پروژه قدس اردبیل رمان بلند عمرانی که حوصله ای برای شهروندان نگذاشته است

 از نیاکان ما ضرب المثل های مختلفی برای همت و تلاش یا فکر و اندیشه مانده است و بعضاً نیز باید با آب طلا نوشته شود و یا حداقل کلاس یادگیری هم نباشد ضرب المثل ها  را قبل از شروع دوران مدیریتی در یک کلاس اجباری به مدیران رویا پرداز گوش زد کرد چرا که مدیریت هر مجموعه شوخی نیست و حساسیت های کوچک و درشتی دارد .

کار را بدون برنامه شروع نکنید تا در آینده با مشکل روبرو نشوید چرا که امروز مشورت خود دچار مشکل شده است شورایی که خداوند از آن به به این امر عقلایی یاد می کند امروز دچار مشکل است چرا که به جای شور احساس ،تکبر و عوامفریبی واژه مشورت را دچار مشکل کرده است .

باور اینکه پروژه ای دهه ای می شود و باز هم توان پایان رسیدن آن پروژه وجود ندارد فقط یک معنی می دهد آنهم سنگ بزرگ علامت نزدن است .

کاش به جای رویا پردازی مدیریتی شیوه ای جدید به کار ببندیم یا اینکه حداقل روی تصمیمات شورای شهری یک دستگاه نظارتی دقیق داشته باشیم که تصمیمات سوپرمنی افرادی که برای رای و شهرت وارد میز دایره ای شهر می شوند را گرفت .

از مقدمه می گذرم وارد بحث میدان قدس معروف شمالغرب کشور می شوم که دیگر تبدیل به یک رمان عمرانی بلند شده که حتی هیچ کس حوصله شنیدن آن را ندارد و تقریبا هیچ مسئولی نیز نمی گوید که قرار بود چه شود و ما که هستیم و این چه هست پاسخ دقیقی نمی دهد .

پل قدس اردبیل یک طرحی بود که با چنان دبدبه و کب کبه ای شروع شد که انگار قرار است اردبیل را آرمانشهر ایران کند ،اگر بگوییم فقط برای حضور مدیران و تبلیغات این پروژه بالای ۲۰۰ میلیون هزینه تبلیغات شده باور کردنی است .

بد نیست بدهی های این پروژه مثال زدنی که باعث می شود دیگر پروژه ای به این شکل اجرا نشود حتی با تامین مالی چقدر است و پیمانکاران مختلفی که نمی توانند هزینه خرج کرده خود را بستانند و تصادف های مختلف شهری که رانندگان از بابت عدم اتمام این پروژه با هزینه های بالا داده اند را فراموش نکنیم .

کاش یکی پیدا شود و نمونه مشابهی را در ایران یا کشورهای دیگری نشان دهد که یک پروژه اصلی شهر در جایی از جهان این همه مدت فقط شعار انتخاباتی افراد باشد وبیایند و بروند و بگویند و بازدید کنند و در آخر میدان ما هنوز سر جایش باشد .

16-2-4-121341IMG_1443

جذابیت این پروژه و قسمت رمان ما دقیقا جایی است که همه مدیران شهری یک جمله را تاکید کردند که این پروژه فقط صد میلیارد کم دارد و نزدیک به ۴۰۰ میلیارد کم دارد تا افتتاح شود آن هم در ادوار مختلف که مردم هم بگویند آفرین نماینده ما پیگیر است .

درد زمانی عمیق می شود که رمان بلند عمرانی اردبیل به عنوان مثال سایر شهرها نیز به کار گرفته می شود البته هم می شود آن را مثبت دید و هم منفی چرا که از نگاه مثبت دیگر پروژه های شهری نباید چشم بسته و شکم سیری تصمیم بگیرند و دیگر اینکه اگر پروژه ای قرار است شروع شود اول باید هزینه و فصل اعتباری آن را پیدا کنند و بعد عمل کنند.

کاش قانون چک نیز در پروژه های عمرانی که قرار است مردم تحمل کنند و دیگران پز بازدید آن را بدهند اعمال شود و اگر پولی نیست پس لطفاً شعاری عمل نکنند .

13990406000380_Test_NewPhotoFree

باور کنیم پروژه های دولتی در این زمینه خوب عمل می کند یا پروژه ای را شروع نمی کند یا اینکه پروژه را بدون در نظر گرفتن فصل مالی اقدام نمی کند که می شود در این زمینه گفت که اگر این چنین است نمایندگان مجلس یک بار این مدیریت شهری را کنار بگذارد و اختیار را به دست بگیرد چراکه مردم بهتر از شورای شهر از دولت مطالبه می کنند و به جای یقه ای افراد از فرد مطالبه می کنند اینکه خیلی بهتر است .

در همه جوامع بشری رفاه مردم اولویت دارد چرا که فعالیت های عمرانی برای رفاه مردم انجام می گیرد نه مانور تبلیغاتی شورای شهر آیا شده یکی از مدیران شهری  از کسبه و بازاریان عذرخواهی کند

آیا شده که افرادی که بانی این پل هستند از طرف نهادهای امنیتی بازخواست شوند که چرا پلی را که توان اجرای آن را نداشتید شروع کردید و امروز هم توان اتمام آن را ندارید .

بهانه های عجیب و غریب گرانی بازار و دیگر مسایل را نیز علمی کردند که نمی شود در میز پاسخگویی افراد گذاشت .

با دیدن چنین پروژه های بلند مدتی که معلوم نیست آینده ش چه خواهد بود چند نکته تاکید می شود که گفتنش خالی از لطف نیست

مدیریت شهری اصلا پاسخگوی طرح های بزرگ میلیاردری نیست چون بیشتر از منطق احساساتی است و یا کل مدیریت شهری را زیر سوال می برد که بهتر است نباشد

5420549_190

دیگر اینکه نهاد های نظارتی اجرایی ارشد استان یا یک نهاد نظارتی دقیق ومستقل که حق وتو قانونی بر روی تصمیمات افرادی که به دنبال رای هستند و می دانند کار نشدنی است ولی با لابی آن را سر و هم می کنند باشد چرا که دیگر هیچ شهری در استان تاب داستان های بلند عمرانی که فقط مردم باید تحمل کنند را ندارد .

بعضاً در چنین پروژه های طولانی هم باعث می شود یقه افرادی نیز که چشم‌بندی را بلد هستند بعضاً گرفته شود داستان های دیگری شکل گیرد که امیدواریم نمایندگان مجلس حداقل یکبار هم که شده طرح جمع آوری شورای شهری را نیز در دستور کار خود قرار دهند، شاید بد نباشد!

در پایان همین بس که یا کاری را شروع نکنیم و یا در تصمیم گیری هایمان رویا پردازی را کنار بگذاریم چرا که اگر حتی پروژه ای ده سال هم طول بکشد مردم حوصله خواندن رمان بلند را ندارند ،مثل همین یادداشت امروز من !


#یادداشت_امین مولاخواه

 

کدخبر: 716222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟