اولین بره های حاصل از انتقال جنین های آزمایشگاهی در گوسفند به گیرنده ها به روش لاپاروسکوپی در دانشگاه شهرکرد

به گزارش خبرنگار رکنا در شهرکرد ،اولین تولد بره های حاصل از انتقال جنین‏های آزمایشگاهی گوسفند به گیرنده‏ها به روش لاپاروسکوپی مربوط به طرح مشترک با دانشگاه جامع امام حسین (ع) با عنوان " بهینه نمودن فناوری های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به منظور کاربردی شدن در ایران" انجام شد و حاصل آن تولد بره های دوقلوی کاملا سالم و نرمال بود.در این طرح ابتدا با استفاده از سیدر، سیکل فحلی میش های گیرنده همزمان سازی و به صورت موازی و با استفاده از تخمدان های میش های کشتار شده در کشتارگاه، در آزمایشگاه اقدام به تولید جنین شد.

سپس جنین های 6 روزه در مرحله بلاستوسیست و با استفاده از تکنیک لاپاروسکوپی به رحم میش های گیرنده منتقل شدند که پس از 2 ماه پس از انتقال جنین و به روش سونوگرافی از 23 راس میش دریافت کننده جنین، 12 راس (2/52) آبستن بودند.

با توجه به اینکه در مطالعات دیگر نرخ آبستنی 40 تا 55 درصد به عنوان نرخ بهینه آبستنی متعاقب انتقال جنین در گوسفند گزارش شده است، نرخ به دست آمده در این مطالعه کاملا قابل قبول بوده و نشانگر بهینه بودن تمامی مراحل کار شامل تولید آزمایشگاهی جنین، همزمان سازی و مدیریت گیرنده ها و انتقال جنین است. افزایش میزان دوقلوزایی در نژادهایی که میزان دوقلوزایی در آن‏ها اندک است از مزایای مهم این فناوری است.

لازم به ذکر است این دستاورد در نوع خود در سطح کشور منحصر به فرد است.

مصیبی دهکردی/شهرکرد

کدخبر: 702405 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟