کنترل و کاهش نرخ خوردگی واحدهای شیرین سازی در پالایشگاه گاز ایلام

به گزارش خبرنگار رکنااز ایلام؛ روح اله نوریان با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به نتایج این پروژه عوامل فرآیندی از جمله دما، میزان HSS،کنترل میزان اکسیژن و سایر انحرافات از شرایط طراحی بعنوان عوامل اصلی خوردگی و نشتی در واحدهای شیرین سازی شناسایی و اقدامات عملیاتی برنامه ریزی شده و دقیقی برای کنترل این عوامل انجام گردید که منجر به کاهش نرخ خوردگی و کاهش چشمگیر میزان نشتی ها شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت پایش و کنترل پارمترهای فرآیندی برای پیشگیری از خوردگی، تعیین حدود عملیاتی این پارمترها مطابق با راهنمایی های استاندارد API 584-2014، API 945-2008، منوال عملیاتی پالایشگاه،کتاب آمین اکسپرت،گزارش پروژه پژوهشی بررسی و دلایل خوردگی در واحدهای آمین و تجربیات همکاران پالایشگاه از دو سال قبل صورت گرفت و حدود ۳۳ پارامتر بعنوان پارمترهای کلیدی مشخص و سپس حدود مجاز،استاندارد و بحرانی، پیامدهای خروج از این حدود، دوره پایش،متولی ثبت و پایش، و روش های اندازه گیری مشخص گردیدند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه اندازه گیری، ثبت مستمر سوابق و پایش وضعیت IOW ها از جمله اقداماتی است که می بایستی بصورت مستمر انجام شود، تصریح کرد: در حال حاضر اندازه گیری و ثبت سوابق بصورت روتین روزانه توسط بهره برداری انجام و توسط مهندسی فرآیند بصورت هفتگی و توسط بازرسی فنی بصورت ماهیانه پایش می گردد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه خوردگی در واحدهای شیرین سازی بصورت مشابه در اغلب پالایشگاه های بعنوان یک چالش جدی مطرح است و بعضاً در برخی از پالایشگاه ها شدیدتر از پالایشگاه ایلام می باشد و حتی برج های جذب و احیاء را متأثر نموده است، خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی لازم برای انتقال تجربیات خود به سایر پالایشگاه ها و حتی سایر واحدهای صنعتی را دارد.

نوریان گفت: در سال های گذشته خوردگی و نشتی های مکرر در چرخهLean آمین واحدهای شیرین سازی بعنوان یکی از چالش های بزرگ پالایشگاه مطرح بود این خوردگی ها در سال های ۹۲ تا ۹۵ به اوج خود رسیدند بطوری که بطور متوسط هر ماه یک نشتی در واحدهای شیرین سازی گزارش می گردید.

وی تصریح کرد: این خوردگی ها علاوه بر اینکه منجر به نشتی و بعضاً توقف تولیدهای گاه و بیگاه می گردید، فشار عملیاتی زیادی به کارکنان تعمیرات و بازرسی فنی برای اصلاح نقاط آسیب دیده وارد می نمود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام اظهار داشت: تعویض حدود ۳ هزارو ۵۰۰ اینچ پایپینگ شامل تغییر متریال خطوط بخار امین به فولاد زنگ نزن،تعویض تیوب باندل هر ۴ ریبویلر، تعویض بدنه یک عدد از ریبویلرها و کیسینگ پمپ های شارژ آمین، ناشی از این خوردگی ها بود که با تلاش همکاران این گونه مشکلات برطرف شد.

ایلام/ کوثر موسوی

 

 

کدخبر: 717443 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟