رسانه قوی ترین نقش در پیشگیری از اعتیاد را دارد

به گزارش رکنا ، فریبا نوری با تاکید بر اینکه رسانه در پیشگیری از اعتیاد قوی‌ترین نقش را دارد، گفت: برنامه‌های رسانه‌ها به نحوه ارتباطات بین نوجوانان، خانواده‌ها وگروه‌ها می‌پردازد، لذا اینگونه برنامه‌ها اگر بر این موضوعات تأثیر مثبت بگذارند، می‌توانند پایه‌های پیشگیری اولیه را بنا نهند.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: رسانه باید به ارائه اطلاعات حقیقی بپردازد، جوانان امروز به وسیله منابع مختلف مثل رسانه‌های جمعی، اینترنت، همسالان و معلمان، آگاهی‌های لازم را به دست می آورند و مطالعات نیز نشان می‌دهد معتادان تمایلی به شنیدن پند و نصیحت مستقیم ندارند و شنونده خوبی نیستند ولی بیننده خوبی هستند و می‌توان با ساخت فیلم و سریال راه نفوذ و خودباوری را در آنان فراهم کرد تا با کسب آگاهی‌، داوطلبانه و با انگیزه بیشتر به سمت درمان بروند.

وی افزود: مسلما امروزه از شخص معتاد نمی‌توان انتظار خواندن کتاب یا روزنامه را داشت؛ چرا که ذهن آنان روز به روز در حال تحلیل است. در این میان تلویزیون نسبت به دیگر رسانه‌های جمعی نقش کلیدی را در ارائه مطالب آموزشی و مباحث پیشگیرانه دارد.

نوری بیان داشت: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد رسانه‌ها، برای موفقیت در پیشگیری اولیه از اعتیاد باید تمرکز خود را بر گروه کودکان و نوجوانان قرار دهند؛ سال‌های گذشته آموزش به یک کودک پنج‌ساله در مورد اعتیاد شاید ضروری به‌نظر نمی‌رسید اما در دنیای کنونی دیر هم به‌نظر می‌‌آید؛ پس از دوران کودکی و در مهد‌های کودک می‌توان آموزش‌های پیشگیرانه را آغاز کرد.

این کارشناس رسانه  با اشاره به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتیاد زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی است و می‌تواند نقش مهمی در کم‌توسعه‌یافتگی جامعه داشته باشد. به علاوه با توجه به تبدیل شدن مواد مخدر و اعتیاد به ابزار جنگ نرم و تهدید علیه امنیت ملی از یک سو و منابع قابل توجه کشور خصوصاً در حوزه‌های فرهنگی از سوی دیگر، در صورت پذیرش اصل اقدامات، رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان مهمترین رویکرد در مصون‌سازی آحاد جامعه، چاره‌ای جز حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و تیم‌های محله‌ای در این زمینه نیست.

نوری تصریح کرد: تا سال‌های گذشته در کشور ما راهکارهای مبارزه با این پدیده خانمانسوز، بیشتر سخت‌افزاری و مبارزه‌ها نظامی و انتظامی بوده است، حال آنکه یک کشوری مانند ایران آنهم با توجه به فرهنگ غنی و ظرفیت‌های خاص خود نیازمند مبارزه نرم‌افزاری است که اجتماعی شدن یکی از شیوه‌های این مبارزه و راهکاری جهانی است که از خانواده و جامعه آغاز می‌شود. اجتماعی شدن به معنای مسئولیت‌پذیری و درونی کردن یک موضوع است که باید از خانواده شروع و در سیستم آموزشی نیز به‌عنوان سرفصل‌ ارائه شود.

وی در پایان اذعان داشت : افرادی که در منزل خود معتادی دارند، بهترین مربیان برای آگاهی دادن به دیگر خانواده‌ها هستند، چرا که آن‌ها مشکلات و مصیبت‌های اعتیاد به مواد مخدر را با تمام وجود لمس کرده و دیده‌اند. همچنین بهبودیافتگان از اعتیاد نیز جزو افرادی هستند که می‌توانند بهترین مشاوره و آگاهی را به مردم بدهند تا فرد سالمی به چرخه اعتیاد وارد نشود.


انتهای پیام /صدیقه عباسی نیک

کدخبر: 702317 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟