صیانت از قداست مراسم حسینی با پرهیز از ازدحام

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل، عبدالله بحرالعلومی، ضمن تسلیت روز‌های ماتم محرم به عزاداران و عاشقان سیدالشهدا (ع) و رهروان ثابت‌قدم راه کربلا، اظهار کرد: این روز‌ها گرچه روز عزاست، اما لحظه لحظه آن با توسل‌هاست که برکت می‌یابند؛ باشد که غافل نشویم.

وی افزود: متأسفانه شرایط امسال هم به سیاهی سال گذشته و البته بسیار تیره‌تر از آن است، لذا با وجود اینکه عزم داشتیم امسال به شیوه‌ای لایق و شایسته در مجلس امام حسین (ع) حاضر شویم، اما شرایط بسیار نامساعد حاکم بر سلامت عمومی جامعه، این فرصت را از ما گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: مسئله اصلی امروز این است که انتشار کووید-۱۹ به‌ویژه سویه دلتا، با سرعت و شدت بسیاری در حال گسترش است و برای مقابله با آن نیازمند قطع زنجیره هستیم که به این منظور باید از ازدحام بپرهیزیم.

وی ادامه داد: یکی از گردهمایی‌های این روزها، مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی است که البته اهمیت بسزایی برای همه ما دارد و بر کسی پوشیده نیست که بخشی از فرهنگ دینی ماست، اما حضرت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل‌العباس (ع)، شهدای کربلا، شهدای انقلاب، مدافعان حرم، مدافعان سلامت و روح سردار سلیمانی ناظر بر ما بوده و هیچ‌یک راضی نیستند که در اثر ازدحامی بر این پایه، برخی عزیزانِ بارگاه ضرر ببینند و گرفتار بیماری شوند یا خدای ناکرده اتفاق غیرقابل جبرانی بیفتد.

بحرالعلومی بیان کرد: طی جلسات متعددی که در استانداری، فرمانداری و ارشاد و در حیطه اختیارات خود داشتیم، چاره‌ای جز این ندیدیم که با نیت حفظ حریم، مانع ازدحام شویم؛ از این رو، تقاضا داریم گروه‌ها و دسته‌جات مختلف -به تعبیر قُدما که نذر خود را نیت می‌گرفتند- با عشق امام حسین (ع) و محبت حضرت ابوالفضل (ع)، تعزیه و شبیه‌خوانی‌های امسال را نیت بگیریم و نذر کنیم تا شاید با عنایت خاصه باری‌تعالی مصیبت عظیمی که جامعه را درگیر خود کرده است از سر ملت ما بگذرد و سال آینده محتشم‌ترین و شایسته‌ترین مراسم را برگزار کنیم.

اضافه می‌شود، بر همین اساس، روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اطلاعیه‌ای را به این شرح صادر کرده است:

«ان‌الحسین مصباح‌الهدی و سفینة‌النجاة

قابل توجه گروه‌های معزز شبیه‌خوانی

بدون شک مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در میان مردم ولایت‌مدار و حسینی دارالارشاد اردبیل از دیرباز زبانزد خاص و عام بوده و حسینیان این دیار عاشورایی با توسل به نام بلندمرتبه حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و با تأسی به مرام ماه منیر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل‌العباس (ع)، منشأ تأثیر و خیرات بی‌شماری در گسترش فرهنگ عاشورایی و محبت اهل بیت (ع) بوده‌اند.

مردمان ولایت‌مدار این دیار کهن، در این ایام شور حسینی خود را در جای جای این دیار به نمایش می‌گذارند و در تاریخ گهربار این استان، حماسه‌های ماندگاری را از عشق و ارادت صمیمانه به ساحت قدسی امام آب و آئینه، حضرت سید الشهداء (ع) و سردار بصیر حریم امامت، حضرت عباس علمدار (ع)، آفریده‌اند.

امسال و در حالی که ویروس منحوس کرونا، نفس کشیدن را برای مردم سخت و دشوار کرده است و متأسفانه هر روز شاهد درگذشت صد‌ها نفر در کشور هستیم، دارالارشاد اردبیل، حال و هوای دیگری را شاهد است. حسینیان استان اردبیل در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال، شعور بی‌بدیل حسینی را به جهانیان نشان خواهند داد و با پرهیز از برگزاری هرگونه تجمعات و حرکت دسته‌جات عزاداری و شبیه‌خوانی در روز‌های نهم و دهم محرم‌الحرام، در راستای صیانت از جان هم‌وطنان، بالاخص عاشقان و شیفتگان فرهنگ عاشورایی و برابر دستورالعمل‌های بهداشتی، با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و مقابله با این بیماری، از اجرای هرگونه تعزیه و شبیه‌خوانی در جای جای استان اردبیل خودداری خواهند کرد.

ضمن تعزیت و تسلیت ایام جانگداز تاسوعا و عاشورای حسینی، به اطلاع هم‌استانی‌های عزیز می‌رساند اجرای هرگونه تعزیه و شبیه‌خوانی و حرکت دسته‌جات در سطح استان برابر تصمیم ستاد استانی کرونا (صرفاً به دلیل شیوع افسار گسیخته سویه دلتای کرونا) ممنوع بوده و این اداره کل نیز برای هیچ گروه و دسته‌ای در هیچ سطحی مجوز صادر نکرده و نخواهد کرد.

انتظار دارد با توجه به شرایط بحرانی استان و ضرورت رعایت محدودیت‌های اعلام شده، گروه‌ها و دسته‌جات شبیه‌خوانی با عمل به دستورات ستاد کرونا، ضمن همراهی با مدافعان سلامت و کادر درمانی، زمینه را برای گذر از پیک پنجم و صیانت از قداست مراسمات حسینی فراهم آورند.»

 

کدخبر: 713419 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟