طرح نذر خون حسینی در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود

به گزارش رکنا، حمیدرضا اسلامی اظهار داشت: طرح نذر خون حسینی با شعار اهدای خون تو تداوم تپش قلب جهان از اول ماه محرم در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی آغاز شده و تا آخرماه صفر، سالروز شهادت امام رضا(ع) ادامه می‌یابد. 

وی افزود: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ۸ پایگاه استان به اهداکنندگان خون خدمات‌رسانی کردند که شامل دو پایگاه، تیم سیار مستقر در مرکز رفاهی دانشگاه واقع در روبروی خیابان کفایی خیابان دانشگاه (پذیرش آقایان و بانوان) و پایگاه ثامن واقع در جوار حرم مطهر رضوی پارکینگ شماره چهار (پذیرش فقط آقایان) و ۵ پایگاه در شهرستان‌های تربت حیدریه، گناباد، نیشابور، سبزوار و قوچان بود. 

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه سامانه‌ای جهت نوبت‌دهی به اهداکنندگان خون آماده شده است ،خاطرنشان کرد: از مردم درخواست داریم که مشارکت در این امر خیر و خداپسندانه را تنها به روز خاص معطوف نکنند، در صورتی که نیاز به خون همیشگی و مداوم است. 

وی تأکید کرد: نیاز به خون همیشگی بوده و هر واحد خون اهدایی می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد و از هر سه نفر نیز یک نفر در طول زندگی خود به خون و فراورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند. 

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به آمار اهداکنندگان مستمر خون، عنوان کرد: حدودا ۵۵ درصد از اهداکنندگان ما در مشهد و حدود ۵۶ درصد ار اهداکنندگان استانی اهدا کنندگان مستمر می باشند. 

اسلامی گفت: هر فراورده خونی زمان نگهداری و مصرف محدود و مشخصی دارد و بیمارانی نظیر مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی برای ادامه حیات و زندگی خود نیازمند دریافت مداوم خون و فراورده‌های آن هستند و اگر هر نفر در هرسال حداقل ۲ نوبت خون خود را اهدا کند، منابع قابل اطمینانی از خون و فراورده‌های خونی را می‌توان برای بیماران نیازمند تأمین کرد. 

وی افزود: فواصل میان دو نوبت اهدای خون نمی‌‎تواند کمتر از سه ماه باشد و بسیاری از مردم نیک‌اندیشی که در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت دارند زمان‌های خاصی مانند تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام رضا(ع)، شب‌های قدر و دیگر زمان‌های خاص سال را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند و با وجود اینکه میزان ذخایر خون و فراورده‌های خونی را افزایش می‌دهد، اما تغییری در میزان نیاز و مصرف آن ایجاد نمی‌کند. 

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید به این نکته توجه داشت که نیاز به خون همیشگی بوده، بیان کرد: نیاز به خون تنها به زمان خاصی معطوف نمی‌‌شود و باید توجه داشت تا ذخایر خون و فراورده‌های خونی دچار نوسان نشوند و از آنجا که فرد اهداکننده تا سه ماه دیگر امکان اهدای خون خود را ندارد و عمر مصرف و نگهداری فراورده‌هایی نظیر پلاکت و گلبول قرمز متراکم کوتاه و محدود بوده، ممکن است که ذخایر خونی برای تأمین نیاز خونی بیماران پس از این ایام با مشکل مواجه شود.

کدخبر: 711477 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟