تدوین نقشه استراتژی جهت تولید محصولات کیفی

به گزارش رکنا  از اصفهان و به نقل از روابط عمومی شرکت ورق خودرو، فردین علی‌میرزایی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، یک طرح توسعه در دستور کار قرار داده‌ایم و برای این منظور حدودا باید یک ماه خط تولید متوقف شود. در این رابطه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در راستای دستیابی به ظرفیت اسمی خط تولید گام برداریم.

وی افزود: طی دو ماه نخست سال ۱۴۰۰، تولید شرکت ورق خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲.۲ برابر افزایش یافته است. در صورتی که میزان تولید تا پایان خرداد ماه به همین منوال پیش رود، تولید در سه ماه نخست سال جاری حدود۲.۳ برابر بیش از مدت مشابه سال گذشته خواهد بود. عمده افزایش تولید در این مدت به انواع ورق‌های خودرویی اختصاصی داشت و مابقی تولید نیز بیشتر به گریدهای تجاری برای مصارف داخلی همچون لوازم خانگی، ساختمانی، صنعتی و صادرات تعلق یافت.

مدیر بهره‌برداری شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: عملکرد شرکت ورق خودرو در سه ماه نخست سال بسیار مطلوب بوده و تقریبا ۷۲هزار تن تولید به ثبت رسیده است که این میزان تولید در سه ماه نخست سال، بالاترین رکورد ثبت شده در تاریخ فعالیت شرکت محسوب می‌شود.

علی‌میرزایی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین برنامه‌ای که شرکت ورق خودرو برای سال جاری در نظر گرفته است، طرح توسعه بوده تا بتواند ورق‌های رویه خودرو را نیز برای نخستین بار در کشور تولید کند زیرا این ورق نیاز اصلی خودروسازان در کشور بوده و در حاضر این ورق‌ها از خارج تامین می‌شوند. ضمن اینکه تولید ورق رویه خودرو به افزایش کیفیت خودروها نیز خواهد انجامید. این ورق‌ها برای مصارف نمایان و رویه خودرو تولید می‌شوند.

وی ابراز امیدواری کرد این طرح طی سه ماه آینده اجرا شده و پس از اجرای این طرح، محصولات شرکت ورق خودرو برای تولیدات جدید کیفی‌تر می‌‎شود و هم اینکه میزان بیشتری از تولیدات به ورق‌های خودرویی دارای ارزش افزوده بیشتر اختصاص خواهد یافت.

تنوع در گرید و ضخامت ورق برای مصرف‌کننده

مدیر بهره‌برداری شرکت ورق خودرو در خصوص انواع گریدهای ورق گالوانیزه عنوان کرد: برای گریدهای تجاری ورق گالوانیزه به ویژه برای نوع صادراتی شامل DX51 و DX52 است. البته گرید مورد مصرف صنایع لوازم خانگی عموما ورق‌های کششی نیز هستند که این گریدها شامل DX53 و DX54 می‌شود. برای ورق‌های خودرویی نیز عمدتا گریدهای DX54 به کار می‌رود که نوع کششی هستند و علاوه بر این، ورق آلیاژی با گرید HSLA نیز به صنایع خودرویی داده می‌شود. همچنین گریدهای DP و BH در حال تست برای استفاده در صنایع خودروسازی میباشد.

علی‌میرزایی ادامه داد: شرکت ورق خودرو قابلیت تولید ورق‌هایی با ضخامت ۰.۴ میلی‌متر تا دو میلی‌متر و عرض ۸۰۰ تا یک هزار و ۸۸۰ میلی‌متر را دارد که با توجه به بازه ی قابل توجه ضخامت و عرض ورق‌های تولیدی، این موضوع یکی از قابلیت‌های مهم شرکت ورق خودرو به شمار می‌رود و ورق خودرو با توجه به سفارش مشتریان می‌تواند ابعاد و ضخامت‌های متنوعی را برای آن‌ها تولید کند.

تغییر در پوشش گالوانیزه با سفارش مشتری و گرید

وی با اشاره به پوشش فلز روی ورق گالوانیزه و قابلیت‌های شرکت ورق خودرو، تصریح کرد: از استانداردهای اصلی در تولید ورق گالوانیزه استاندارد EN وJIS بوده که درشرکت ورق خودرو بر اساس استانداردEN کنترل و طبقه بندی محصول انجام میگردد. در این رابطه شرکت ما می‌تواند پوشش گالوانیزه را از ۶۰ گرم بر متر مربع تا ۳۶۰ گرم بر متر مربع برای هر طرف ورق انجام دهد. این قابلیت نیز در مجموعه ورق خودرو در کشور بی‌نظیر میباشد.

مدیر بهره‌برداری شرکت ورق خودرو ادامه داد: پوشش سبک گالوانیزه و کمتر از ۱۰۰ گرم بر متر مربع معمولاً برای ورق‌های رنگی دارای کاربرد در صنایع مختلف استفاده میشوند. در همین حال برای صنایع خودروسازی، ورق معمولا ۱۴۰ گرم بر متر مربع پوشش گالوانیزه داده می‌شود. ضمن اینکه گریدهای خاص ورق‌های گالوانیزه به طور مثال برای ساخت سوله‌های بدون ستون و قوس‌های بزرگ جهت استفاده در شرایط نامناسب جوی دارای رطوبت، دمای بالا و بارندگی زیاد، معمولا بیش از ۲۷۰ گرم بر متر مربع گالوانیزه می‌شوند.

نقشه استراتژی ورق خودرو برای بهره‌وری

علی‌میرزایی در خصوص اقدامات شرکت ورق خودرو برای افزایش بهره‌وری بیان کرد: شرکت ما در رابطه با بهره‌وری، نقشه استراتژی دارد که آن را پیاده‌سازی کرده است. کلیاتی که در این راستا وجود دارد، نیازها و انتظارات ذی‌نفعان، نقاط قوت و ضعف کلیدی، فرصت‌ها و تهدیدات کلیدی شناسایی شده‌اند. در حوزه بهره‌برداری نیز این مسائل با جزئیات شناسایی و تبیین شده‌اند.

وی توضیح داد: برای افزایش بهره‌وری و برنامه استراتژیک شرکت اهداف تعیین و پیاده‌سازی شده‌اند. برای این منظور، افزایش کمی و کیفی محصولات، بهبود عملکرد پشتیبانی فنی، بهینه‌سازی مصارف مواد، انرژی و آب با جزئیات در برنامه‌های حوزه بهره‌برداری شرکت گنجانده و به آن عمل می‌شود. نهایتا در بخش بهره‌برداری شاخص‌هایی برای بهره‌وری تعریف کردیم که قابل اندازه‌گیری باشند. برای رسیدن به این اهداف نیز پروژه‌ها و اقداماتی تعریف شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به طرح توسعه تولید ورق رویه خودرو و طرح توسعه فاز ۲، استقرار نظام برنامه‌ریزی تولید میان‌‌مدت و بلندمدت، پروژه راه‌اندازی حوضچه مذاب شماره ۲، استقرار نظام TPM برای بهبود عملکرد پشتیبانی فنی و تولید، استقرار نظام مدیریت انرژی برای پساب با استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ اشاره کرد تا بتوانیم به تعالی عملیات در سطوح بالاتر دست یابیم.

اهداف سال جاری

مدیر بهره‌برداری شرکت ورق خودرو در خصوص اهداف کمی و کیفی سال جاری این شرکت ابراز کرد: بهبود عملکرد فنی و پشتیبانی تولید برای سال جاری با شاخص‌های کلیدی موجود تعریف شده است. در همین حال بهینه‌سازی مصارف انرژی و آب در اهداف امسال قرار دارند که در این رابطه به کارگیری نظام مدیریت انرژی در دستور کار قرار دارد.

 

کدخبر: 700238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟