تهیه طرح رفع مشکلات صنعت برق توسط اتاق بازرگانی اصفهان برای ارائه به دولت و مجلس

به گزارش رکنا از اصفهان،,در این جلسه سیدحسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه مشکلات نیروگاه های تولید پراکنده از طریق ستاد پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه قابل پیگیری است، سرمنشاء مشکلات صنعت برق را وجود یارانه های غیر هدفمند دانست.

وی خواستار تعامل اتاق بازرگانی و استانداری برای پیگیری مشکلات این نیروگاهها ازطریق وزارت نیرو به خصوص اولویت درپرداخت معوقات نیروگاه های بخش خصوصی در سال پشتیبانی از تولید و مانع زدایی ها شد.

 قاضی عسگر همچنین از پیگیری طرحی در استانداری مبنی بر ایجاد سازو کاری برای تغییر ساعات کاری صنایع تک شیفته برای کاهش مشکل کمبود برق اصفهان خبرداد و برضرورت همراهی بخش خصوصی و نمایندگان مجلس برای رفع این مشکل تاکید کرد.

همچنین اکبرلباف، نایب رئیس کمیسیون انرژی صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تاکید برضرورت استفاده از پتانسیل نیروگاه های تولید پراکنده برای کمک به رفع کمبود برق در کشور، هدف از تشکیل این نشست را احصاء دغدغه ها و مشکلات فعالان این حوزه بیان کرد.

وی از ایجاد بستری برای انعقاد تفاهم نامه سه جانبه میان شرکت توزیع برق به عنوان متولی، نیروگاه های تجدیدپذیر و واحدهای رمز ارز به عنوان مصرف کننده برای شکل گیری قراردادهای خرید توافقی برق خبر داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: پارلمان بخش خصوصی اصفهان با احصاءمشکلات فعالان این حوزه و ارایه راهکارهای پیشنهادی،  این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

حمیدرضا پیرپیران، مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان نیزخواستار انعکاس مشکلات مربوط به معدل و قیمت قراردادها از طریق استانداری به وزارت نیرو شد و گفت: درحال حاضر با عدم توازن مصرف و تولید برق مواجه هستیم که این مساله موجب فروپاشی شبکه سراسری خواهد شد و برای حل این معضل چاره ای جز مدیریت بار وجود ندارد.

وی بر ضرورت رعایت سقف مجاز تعیین شده بخش های صنعت و کشاورزی برای جلوگیری از خاموشی ها تاکید کرد و افزود: در صورت انتقال بار از زمان پیک مصرف به زمانی که بارخالی وجوددارد هم شبکه خانگی و هم صنایع با مشکل خاموشی مواجه نخواهند شد.

پیرپیران کاهش چشمگیر هزینه برق و بهره مندی از طرح های تشویقی درنظرگرفته شده از سوی شرکت توزیع برق را از مزایای طرح تغییر ساعات کاری از 11 شب تا 11 صبح بیان کرد همچنین اصلاح فرمت قراردادهای ملی و ایجاد اصلاحات در اقتصاد برق را در رفع بخش اعظم مشکلات نیروگا ه ها حایز اهمیت دانست.

علی صفرنوراله، عضو کمیسیون انرژی نیز تهیه طرحی از سوی پارلمان بخش خصوصی اصفهان برای ارایه راهکارهای پیشنهادی موثر در رفع مشکلات صنعت برق به رئیس جمهور را راهکار حل این مشکلات بیان و تصریح کرد: مطالبه گری باید بصورت جدی و بامحوریت اتاق بازرگانی انجام شود.

در ابتدای این نشست نیزمحمودپوربهزاد، رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان با بیان اینکه مبحث نیروگاه های تولیدپراکنده در سال 89 به دلیل راندمان بالا، راه اندازی سریع، استفاده از پتانسیل های جانبی مانند گرما و... مطرح شد، افزود: در آن زمان سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه به منظور حل مشکل کمبود برق تشویق شدند.

وی با بیان اینکه در آن زمان برق تولیدی این نیروگاه ها باقیمت مناسب و شرایط مطلوبی خریداری می شد، تصریح کرد: در این شرایط سرمایه گذاری مطلوبی در اصفهان در زمینه ایجاد نیروگاه های DG انجام شد و در حال حاضر در اصفهان 27 نیروگاه با ظرفیت 1تا 18 مگاوات وجود دارند. این نیروگاه ها با مجموع ظرفیت 160 مگاوات، پتانسیل خوبی برای کمک به بار شبکه دارند که به واسطه مطالبات معوق از دولت با مشکلات عدیده در بهره برداری مواجه شده و ظرفیت آنها بلا استفاده مانده است.

پوربهزاد، افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری نیروگاه، تفاوت در نرخ قراردادهای خرید تضمینی در پنج سال اول و دوم و همچنین خرید برق فقط در 4 ماه از سال از این نیروگاه ها را از جمله موارد بروز مشکلات برای تولیدکنندگان برق به این روش دانست.

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان قراردادهای فصلی، تاریخ عقد قرارداد و نرخ های مصوب مربوط به آن و مطالبات معوقه را از مهم ترین مشکلات نیروگاه های تولید پراکنده اصفهان بیان و تاکید کرد در صورت رفع مشکلات، ظرف مدت 20 روز این نیروگاه ها قادر به افزایش 75مگاوات به ظرفیت تولید برق اصفهان هستند. 

اصفهان_بهمن راعی

 

کدخبر: 699030 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟