۴۳ کمپ شبانه روزی ترک اعتیاد برای درمان معتادان در استان همدان فعال است

مدیر کل بهزیستی همدان در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت:مشکل مواد مخدر یکی از چالش‌ برانگیزترین مسائلی است که جامعه جهانی با آن رو به رو بوده و تاثیرات نامناسبی را در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیت و جلوگیری از توسعه پایدار در جوامع گذاشته است.

مهدی دیناری  با اشاره به اینکه بهزیستی تنها دستگاهی هست که در حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب پذیری به جامعه هدف در حوزه اعتیاد خدمات ارائه می‌دهد عنوان کرد: مراکز ماده ۱۵ و ۱۶، مرکز نگهداری بانوان بی سرپرست (شلتر)، خدمات کامل کاهش آسیب موسوم به DIC، غربالگری معتادان متجاهر از مراکز جامعه محور در حوزه درمان اعتیاد هستند.

 مهدی دیناری خاطر نشان کرد :مردم و رسانه ها از ارکان مهم فرهنگ سازی در  مورد مبارزه با مواد مخدر هستند و نقش رسانه‌ها در برجسته نمودن، حساس‌سازی و آگاه‌سازی مردم در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد از طریق انتقال پیام‌های هشداردهنده و پیشگیرانه میتواند تاثیر گذار باشد.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: ریشه اصلی فرآیند اعتیاد، سه فاکتور اجتماع، فرهنگ، اقتصاد است و ما ۱۸ ارگان دست به دست هم دادیم تا در جهت پیشگیری از اعتیاد اقدامات لازم را با هماهنگی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان انجام دهیم.

 مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: ۴۳ کمپ ترک اعتیاد برای درمان معتادان در استان همدان دایر شده که سه کمپ از این تعداد متعلق به بانوان در شهرستان های همدان، نهاوند و تویسرکان است.

دیناری ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و با عنایت به بخشنامه ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمهیدات ویژه‌ای برای جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان همدان اجرا شده و یک مرکز قرنطینه با ظرفیت ۳۰ نفر و با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری تجهیز شده است.

وی یادآور شد: بر همین اساس معتادان متجاهر پس از جمع‌آوری از سطح شهر به مرکز قرنطینه ارجاع و پس از انجام تست کرونا چنانچه علائمی نداشته باشند در این مراکز نگهداری و پس از گذشت ۲ هفته در مراکز ماده ۱۶ پذیرفته و در صورت مثبت بودن تست در مرکز ایزوله تحت نظر کادر درمان نگهداری و درمان می‌شوند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان در خصوص حمایت از اشتغال بهبود یافتگان و آماده سازی برای حرفه آموزی گفت: سال گذشته ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی که امسال به صد میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده که از این مبلغ در سال گذشته به ۳۱۲ نفر از افرادی که اعتیاد خود را ترک کردند در مجموع ۱۷ میلیارد تومان یعنی به هر نفر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد دادیم که این مبلغ در سال جاری به صد میلیون تومان رسیده است.

مهدی دیناری، افزایش جمعیت، مهاجرت از روستاها، درآمد بالای قاچاق مواد مخدر و افزایش بیکاری در جامعه را از مشکلات مبارزه با مواد مخدر دانست و عنوان کرد: در سال گذشته با وجود شیوع بیماری کرونا ۱۰۲ طرح اجتماع محور در ۱۰۲ محله با مشارکت ۴۰۰ هزار نفر در زمینه  مبارزه با مواد مخدر اجرایی شده است.

 

کدخبر: 701209 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟