۷۷ طرح با اشتغالزایی ۴۷۵ نفر و سرمایه گذاری ۹۳ میلیارد تومان آماده افتتاح است

به گزارش رکنا در همدان منصور رضوانی جلال به سه پروژه دامداری سنگین در حال ساخت با سرمایه گذاری شرکت شستا اشاره کرد و با بیان اینکه پروژه دامداری شهرستان درگزین پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و سوله‌ها و زیرساخت‌ها آماده شده است، اضافه کرد: پروژه دامداری ملایر دیوار کشی شده و زیر ساخت‌ها در حال آماده سازی است اما پروژه دامداری قهاوند از پروژه درگزین و ملایر عقب‌تر است.

وی  درخصوص سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی نیز با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی سیب زمینی می‌تواند شاخص باشد، افزود: در زمینه سیر و گردو استان همدان نیاز به صنایع تبدیلی دارد و در کشت گلخانه‌ای می‌توان سرمایه گذاری‌های خوبی انجام داد.

وی همچنین به توسعه کشت نشایی در استان همدان اشاره کرد و ادامه داد: توسعه کشت نشایی در راستای بهره‌وری از آب و بالا بردن راندمان تولید محصولات با استفاده از کمترین میزان آب انجام می‌شود.

رضوانی جلال  به طرح سرشاخه کاری درختان انگور اشاره کرد و با بیان اینکه اجرای طرح سرشاخه کاری حرکت خوبی بود، بیان کرد: در گذشته پیوندک گردو از خارج کشور وارد می‌شد اما اکنون پیوندک گردو و برای نخستین بار نهال گردوی گواهی شده در استان همدان تولید می‌شود.

وی به موضوع داربستی کردن درختان انگور اشاره کرد و با بیان اینکه در سال گذشته و امسال ۱۳۰ هکتار طرح فراز یا داربستی کردن درختان انگور در استان همدان اجرایی شده است، ادامه داد: براساس سند راهبردی استان همدان باید طرح داربستی کردن درختان انگور در سطح ۱۵۰ هکتار از باغات اجرایی می‌شد که مقداری از طرح عقب هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان درخصوص مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه ۳۲ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در استان همدان وجود دارد، افزود: ضریب مکانیزاسیون در استان همدان ۲.۱ دهم اسب بخار است که این میزان در کشور ۱.۰۵ دهم اسب بخار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه صنایع تبدیلی اقدامات خوبی در استان همدان انجام شده است، افزود: استان همدان در زمینه صنایع تبدیلی در برخی از محصولات مانند کشمش و محصولات لبنی شرایط خوبی دارد اما در زمینه صنایع تبدیلی سیر، گردو و سیب زمینی باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود تا ارزش افزوده و اشتغال بیشتری ایجاد شود.

رضوانی جلال در ادامه به اجرای طرح کشت ۱۲۴ هزار هکتار اراضی دیم و آیش با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اشاره کرد و با بیان اینکه کشت‌های مختلف در تناوب با محصولات دیگر در این طرح کشت می‌شود، افزود: کشت علوفه، نخود، حبوبات و غیره در این طرح اجرا خواهد شد.

 

سلیمانی فرد/همدان

 

کدخبر: 697048 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟