ثبت ملی ۳ اثر طبیعی استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: سه اثر طبیعی استان اردبیل با بررسی پرونده در شورای عالی ثبت آثار طبیعی کشور، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

فلاحی افزود: این آثار شامل جنگل حاتم مشه‌سی مشگین‌شهر، تپه اژد‌ها گولی نیر و رویشگاه درختان کهنسال بَنه روستای مِنامین در شهرستان خلخال است.

وی با اشاره به اهداف و ثمرات ثبت ملی این آثار بیان کرد: ثبت این آثار با هدف صیانت از مواریث طبیعی انجام شده و علاوه بر این فرصتی است برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین‌المللی که در این زمینه اقدام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به ثبت ملی بیش از هزار اثر منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس گفت: پیشنهاد‌های مختلفی از استان اردبیل برای ثبت ملی ارسال شده و در زمینه ثبت جهانی برخی آثار نیز اقداماتی انجام شده و پیگیر این امر هستیم.

رویشگاه درختان بنه کهنسال روستای منامین واقع در بخش خورش رستم شهرستان خلخال استان اردبیل است که به این منظور ۹ درخت بنه واقع در قبرستان منامین مورد بررسی قرار گرفته و به ثبت رسیده است.

تپه اژدهاگولی، در دو کیلومتری جنوب شرق شهر نیر در اردبیل در حوالی روستای سقزچی بقایای چشمه‌ای تراورتن برجای مانده است که چشم‌انداز زیبایی را خلق کرده و تنها گودال آن باقیمانده، ولی چشمه آن در سه متری این گودال مجددا از زمین خارج شده، ولی این گودال فاقد آب است که تپه اژدهاگولی معرف این توده تراورتنی است.

ذخیره‌گاه جنگلی حاتم مشه‌سی با وسعت ۶/۱۹۵ هکتار واقع در ۲۸ کیلومتری غرب مشگین‌شهر در استان اردبیل یکی از ذخیره‌گاه‌های با ارزش ایران است، این جنگل از نظر موقعیت مکانی، شرایط اقلیمی و رویشگاهی، بخشی از جنگل‌های ارسباران محسوب می‌شود. به همین دلیل از نظر تنوع و ترکیب پوشش گیاهی بسیار غنی است و درختان اوری به طور انبوه با سایر گونه‌های جنگلی و گاهی به صورت توده‌های خالص دیده می‌شود.

 

کدخبر: 700165 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟