رسانه باید یک منتقد دارای طرح و برنامه و مطالبه‌گر باشد

به گزارش خبرگزاری رکنا از مازندران، عباس زارع، در جمع خبرنگاران شهرستان سوادکوه با بیان اینکه استان مازندران با ۵۲۰ رسانه دارای مجوز، رتبه دوم را در کشور داراست، ضریب نفود اینترنت را در استان ۱۰۰ درصد عنوان کرد و افزود: استان مازندران بیش از جمعیت خود دارای سیم کارت در فضای مجازی است.

مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان مازندران، با اشاره به ۱۷ روزنامه، ۶۰ هفته نامه و ۲۰۰ پایگاه خبری دارای مجوز در استان مازندران، نقد را کلیدواژه مفقوده در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی،.. دانست و گفت: رسانه در کنار وظیفه اطلاع‌رسانی باید یک منتقد دارای طرح و برنامه و مطالبه‌گر باشد.

وی با بیان اشاره به عدم تعریف مناسب برای شغل خبرنگاری، این امر را یک ضعف دانست و در رابطه با مشکلات خبرنگاران شهرستان‌ها بویژه در حوزه آگهی‌ها گفت: طبق قانون، تمام تعاملات با مدیر رسانه است و سهمیه‌ها به مدیر رسانه‌ها داده و از طریق آنها توزیع می‌شود.

زارع با اعلام اینکه در سال گذشته ۳۵ رسانه را لغو مجوز کرده است، خاطرنشان کرد: برای لابی سیاسی مجوز رسانه نمی‌دهم اما به کسانی که در این حوزه کار کرده‌اند و دارای سابقه هستند، مجوز رسانه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه با آمدن پایگاه‌های خبری، روزنامه‌ها کمرنگ شدند و امروز با ورود فضای مجازی، رسانه‌های ما به حاشیه رفته‌اند، به اثرگذاری بسیار فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: طبق نظر سنجی از افراد مراجعه کننده به نمایشگاه کتاب ساری، ۹۰ درصد آنها رسانه‌های استان را نمی‌شناختند اما مطالب کانال‌ها (خبری) را پیگیری می‌کردند، با توجه به این امر رسانه‌های ما باید فعالیت خود را افزایش داده و بیشتر در میان مردم باشند.

زارع با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر ضعف در حوزه رسانه و تبلیغات، افزود: وقتی نتوانیم مردم را اقناع کنیم، اوضاع فعلی ایجاد می‌شود، ما نتوانستیم میدان‌داری کنیم و به سمتی رفتیم که مجلس طرح محدود شدن فضای مجازی را تصویب می‌کند و در کنار آن، نمایندگانی که به این طرح رأی مثبت داده‌اند اما نظر خود را پنهان می‌کنند و آنها که رأی منفی دادند، فیلم گرفتند تا در رأی دوره‌های بعدیشان اثر داشته باشد.

این مسئول بر لزوم فعال شدن رسانه‌های دارای مجوز در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: رسانه‌های ما باید وارد فضای مجازی شوند و اثرگذار باشند و فضای مجازی نیز باید مجوز گرفته تا فعالیت‌شان قانونی شود.

۸۱۳ خبرنگار عضو بسیج رسانه هستند

در ادامه، حق‌شناس، مسئول بسیج رسانه استان، تعداد اعضای بسیج رسانه استان را ۸۱۳ نفر برشمرد و با اشاره به اینکه این میزان بسیار بیشتر از اعضای خانه مطبوعات است، افزود: خانه مطبوعات در عضویت دارای محدودیت‌هایی است اما بسیج رسانه با چنین محدودیتی مواجه نیست.

وی با بیان اینکه بسیج باید مطالبه‌گر باشد و اکنون نیز پیگیر مطالبات خبرنگاران هستیم، گفت: در رابطه با مشکلات خبرنگاران نیز در حال پیگیری از مجلس هستیم.

حق‌شناس با عنوان اینکه مسئول بسیج رسانه شهرستان سوادکوه از نظر عملکرد در سال گذشته رتبه سوم را کسب کرد است، افزود: امسال نیز مسئول بسیج رسانه شهرستان سوادکوه جزو سه نفر اول استان است.

عین‌اله طالبی فرماندار سوادکوه، خبرنگاری را دارای سختی و جذابیت عنوان کرد و یکی از سختی‌های کار خبر را مسئله ارتباط‌گیری با مسئولان دانست و گفت: رسالت خبرنگاری هنوز برای برخی مسئولان جا نیافتاده است و برخی مسئولان از خبرنگاران فرار می‌کنند در حالی که باید بدانند ما به دنبال ایجاد نشاط و آرامش در جامعه‌ایم و اطلاع مردم از انجام خدمات و اقدامات مسئولان موجب ایجاد آرامش خاطر و نشاط مردم می‌شود.

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه اکنون دوران جنگ روایت‌گری است، افزود: وقتی دشمن نتوانست در عرصه جنگ فیزیکی به موفقیت برسد به سمت جنگ اقتصادی، فرهنگی، روانی و روایت‌گری رفته و هدفش بیشتر از همه قشر جوان است و وظیفه رسانه در این جنگ، سخت‌تر است چراکه خبرنگاران سربازان گمنام نظام در این عرصه هستند.

وی با تأکید بر نقد منصفانه، بر مبنای واقعیت و غیرمغرضانه، و با بیان اینکه برای تبدیل یک ضعف به قوت، در ابتدا باید نقاط ضعف را بدانیم و بشناسیم، خبر و نقد منصفانه را در راستای همین شناسایی عنوان کرد.

 

انتهای پیام/عباسی نیک

کدخبر: 712001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟