تلف‌شدن ماهیان رودخانه‌های لرستان به دلیل خشکسالی

به گزارش خبرنگار رکنا از لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خشکسالی کم سابقه ۷۰ سال اخیر در استان و همچنین کشت بی رویه محصولات آبدوست و عدم نظارت دستگاه‌های متولی علت اصلی فاجعه زیست محیطی است.

وی در خصوص با مرگ هزاران ماهی رودخانه تیره شهرستان دورود افزود: با توجه به اینکه خروجی آب در سطح سد مروک کاهش پیدا کرده و متاسفانه اندک خروجی که دارد توسط کشاورزان پایین دست استفاده می شود و اجازه نمی دهند یک قطره آب در رودخانه تیره رها شود و همین امر سبب خشک شدن بستر رودخانه و رخ دادن چنین اتفاق تلخی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی ها این چنین فاجعه ای دامن گیر رودخانه های کشور است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان عنوان کرد: طی مذاکرات با شرکت آب منطقه ای درخواست کرده ایم چنانچه میزان آب پشت سد مروک اجازه بدهد رها سازی آب را  بیشتر کنند اما با پیگیری های انجام شده میزان آب پشت سد مروک نیز اندک است .

وی گفت: خشک شدن رودخانه ها و مرگ ماهیان به دلیل خشکسالی و کشت بی رویه محصولات آبدوست اجتناب ناپذیر است.

وی بیان کرد: طبق سیاست های الگوی کشت در وزارت کشاورزی، عدم کشت برنج در استان لرستان اعلام شده اما متأسفانه در مسیر رودخانه تیره صدها هکتار برنج کِشت شده و به خاطر عدم رعایت الگوی کشت و عدم نظارت ‌دستگاه‌های متولی، هم در فاز تخصیص آب و هم در فاز جلوگیری از کشت محصولات آبدوست، سبب خشک شدن رودخانه و رخ دادن فاجعه زیست محیطی شده است.

 

کدخبر: 702588 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟