۹۵ درصد حریق های استان خراسان رضوی بر اثر سهل انگاری بوده است

به گزارش خبرنگار رکنا، سرهنگ احمد روحی چهارشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با یگان حفاظت منابع طبیعی و آخیزداری خراسان شمالی در نیشابور اظهار داشت: با اینکه از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کل استان  ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن اراضی ملی است که یگان حفاظت استان با امکانات کم در حال حفظ و حراست از آن است افزود: امروز با امضای تفاهمنامه همکاری با استان خراسان شمالی به دنبال انتقال تجربیات بین دو استان به خاطر مرزها و شهرستان های مشترک هستیم. 

وی خاطر نشان کرد: این تفاهم نامه که برای اولین درکشور بین دو استان به امضا می رسد در کشف و  پیگیری جرائمی که در حوزه استحفاظی شهرستان های دو استان به خصوص در نوار های مرزی رخ می دهد کمک می کند و باعث می شود با سرکشی ممتد از تخلفات و تصرفات جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: مطابق این تفاهمنامه در صورت بروز حریق در نزدیکی مرزهای مشترک می‌توانیم در فاصله زمانی کم به یکدیگر کمک کرده تا حریق زودتر اطفا شود. 

سرهنگ روحی اظهار کرد: شهرستان نیشابور یکی از شهرستان های موفق و تاثیر گذار در امر حراست از منابع طبیعی است و مردم این شهرستان و سراسر استان می توانند با تلفن ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به صورت شبانه روزی در سطح استان تماس گرفته و اخبار و اطلاعات در خصوص تصرفات، تخریب ها، تجاوزات و حریق ها را برای پیگیری و برخورد اطلاع رسانی کنند. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: در راستای تحقق اهداف سازمانی به دنبال هم افزایی یگان های حفاظت دو استان برای کاهش آسیب های منابع طبیعی در این دو استان همسایه هستیم. 

سرهنگ موسی الرضا حیاتی افزود: متاسفانه افراد سودجو با قطع گونه های درختچه ای مانند تاغ و جمع آوری گیاهان دارویی فارغ از طرح های بهره برداری مصوب باعث تخریب پوشش گیاهی و منابع طبیعی می شوند که با این طرح به دنبال مبارزه بیشتر با آن هستیم. 

وی با بیان اینکه نیشابور را به عنوان شهرستان پایلوت برای استفاده از دستاوردهای آن انتخاب کردیم اظهار کرد: با همکاری بیشتر نیروهای حفاظتی می‌توانیم  هم فضا را برای متخلفین نا امن تر  کرده و هم‌ با توجه به افزایش دما در بحث آتش سوزی یکدیگر را یاری کنیم و با انتقال تجربیات در خصوص کشف جرائم و اقدامات بازدارنده عملکرد خود را بهبود بخشیم. 

وی ادامه داد: در تغییرات اقلیمی پیش آمده آسیب های ما در مناطق نیشابور، اسفراین و فاروج بیش از سایر شهرستان ها بوده و با حضور سودجویان تاغ زار های آن در حال نابودی است که فرایندهای تخریب منابع طبیعی را تسریع کرده که یکی از دلایل آن کاهش توانایی ما به خاطر کمبود امکانات و نیروی انسانی است که از سازمان مربوطه و استانداری ها می‌خواهیم به این‌مهم‌ توجه بیشتری کنند. 

سرهنگ حیاتی اظهار کرد: در شهرستان های استان خراسان شمالی شاهد قطع تاغزار ها و همچنین قاچاق این‌گونه بسیار ارزشمند هستیم به طوری که ۵ پرونده در سال قبل مربوط به محموله هایی بوده است که از خراسان رضوی به آن جا قاچاق شده است. 

وی با بیان اینکه زندگی جوامع محلی وابستگی شدیدی به منابع طبیعی دارد و مانع بهره برداران مجاز نیستیم‌ اما با متخلفین دو استان برخورد خواهیم کرد تصریح کرد: اگر بستر تخلف و آسیب ها را در این تعامل ها شناخته و ریشه کن کنیم شاهد رونق زندگی و اقتصادی شدن طرح ها در عرصه های منابع طبیعی خواهیم بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور نیز در این مراسم گفت: سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ تن پروانه حمل چوب در نیشابور صادر شده که در همین مدت شاهد کشف دو هزار و ۸۰۰ درخچه تاغ بوده ایم.‌ 

حسین‌سهرابی با اشاره به اهمیت حفظ پوشش گیاهی عرصه های طبیعی افزود: سال گذشته ۳۵ تن گیاهان دارویی از جمله باریجه و آنغوزه در ۸ هزار هکتار از اراضی ملی نیشابور برداشت شد که درآمد ۲۰۰ میلیارد ریالی برای مردم منطقه در پی داشت. 

وی ادامه داد: این مهم درحالی رخ داده که کانون های بحرانی و فرسایشی از ما وقت و هزینه زیادی میگیرد در صورتی که می توانیم با حفظ آن ها و کاشت گیاهان‌دارویی علاوه بر جلوگیری از تخریب ها، منافع اقتصادی را نیز تامین کرد.

مرکز شهرستان‌ ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

کدخبر: 695175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟