کاهش ۷۸ درصدی بارش ها در هرمزگان/برخی از روستاها در تابستان هیچ گونه منبع تامین آب ندارند

به گزارش رکنا از هرمزگان؛ امین قصمی ، افزود: علاوه بر کاهش شدید بارندگی ها، با تشدید خشک سالی امسال خبرهای خوبی در حوزه آب نخواهیم داشت و در بخش منابع آب سطحی و زیرسطحی با چالش هایی جدی مواجه خواهیم بود.

 

وی خاطرنشان کرد: علی رغم تلاش آبفا در مدیریت و تامین نیاز آبی مردم استان، تابستان پیش رو تابستانی بی‌دغدغه نخواهد بود و برای گذر از آن با کمترین تنش آبی، نیاز به همکاری بیشتر مردم در بخش مدیریت مصرف آب داریم.

قصمی، ایجاد ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها برای تامین آب هرمزگان در شرایط بحرانی و خشکسالی به ویژه تابستان پیش‌رو را ظرفیتی ملموس و تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: اگر پروژه های نمک زدایی در نقاط مختلف استان نبود قطعاً امروز با چالش های جدی تری در تامین نیاز آبی نقاط حساس و استراتژیک استان نظیر جزایر و شهرهای بندرعباس، بندرلنگه و بندرخمیر مواجه می‌شدیم.

وی تاکید کرد: علی‌رغم کاهش چشمگیر حجم آب سدها و افت سطح آب چاه ها، با بهره برداری از آب شیرین‌کن‌ها تاکنون توانسته ایم این موضوع را تا حد زیادی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از روستاها در تابستان هیچ گونه منبع تامین آب ندارند، دغدغه اصلی آبفا را آبرسانی به این روستاها بیان کرد و گفت: این شرکت علاوه بر آبرسانی سیار، برای همه مناطق استان برنامه‌ریزی نموده و با توجه به منابع مالی موجود، پروژه‌های آبرسانی جدیدی را در روستاهای تنش دار تعریف و نسبت به اجرای آن ها اقدام کرده است.

مدیرعامل آبفا استان با اشاره به نگرانی‌های موجود در بحث کمبود آب در شرق هرمزگان، تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح انتقال آب سد سرنی به میناب، برداشت آب از منابع زیرزمینی برای تامین نیاز آبی شهر میناب به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

به گفته قصمی در خصوص کمبود آب در شهرستان سیریک نیز اقدامات لازم برای تامین نیاز آبی روستاها و شهر سیریک در دستور کار آبفا قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال فاز اول پروژه آبرسانی تا کوهستک به پایان برسد.

قصمی همچنین با اشاره به تنش‌های آبی در غرب هرمزگان افزود: برای تامین بلند مدت آب بستک و پارسیان،طرح احداث آب شیرین‌کن و انتقال آب در دستور کار است که با تکمیل این پروژه کمبود آب این مناطق مرتفع می‌شود.

همچنین در کوتاه مدت نیز با کف شکنی چاه‌های موجود و مدیریت مصرف، به دنبال حفظ ظرفیت های در دسترس هستیم تا بتوانیم حداقل نیاز آب شرب مشترکان را تامین کنیم.

انتهای پیام/حیدری

 

کدخبر: 695017 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟