تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب و برق/از برگزاری مراسمات عروسی و عزا اجتناب شود

به گزارش رکنا از لرستان، سید احمد رضا شاهرخی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته خرم آباد با اشاره به ویژگی رستگاران بر اساس آیه های قرآن اظهارداشت: عابدان، نیکوکاران و افرادی که اعمال پرفضیلت انجام می دهند و افراد به دور از بخل و آنانی که در زمره و گروه حزب الله و اهل ذکر کثیر در زبان و عمل بوده جز کسانی هستند که به فلاح می رسند.

وی هرگونه اجتماع غیر ضرور همچون مراسمات عروسی و عزا با جمعیت بالا را ضرر و زیان برای جامعه دانست و افزود: ویروس کرونا همچنان در کشور و استان لرستان وجود دارد که ضروریست همچون گذشته رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی جز برنامه های ما باشد تا با فراگیر شدن واکسن ضد ویروس کرونا و با یاری خدا امت اسلام و بشریت از شر این ویروس نجات یابد.

حجت الالسلام شاهرخی بیان کرد: پیوند آسمانی میان امام علی علیه السلام و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، نمونه ای تکرار نشدنی در تاریخ اسلام است و آموزه های ما از این ازدواج بوده که باید به آن ها توجه کنیم. ساده زیستی و پرهیز از اشرافی گری، مراحل ازدواج از ابتدا تا شروع زندگی را رعایت کنیم و ترویج دهیم، امروز اشرافی گری و مهریه های سنگین سبب کاهش ازدواج و افزایش آسیب های اجتماعی شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ منحط غرب در صدد حذف رسم و رسومات ارزشمند ازدواج در جوامع اسلامی است، خاطرنشان کرد: احترام متقابل به یکدیگر، حفظ جایگاه مردانه و زنانه، رسیدگی به امور تعلیمی فرزندان و نقش مهم مادران در این تعلیم و تربیت، تبیین و فرهنگ سازی چنین باوری در جامعه که تربیت و تعلیم فرزندان جز وظایف پدران و مادران است، آموزه های ارزشمند اسلامی برای خانواده هاست.

نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: ۲۰ تیر روز جهانی جمعیت است، در طی دهه ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۶۵ ما رشد جمعیتی ۳/۹ داشتیم و این افزایش جمعیت نگرانی از نظر تامین نیازها ایجاد کرد لذا از سال ۱۳۶۷ برنامه ها و سیاست ها به سمت کنترل و کاهش جمعیت پیش رفت، اما امروز با کاهش رشد جمعیت، در ۴۰ سال آینده شاهد ایرانی پیر و از کار افتاده هستیم که توسعه ای در آن رخ نخواهد داد و تولیدات کشاورزی و صنعتی کاهش خواهد داشت؛ ضروری است عوامل که موجب کاهش جمعیت شده است همه شناسایی شود تا ما این دوران را پشت سر بگذاریم.

امام جمعه خرم آباد اذعان داشت: امام محمد تقی علیه السلام با وجود دوران سختی که داشتند و شهادت پدرش، اما به عهد و پیمان خود که هدایت گری جامعه بود وفا کرد، هدایت اصلی ترین نیاز بشر امروز است و ما باید با مراجعه به معارف اسلامی و ائمه در مسیر هدایت قدم برداریم.

وی با اشاره به روز ملی عفاف و حجاب تاکید کرد: از آیات قرآن اینچنین استفاده می شود که ما نیاز به تبیین و فرهنگ سازی و اجرا و قانون گذاری در زمینه عفاف و حجاب داریم، مَثل یک کشور و ملت مانند این است که همه در یک کشتی نشستیم اگر یک یا چند یا گروهی به کشتی آسیب برسانند شامل همه می شود، اگر اماکنی تعریف شده است برای تفریح، بدیهی است که نباید آنجا به وسیله ای گروهی محلی برای بدحجابی باشد، اسلام در این جهت آسیب های فراوانی در طول تاریخ دیده است.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: رضاخان در ۲۱ تیر سال ۱۳۱۴ سیاست تغییر نوع لباس را اجباری کرد و به دنبال این بود با تغییر باورها بی حجابی را در میان خانواده های مسلمان ترویج دهد لذا مردم در مسجد گوهرشاد تجمع و به وضع موجود اعتراض کردند در تاریخ است تا جمعیت قریب به دو هزار نفر در دفاع از عفاف و حجاب و حیا شهید شدند، براین اساس ضروریست تلاش کنیم به وظیفه دینی اجتماعی و ملی خود در زمینه حجاب و عفاف عمل کنیم.

مهدی زکی‌پور| لرستان 

کدخبر: 703524 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟