تخلیه پساب به دریا پذیرنده نیست/در حال حاضر چاره ای نداریم

به گزارش رکنا از هرمزگان، امین قصمی، اظهار کرد: طبق آمار برآورد شده با ثبت ۳۴ میلی متر باران هرمزگان، در ۵۰ سال اخیر با خسکسالی بی‌سابقه ای در استان مواجه هستیم که در حوزه منابع آب سطحی و زیرسطحی‌تحت تاثیر قرار داده و ما را با چالش جدی مواجه کرده است.

 

وی افزود: شاید در برنامه وزارت نیرو با توجه به اینکه در سد شمیل و نیان آبی نداریم و منابع سد استقلال بسیار محدود است، جز مراکز استانی که هستیم که با حساسیت بالا در این خشکسالی به آن نگاه می‌شود اما خوشبختانه با همکاری و تلاش در بندرعباس با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر نیاز شهروندان را تامین کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان عنوان کرد: امروز نتیجه برنامه ریزی ۴ ساله استفاده از آبشیرین‌کن‌ها را می بینیم. اولین پروژه سد جغین به جاسک بود که مردم جاسک از کم آبی نجات یافتند. در فضای مجازی می‌شنویم در برخی روستاها با مشکل مواجه‌ایم که این روستاها از این طرح آب رسانی تغذیه نمی شوند.

قصمی خاطرنشان کرد: آب‌شیرین‌کن مقام، ایستگاه پمپاژ شهرک نبوت، طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب رودان، آبرسانی به بیکاه، آبرسانی به تخت و قلعه قاضی، طرح آبرسانی بندرلنگه، آبشیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی بندرعباس، ارتقا کیفی تصفیه خانه آب بندرعباس، تامین آب سیریک، تامین آب زیارتعلی، آبرسانی به روستاهای شمال بندرعباس، آبرسانی به بشاگرد، افتتاح آبشیرین کن یک میلیون مترمکعبی، آبرسانی به ۵۷ روستا در هرمزگام در قالب پویش الف-ب-ایران، از جمله فعالیت های ما در سال‌های ۹۴ تا ۹۹ بوده است.

وی بیان کرد: در ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز افتتاح سامانه تامین آب بندرعباس از آبشیرین‌کن صد هزار مترمکعبی، اجرای ۳۳ کیلومتر خط انتقال آب از آب شیرین‌کن صد هزار متبرمکعبی تا مخازن داماهی که شهر بندرعباس را از بحران آبی و جیره بندی در تابستان نجات داد، فاز اول تامین آب گوهران و روستاهای کسیر از سد سهران، فاز اول طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب میناب، طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب روستای تیاب میناب، بهره برداری از آبشیرین کم مهدی آباد و کوخرد را به انجام رساندیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهار کرد: پروژه تامین آب شهر رویدر و ۳۰ روستای در مسیر آن، مجتمع سرچاهان شهدادی حاجی آباد، مجتمع کشار بندرخمیر، بازسازی و بهسازی سامانه های توزیع آب شهرستان قشم، افتتاح آبشیرین کن های رمچاه و باسعیدو قشم، مجتمع انتقال آب به سندرک، آبرسانی به شهر و روستاهای متصل به میناب از تصفیه خانه سد سرنی، خط انتقال آب از آبشیرین کن توسعه آب آسیا به رضوان و روستاهای مسیر، طرح آبرسانی به روستای کوهین بندرلنگه، آبشیرینکن زیارت، آبشیزینکن سرخون، نیز پروژه های قابل بهره برداری در هفته دولت سال‌جاری هستند.

قصمی یادآور شد: تمرکز ما برای تامین آب شرب مردم باید بر روی منبع پایدار آبشیرینکن ها باشد و ذخیره آب های سطحی باید در جهت توسعه صنعت و کشاورزی استفاده شود. ما در سال ۹۹ حدود ۳ هزار و ۵۵ میلیارد ریال در حوزه آب و فاضلاب هزینه کردیم و تمام تمرکز ما این بود که ۵۰ درصد این هزینه ها در شهرها و ۵۰ درصد در روستاها صرف شود.

وی عنوان کرد: در استان هرمزگان با ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم. اکنون نیاز آبی هرمزگان ۴۳ درصد از منابع آب زیرزمینی، ۴۵ درصد از آبشیرینکن ها و ۱۲ درصد از منابع آب سطحی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: ۸۵ سایت آب‌شیرین‌کن فعال در کشور موجود است که ۴۸ سایت آن در هرمزگان است و امیدواریم ظرفیت استان را تا حداکثر ممکن افزایش دهیم.

قصمی اضافه کرد: فاضلاب بندرعباس از اولین طرح های فاضلاب کشور است که با معضلاتی مواجه است که باید مسائل فنی آن حل شود. تخلیه پساب به دریا پذیرنده نیست اما در حال حاضر چاره ای نداریم.

وی ادامه ادامه داد: این پروژه طبق برآورد ما بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نیاز به اعتبار دارد و قرار است تامین آن توسط یک شرکت زیرساخت انجام شود و پیمانکار پروژه نیز انتخاب شده است.  کلنگ زنی این پروژه به زودی انجام می‌شود و صنایع غرب بندرعباس نیز پای کار آمده اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمام هرمزگان ۲ سال برای احیای بافت فرسوده محله چاهستانی ها بسیج شدند. مسئله بافت فرسوده نیاز به یک عزم جدی دارد و در قدم اول باید شیوه زندگی را در این محلات تغییر دهیم.

وی اضافه کرد: یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند در بافت فرسوده معجزه کند. حاکمیت، شهرداری، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی، صنایع، سمن ها و همه باید پای کار آیند تا شاخص های بهداشت، سلامت و زندگی در این محلات ارتقاء یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بیان کرد: ۲۰۰ کیلومتر اجرای شبکه فاضلاب در بندرعباس باقی مانده که کل آن در بافت فرسوده بوده و هر کیلومتر نیاز به حدود ۲ میلیون تومان اعتبار دارد.

انتهای پیام/ح

 

کدخبر: 700185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟