه از شهر مورد انتقاد است به طوری که مجتمع آفتاب هم در آینده شلوغی این نقطه را بیشتر می‌کند همچنین وجود مراکز درمانی در مرکز شهر سبب شلوغی این نقطه شده که به نظر می‌رسد برای کاهش شلوغی و ترافیک شهرک درمانی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری انواع و اقسام قراردادها دارد و بر این اساس حقوق و دستمزد کارکنان بسیار مختلف است که به معنی بی‌عدالتی نیست، گفت: پروژه پیاده راه باید مبدا و مقصد داشته باشد و پروژه امیرکبیر تا حدودی موفق اما ناقص بوده به طوری مردم به عنوان پیاده راه از این منطقه استفاده نمی‌کنند و درواقع به سبب عدم وجود فضای آزاد در مرکز شهر مردم به ناچار از این پیاده راه استقبال کردند بنابراین پروژه باید کامل اجرا شود.

سرپرست شهرداری اراک تصریح کرد: باوجود اینکه پس از شیوع بیماری کرونا سفرهای شهری کم شد اما برای بروزرسانی ناوگان حمل و نقل دغدغه‌مند هستیم به همین سبب70 دستگاه اتوبوس در معرض نوسازی قرار گرفتند و تا ابتدای مهرماه20 دستگاه آماده و وارد ناوگان حمل و نقل می‌شوند و باتوجه به اینکه ظرفیت اتوبوسرانی اراک180 دستگاه است که با80 دستگاه مدیریت می‌شود و باید تمهیداتی اندیشیده شود.

جعفرپور ادامه داد: نقشه و سند تک برگی برای مالکیت شهرداری بر 32 هکتار زمین پشت آرامستان فعلی موجود است اما کشاورزان ادعای مالکیت داشتند که با پیگیری‌های انجام شده مالکیت در زمینه اراضی به شهرداری رسید و تا10 روز آینده کار اجرایی و عمرانی انجام می‌شود.

وی با اشاره به موضوع زباله‌گردها خاطرنشان کرد: این موضوع کشوری است و باوجود نگاه ترحم‌آمیز مردم به آنها اما تبدیل به مافیا شدند به طوری که با وجود پیشنهاد به عنوان پاکبانی اما با گذشت چند روز به سبب درآمد بالای زباله‌گردی از کار انصراف دادند و شهرداری برای ساماندهی آنها اقدام می‌کند.

 

انتهای پیام/قاسمی

کدخبر: 718603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟