تعیین بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای حاشیه‌نشینان کلان‌شهر‌ها

به گزارش خبرنگار رکنا، ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نشست ستاد بازآفرینی خراسان رضوی در مشهد گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس برای ایجاد اشتغال مولد در مناطق حاشیه کلان‌شهر‌ها نیز اعتباری را در بودجه امسال منظور کرده است.

وی افزود: این در شرایطی بود که اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت برای آسیب‌های اجتماعی امسال منفی بود.

 رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر بازدید‌های میدانی نمایندگان مجلس از شهر‌ها و نظارت‌های میدانی بر ساماندهی وضعیت حاشیه نشینان ادامه داد: اگر ما به عنوان نمایندگان مجلس از نزدیک مسائل حاشیه نشینان را بررسی نکنیم، نمی‌توانیم از ضعف‌های جامعه باخبر شویم و حال آنکه داشتن اطلاعات کافی و جامع از وضعیت حاشیه شهر‌ها در سیاستگذاری‌ها و مانع زدایی‌ها تاثیر بسزایی دارد.

اسماعیلی بیان کرد: اتفاقات خوبی برای ساماندهی بافت فرسوده کلانشهر‌ها در جریان است که به ارایه کمک‌های لازم به مردم در شرایط سخت معیشتی منجر می‌شود و ضروری است که مسئولان شهری در مباحث مربوط به بازآفرینی، طرح‌هایشان را با پیوست فرهنگی و اجتماعی ارایه دهند تا بیشتر از این شاهد تولید آسیب‌های اجتماعی نباشیم.

وی حاشیه نشینی را معلول سایر مشکلات شهری ذکر و تصریح کرد: تا زمانی که توازن در توسعه نداشته باشیم، حاشیه نشینی ادامه می‌یابد لذا باید از سرچشمه یعنی دولت و مجلس، توازن در توسعه و عدالت در توزیع منابع آغاز شود، و اگر عدالت در توسعه ظرفیت‌های دانشگاه‌ها به وجود آید، به طور قطع حاشیه نشینی کمتر می‌شود. 

نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس تاکید کرد: این درد است که بعد از ۴۲ سال، جمعیت یک شهرستان ۱۸۰ هزار نفری به ۷۲ هزار نفر کاهش یابد و بر جمعیت حاشیه نشین کلانشهر‌ها افزوده شود، در این راستا اولویت کمیسیون اجتماعی مجلس، رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، مشکلات کارگران و بیمه کامیونداران است.

سیدکمال الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشهد دومین کلانشهر کشور است که با معضل حاشیه نشینی مواجه است و جمعیت ساکن در حاشیه این کلانشهر ۱۲ درصد از متوسط کشوری بیشتر است.

وی افزود: در طرح جامع شهری، استاندارد تراکم جمعیت به ازای هر هکتار ۴۰ نفر است، اما این رقم در مشهد مقدس ۴۰۰ نفر، یعنی ۱۰ برابر میانگین استاندارد سکونتی است که بخش اعظم آن در حاشیه شهر سکونت دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: با پیگیری استاندار خراسان رضوی و حضور میدانی وی در محلات هدف بازآفرینی شهری و اطلاعاتی که از تسهیل گران ارایه شده بود، در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی حوزه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، ورزشی، فضای سبز و امنیتی حاشیه شهر مشهد، به جمع بندی‌هایی رسیدیم که نتیجه آن تعریف ۱۴۰ پروژه با هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای هشت پهنه سکونتگاه غیررسمی در ۶۷ محله بود تا بتوان به یک طرح جامع برای ساماندهی حاشیه شهر دست یافت.

میرجعفریان با بیان اینکه برنامه گسترده‌ای برای بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی در سطح خراسان رضوی به ویژه مشهد تدوین شده است، بیان کرد: اجرایی شدن همه پروژه‌ها و رساندن سطح خدمات به میانگین‌های استاندارد در هشت پهنه مزبور در حاشیه شهر مشهد، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امید است ردیف اعتباری مستقلی برای حاشیه شهر مشهد منظور شود.

کدخبر: 700212 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟