خشکسالی شدید در گلستان  بحران ریزگردها تشدید می‌شود

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این خصوص به خبرنگار رکنا  گفت : تالاب بین المللی گمیشان مستعدترین نقطه گلستان برای ایجاد کانون گرد و غبار به شمار می رود.

دکتر محمدیان بهبانیان اظهار داشت: گرد و غبار به ذراتی بسیار کوچک و سبک با قطر کمتر از پنج میکرون گفته می شود که در اثر فرسایش بادی و بیابان زایی توسط باد تا مسافت طولانی جابجا و منتقل می‌شوند.

وی افزود: ریزگردها ترکیب پیچیده ای از عناصر شیمیایی مانند سیلیس، کلسیم و دیگر مواد آلی تشکیل شده که اثرات سوء بسیاری بر محیط زیست، سلامتی انسان، پوشش گیاهی، اقتصاد و هدر رفت خاک برجای می گذارد.

dcp2_da427da916120dedeb128263dfc66658

 محمدیان  در خصوص نوع اقدامات پیشگیری برای مقابه با گسترش ریزگردها در استان گفت: اکنون اقدام های اولیه ای که باید اجرایی شود اجرای سالانه طرح ایجاد بادشکن در اطراف اراضی کشاورزی با وجود بادهای چند جهته، باقی گذاشتن باقی مانده کاه و کلش بعد از برداشت محصول در این اراضی، ایجاد پوشش گیاهی در اراضی کم بازده و شور پسند شمال، کاهش چرای بیش از حد دام در مراتع، حفظ حق آبه زیست محیطی تالاب های استان، مشخص کردن تکلیف هر دستگاه مرتبط و اجرای طرح ها توسط دستگاه ها با هماهنگی فرماندهی واحد در حوزه  مدیریت ریزگردها در استان است.

وی با اشاره به اینکه این پروسه زمان‌بر خواهد بود ادامه داد: در شرایط فعلی بهترین راهکار و با ضریب موفقیت بالا در کنترل ریزگرد، احیای  پوشش گیاهی است .

محمدیان افزود : پوشش گیاهی با تعدیل دما و افزایش رطوبت منطقه در بهبود اقلیم اثرگذار است و مهم‌تر از همه این‌که ایجاد پوشش گیاهی با کاشت ترکیبی درخت، درختچه و بوته مقاوم به شوری و خشکی بومی با کاربرد غذایی، دارویی، صنعتی و علوفه دام در کانون‌های ریزگرد امکان بهره‌برداری اقتصادی از گیاهان کشت شده را فراهم می‌کند.

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت : بهره‌برداری اقتصادی از پوشش گیاهی باعث می‌شود افرادی که زمین‌های کشاورزی آن‌ها تبدیل به کانون ریزگرد شده و کشاورزی و دامپروری خود را از دست دادند دوباره مشغول به کار شوند.

گرگان/ میلاد زواریی

کدخبر: 717910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟