توضیحات رسمی روابط عمومی شهرداری گرگان در خصوص پروژه تله کابین گرگان

به گزارش رکنا از گرگان، متن کامل این توضیحات به شرح زیر است:

به نام خدا

با توجه به درخواست های مردمی در طول 5 دهه گذشته در باب احداث تله کابین در شهر گرگان و پیگیری های مکرر در این سالها، شهرداری گرگان با رویکرد توسعه پایدار گردشگری و با تاکید بر رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی ، طراحی این مجموعه را با استفاده از مشاوران خبره و دانشگاهی که سابقه کارهای متعدد و مشابه در سطح ملی داشتند، آغاز و موفق شد کلیه مجوزهای لازم را از سازمان های تخصصی ذیربط اخذ نماید.

 

مهم ترین مجوزها عبارتند از:

  1. موافقت کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان
  2. موافقت و تصویب پروژه در شورای عالی جنگل
  3. اخذ مجوز از اداره کل محیط زیست استان گلستان
  4. تصویب پروژه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان
  5. تصویب پروژه در شورای عالی معماری و شهرسازی در تاریخ 15/10/1399

این پروژه در قالب طرح پارک جنگلی ناهارخوران به مساحت 602 هکتار جانمایی شده و دارای مطالعات مختلف از جمله: اقتصادی، فنی، اجتماعی، ترافیکی و زیست محیطی می باشد و هرکدام از جنبه های مختلف توسط مشاورین در بخش های مربوطه مطالعه و مورد بررسی قرار گرفته است.

 

اخیرا در برخی از محافل و فضاهای مجازی نکاتی در مورد پروژه تله کابین مطرح شده است که عموما نادرست بوده و موجب انحراف افکار عمومی شده است؛ متعاقبا در ادامه به برخی از مهم ترین مسائل مذکور اشاره می شود.

 

1: گفته می شود قطع هزاران درخت در محل احداث تله کابین اتفاق خواهد افتاد:

موضوع قطع هزاران درخت به هیچ عنوان واقعیت نداشته است و تمام طراحی ها بر اساس کمترین آسیب وبا رعایت ملاحظات زیست محیطی صورت گرفته است و به تایید اداره کل منابع طبیعی و شورای عالی جنگل و دیگر مراجع مرتبط رسیده است.

 

2: گفته می شود جاده جنگلی موجود جهت عبور و مرور تعریض و عرض آن 2برابر خواهد شد :

این موضوع به هیچ عنوان در طرح نبوده و صحت ندارد و چنین مساله ای مطرح نمی باشد ، بدیهی است رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی در اجرا هم دیده می شود.

 

3: گفته می شود پروژه تله کابین باعث حضور مردم در جنگل خواهد شد و به محیط زیست آسیب می رسد:

اولا، مجموعه پارک 602 هکتاری ناهارخوران بر اساس سیاستهای سازمان جنگلها جهت حضور و تفرج مردم البته به صورت مدیریت شده در نظر گرفته شده است و الا جداسازی 602 هکتار از مجموع جنگل تحت عنوان پارک بی معنا خواهد بود.

ثانیا در حال حاضر هم در فضای مبدا و هم در فضای مقصد و مسیر پروژه تله کابین، اکثرا مردم، کوهنوردان و گردشگران حضور دارند.

ثالثا، از جهت رعایت عدالت ، برای کسانی که به هر دلیل امکان پیاده روی و رفتن به چنین مناطقی را ندارند ، فرصت خوبی برای حضور در دل طبیعت فراهم میکند ، مانند سالمندان ، کودکان ، بیماران و...

 

4: گفته می شود چندین هکتار از جنگل های ناهارخوران به واسطه ساخت و سازهای مرتبط با تله کابین از بین خواهد رفت.

موضوع مطرح شده کاملا نادرست است؛ مطابق با طرح مصوب،  کل سطحی که جهت ایستگاه مبدا، مقصد و دکل های اشغال خواهد شد2367 متر مربع است (از مجموع 602 هکتار) و شامل: ایستگاه مقصد 596 متر مربع، ایستگاه میانی258 متر مربع، ایستگاه مبداء 969 متر مربع و 17 دکل که برای هرکدام 32 متر مربع فضا اشغال می شود.

 

5: گفته می شوداین پروژه باعث افزایش شدید ترافیک در منطقه ناهارخوران می شود.

این گزاره هم نادرست می باشد، اولا بر مبنای مطالعات ترافیکی، ساعات کار تله کابین در روز برنامه ریزی شده است(4 ساعت صبح و 4ساعت عصر) و پیک ترافیک ناهارخوران در ساعات پایانی عصر(غروب) و شب می باشد و ساعات استفاده از تله کابین و آغاز ترافیک ناهارخوران همپوشانی باهم ندارند. ثانیا با اجرای پروژه شهربازی مدرن، بازارموزه هفت شهر و پروژه تفریحی ویستالوتوس، پارک گردشگری میدان بسیج و پروژه احیای بافت تاریخی تا چندسال دیگر منطقه ناهارخوران از یگانه مقصد گردشگری خارج شده و مردم در روزهای تعطیل در بخش های مختلف شهر حضور می یابند؛ لذا با قاطعیت و بر مبنای مطالعات ترافیکی می توان گفت که پروژه تله کابین سبب افزایش مشکلات ترافیکی در منطقه ناهارخوران نمی شود.

 

6: گفته می شود تله کابین می بایست در منطقه هزارپیچ احداث شود. 

با توجه به ارتفاع کم تپه های هزارپیچ هیچ جذابیتی در این منطقه فراهم نیست و مهم تر اینکه اغلب زمین های دامنه تپه هزارپیچ در مالیکت اشخاص حقیقی است و امکان گذر تله کابین از بالای زمین های شخصی به لحاظ حقوقی وجود ندارد ، لذا به هیچ وجه احداث تله کابین در منطقه هزارپیچ امکان پذیر نخواهد بودچراکه عبور تله کابین لزوما از مسیری باید باشد که مالیکت عمومی دارد.

 

7: گفته می شود برای پروژه تله کابین فضایی برای پارکینگ وجود ندارد. 

در طراحی پروژه تله کابین به تعداد 500 پارکینگ پیش بینی شده و اجرا خواهد شد و قطعا با توجه به ظرفیت پذیرش، مشکلی به لحاظ تامین پارکینگ وجود نخواهد داشت.

 

8: گفته می شود احداث پروژه تله کابین به جنگل های هیرکانی ثبت شده در یونسکو آسیب می زند.

برابر اعلام وزارت گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور این پروژه در خارج از محدوده ی ثبت شده جنگل های هیرکانی توسط یونسکو، احداث می شود.

 

در پایان ذکر چند نکته مهم لازم است:

1-برابر مطالعات انجام شده در سال 97، توسط موسسه پژوهشی محققان رهگشا که این موسسه سابقه اجرای طرح های ملی و استانی در زمینه افکار سنجی از جمله ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در استان گلستان را در سابقه خود دارد، 86% از مردم معتقدند تله کابین نقش مهمی در توسعه شهر گرگان خواهد داشت، همچنین بیش از 80% مردم معتقدند احداث تله کابین سبب افزایش اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد و همچنین 78% تاکید داشتند که احداث تله کابین با درنظر گرفتن مسائل زیست محیطی، نقشی در تخریب محیط زیست نخواهد داشت.

 

2- تنها در سال 1399، شهرداری گرگان 5000 اصله درخت در جنگل های اطراف شهر گرگان و 15000 اصله در داخل شهر گرگان غرس کرده است که نشان از اهمیت محیط زیست برای مدیریت شهری گرگان دارد.

 

3- در حال حاضر سالانه میلیاردها تومان از بودجه مدیریت شهری صرف حفاظت از محیط زیست و نگهداری از پارک های جنگلی النگدره  و ناهارخوران می شود، بدون اینکه ریالی درآمد برای شهرداری گرگان داشته باشد.

 

4-شهرداری گرگان در راستای برنامه های توسعه محور، تنها درخواست مردم شهر گرگان را اجابت و آنرا از متولیان امر درخواست کرده است. در همین راستا متولیان هم بر اساس مطالعات انجام شده توسط مشاورین ذیصلاح که همگی از اساتید دانشگاه و افراد صاحبنظر می باشند، موضوع را بررسی و مجوزهای لازم را صادر نموده اند؛ لذا شهرداری گرگان به استناد قوانین جاری کشور این پروژه را تا کنون پیش برده و اجرا خواهد کرد.

 

5- شهرداری گرگان ضمن تشکر از تمام علاقه مندان به محیط زیست، اعلام می دارد که اجرای پروژه ها در شهر گرگان با رویکرد توسعه پایدار بوده و صرفا جنبه های اقتصادی پروژه مذکور، مورد توجه قرار نگرفته است ، به نحوی که در طرح تله کابین گرگان به نسبت طرح های مشابه در کشور هزینه های ساخت به دلیل رعایت ملاحظات زیست محیطی افزایش یافته و توجیح اقتصادی طرح در سطح حداقلی دیده شده است.

 

ضمنا لازم است از کلیه نهادها و ادارات، اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال های گذشته پیگیر موضوع احداث پروژه تله کابین بوده و در تصویب آن همراهی و مساعدت کردند تشکر و قدردانی می نماییم. همچنین از حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده محترم ولی فقیه، جناب آقای دکتر حق شناس استاندار محترم، از جناب آقای مهندس سنگدوینی و جناب آقای دکتر منتظری نمایندگان محترم مردم شریف گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای مهندس غراوی معاون محترم سابق عمرانی استانداری گلستان ، مدیران کل محترم منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین راه و شهرسازی استان گلستان تقدیر و قدردانی می شود. ان شالله و به لطف ایزد منان به زودی شاهد احداث پروژه تله کابین با محوریت توسعه پایدار باشیم تا در کمترین زمان گرگان را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل نماییم.

شایان ذکر است این شهرداری آمادگی دارد پاسخگوی پرسشهای کارشناسان ، صاحبنظران و دوستداران محیط زیست در خصوص اجرای پروژه تله کابین گرگان باشد.


گرگان /کرامتی

کدخبر: 702603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟