۵۵۸ پروانه بهره‌برداری صنایع در اصفهان صادر شد

به گزارش رکنا از اصفهان  و به نقل از ایرنا ،ایرج موفق گفت: بیش از ۱۸۴ هزار میلیون ریال برای بهره‌برداری از این طرح‌ها سرمایه گذاری شده و  ۱۲ هزار و ۸۶۰ فرصت شغلی با بهره برداری از این طرح ها بوجود آمده است.

وی  با بیان اینکه این استان رتبه اول کشور را در صدور پروانه‌های صنعتی به خود اختصاص داده ، ادامه داد: یک هزار و ۵۸۳ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه گذاری ۳۸۹ هزار میلیون ریال و اشتغال ۴۳ هزار و ۷۹۵ نفر نیز در این مدت در استان صادر شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: در یکسال گذشته ۱۱۷ جواز طرح توسعه با ۳۳ هزار و ۴۱۲ میلیون ریال سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای چهار هزار و ۲۱۳ نفر در این استان صادر شده است.

وی گفت: در یک سال گذشته با صدور ۳۵۳ فقره مجوز برای ورود ماشین آلات صنعتی خارجی به استان، کارآفرینان از معافیت ۱۰۴ میلیون دلاری برخوردار شدند.

موفق افزود: صاحبان صنایع استان اصفهان یکسال گذشته از ۸۴۴ هزار و ۹۰۸ دلار معافیت حقوق واردات مواد اولیه برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه سایر صنوف و واحدها هم دارای اهمیت هستند خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب از سال‌های گذشته تاکنون توجه ویژه‌ای به مقوله تولید دارند و امسال توسط ایشان با عنوان سال  «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری شده است.

موفق بیان کرد: توجه به امر تولید موجب ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و ثروت می‌شود و مزایای بسیار دیگر را نیز به‌دنبال دارد.

سرمایه‌گذاری در صنعت اصفهان از سابقه دیرینه برخوردار است

مشاور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به جایگاه صنعت این منطقه در کشور اشاره کرد و گفت: صنعت اصفهان از جایگاه خاصی برخوردار و سرمایه‌گذاری در آن از سابقه دیرینه برخوردار است و بسیاری از صنایع مادر از جمله فولاد و ذوب‌آهن در این استان استقرار دارند. 

قباد نوری وجود دانشگاه‌های صنعتی معتبر را عامل ارتقای توان فنی بالای اصفهان در بخش صنعت دانست و افزود: این مسائل دست به دست هم داده تا اصفهان به عنوان استان پیشرو در زمینه صنعت و تولید مطرح باشد و با پیشنهادهایی که از این استان برای حل مشکلات صنعت و تولید به تصمیم‌گیران ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش این سازمان حل مشکلات فراروی واحدهای تولیدی استان اصفهان، بیان کرد: مشکلات بخش صنعت و تولید استان اصفهان قابل حل است. 

نوری افزود: نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مشکلات واحدهای تولیدی در داخل استان حل شود و اکنون واحدهای تولیدی و صنعتی برای حل مشکلات خود کمتر با مرکز ارتباط دارند و شرح وظایفی که به استان واگذار شده موجب شده است تا مشکلات آنها در استان حل شود.

مشاور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهارداشت: رشد سرمایه‌گذاری استان در سال‌های گذشته در بخش تولید این موضوع را اثبات می کند و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری استان اصفهان در بخش تولید همچنان از رشد خوبی برخوردار است. 

نوری با اشاره به اینکه سازمان‌ها و نهادها برای فعالیت واحدهای تولیدی باید حداکثر ظرف یک ماه جواب استعلام سازمان صمت را بدهند، تصریح کرد: در صورت نیامدن پاسخ استعلام، جواب مثبت تلقی و مجوز فعالیت آن واحد تولیدی صادر خواهد شد.

 

مشاور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای کاهش زمان صدور مجوز فعالیت واحدهای تولیدی در این استان، بیان کرد: پیش از این، تعداد استعلام‌ها زیاد بود و سرمایه‌گذار باید استعلام‌های زیادی را انجام می داد که تعدیل شده است. 

وی به فعالیت‌های انجام شده برای توسعه واحدهای صنعتی و افزایش تولید در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: وضعیت استان اصفهان به گونه‌ای است که حدود ۷۰ درصد جمعیت استان در شعاع ۶۰ کیلومتری مستقر شده‌اند و این جمعیت تراکم خاصی را در استان ایجاد کرده است. 

نوری ادامه داد: ما توانسته‌ایم در شهرستان‌هایی که در خارج از شعاع ۶۰ کیلومتری قرار دارند شهرک‌های صنعتی ایجاد کنیم و در ۱۰ سال گذشته، واحدهای صنعتی در حدود ۹ شهرستان استان از جمله کاشان، اردستان، نایین، مبارکه،  شهرضا و شاهین شهر با ایجاد شهرک‌های صنعتی توسعه یافته‌اند تا تولید افزایش یابد و اکنون این شهرستان‌ها که زمانی برای شهرستان اصفهان صادر کننده مهاجر بودند اکنون مهاجر پذیر شده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه با الکترونیکی شدن سامانه‌های استعلام، مدت زمان دریافت جواب از ارگان‌های زیربط کاهش یافته است، گفت: اقدام‌های خوبی برای هدایت سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی و بخش تولید انجام شده تا سرمایه‌گذاران با آگاهی و اطلاع کافی در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. 

مشاور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه برخی شهرک‌های صنعتی اصفهان برای سرمایه‌گذاری اشباع شده و با توسعه شهرها برخی از آنها در محدوده شهری قرار گرفته‌اند تصریح کرد: این موضوع مشکلاتی را برای واحدهای مستقر در این شهرک‌ها به وجود آورده است زیرا شهرداری‌ها برای اینکه بتوانند از منابع مالی و عوارض‌هایی که به واحدهای تولیدی تعلق می گیرد بهره‌مند شوند، شهرک‌های صنعتی را جز محدوده شهری تلقی می‌کنند در حالی‌ که شهرک‌های صنعتی مستثنی از این موضوع هستند و ما توانستیم این واحدهای تولیدی را از پرداخت عوارض شهرداری مستثنی و معاف کنیم. 

وی درباره اقدام‌های انجام شده برای از بین بردن کاغذبازی (بروکراسی) برای ارائه خدمات به واحدهای تولیدی گفت: کارشناسان سازمان صمت نهایت تلاش خود را انجام داده‌اند تا بروکراسی اداری را به حداقل برسانند و مشکلات واحدهای تولیدی را در کارگروه‌های زیربط مطرح کنند تا درباره حل مشکلات آنها تصمیم گیری شود و دادستانی هم اجرای مصوبات این کارگروه‌ها را رصد می کند و با بانک‌ها و ارگان‌هایی که این مصوبات را اجرا نکرده‌اند برخورد می‌کند. 

نوری اظهارداشت: افزون بر این در سال‌های اخیر سازمان صمت استان اصفهان برای برطرف شدن مشکلات واحدهای تولیدی مرتبط با محیط زیست، بیمه و منابع طبیعی اقدام های موثری انجام داده است. 

وی افزود: سهم سازمان صمت استان اصفهان در استعلام‌ها کاهش چشمگیری یافته است و با اتخاذ راهبردهای مناسب توانسته‌ایم صدور مجوز فعالیت واحدهای صنعتی را به کمتر از  یک روز کاهش دهیم تا واحدهای تولیدی بتوانند هرچه سریع‌تر فعالیت خود را شروع کنند. 

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور را ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت و بیش از ۹ هزار واحد تولیدی، صنعتی‌ترین استان کشور است.

اصفهان -بهمن راعی

 

 

کدخبر: 705566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟