یازدهمین جشنواره قرق شکنی مراتع ییلاقی شهرستان سوادکوه مسولین  برگزارشد

به گزارش رکنا از ساری، زمان آغاز چرای دام ها در مناطق ییلاقی بر اساس پروانه چرای دامداران ، شرایط رویش گیاهی منطقه و همچنین تغییرات جوی و آمادگی مراتع بنا به تشخیص اداره منابع طبیعی و هماهنگی با دامداران تعیین می شود.
شهرستان سوادکوه در مرکز مازندران ، یکی از مهم ترین کانون های دامداری سنتی استان به شمار می رود و به همین دلیل نیز سنت قرق شکنی در این منطقه بیش از سایر مناطق در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است .
امسال مراسم قرق شکنی در منطقه عباس آباد ورسک شهرستان سواد کوه با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی (دکتر عطایی مدیر کل محترم منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری ومعاونین مدیرکل،مدیرکل امور عشایری استان،ریاست دادگستری شهرستان،فرماندهی محترم ناحیه انتظامی سوادکوه،سپاه ناحیه سوادکوه،معاون فرماندار،بخشدار،فرمانده محترم یگان حفاظت استان،ریاست و پرسنل منابع طبیعی شهرستان و...) جمعی از مرتعداران شهرستان برگزار شد.

 
دکتر عطایی مدیر کل محترم منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری ضمن خوش آمد گویی به مسئولین و مدعوین محترم ،از دامداران  که در حفظ و احیا مراتع همیار اداره کل منابع طبیعی بوده اند تقدیر و تشکر کرد. گفت : ارزش مراتع ازجنگل ها نه تنها کم نیست می توان گفت بیشتر است چون در زمان بارندگی این پوشش گیاهی مراتع است که از وقوع سیل جلوگیری میکند ما در استان مازندران ۳۸۷ هزار هکتار مرتع داریم که حدود ۶۰ درصد آن جزء مراتع درجه یک است واداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده اقدامات خوبی را برای حفظ و نگهداری مراتع انجام داده است و هدف از مراسم قرق شکنی را رعایت حقوق عرفی مرتع و کاهش تخلفات اعلام کرد .

دکتر عطایی در ادامه در مورد اهمیت طرح های مرتعداری والویت بندی آن گفت: خود دامداران بهترین حافظان مراتع هستند و بهتر است در الویت باشند و با توجه به سیر آب و هوا به سمت خشکسالی باید استفاده از مراتع با مدیریت و حساسیت بیشتری انجام شود تا مراتع پر بازده ای داشته باشیم ومرتع داران به این بینش رسیده اند که باید مراتع خود را برای دامهایشان حفظ کنند.

ساری- عباسی نیک 

کدخبر: 692321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟