بحران کم‌آبی در لرستان| ۵۰ درصد چشمه‌‌ها خشک شدند

به گزارش رکنا از لرستان، اسفندیار حسنی مقدم در جلسه بررسی وضعیت خشکسالی و آب استان اظهار کرد: ۵۰ درصد چشمه‌ها یعنی ۲۵۰۰ دهنه چشمه استان نیز به طور کامل خشک شده است.

حسنی مقدم  بیان کرد: چنانچه ده سد کوچک در سطح استان احداث می‌شد می‌توانست یک میلیارد مترمکعب آب را در خود ذخیره کند، در این صورت شاهد خشک شدن رودخانه‌ها نبودیم.

او افزود: به دلیل نبود سد جهت ذخیره سازی آب در زمان بروز سیل استان لرستان هم از سیل و هم از خشکسالی متحمل آسیب و خسارت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در پی بروز پدیده خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است از طریق کار‌های ترویجی، انجام مصاحبه و میزگرد به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان لرستان در خصوص عدم کشت محصولات آبدوست اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است، تصریح کرد: در این راستا کشت محصولات آبدوست در سال جاری از جمله هندوانه، سیب زمینی و برنج به ترتیب ٣٠، ۲۳ و ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

حسنی مقدم در پایان به لزوم تغییر فرهنگ استفاده از آب تاکید کرد و گفت تجهیز مزارع و باغات به سیستم‌های نوین آبیاری، احداث گلخانه بمنظور افزایش کشت‌های گلخانه‌ی، استفاده از ارقام زراعی با نیاز آبی کمتر، تغییر زمان کشت از بهار به پاییز، کشت نشاء به جای بذر، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، کشت درختان خشکبار که نیاز آبی کمتری دارند می‌تواند در صرفه‌جویی آب کشاورزی موثر باشد.

 

کدخبر: 705752 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟