پایان قطعی برق با مدیریت مصرف انرژی

شیرزاد جمشیدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بارندگی‌های استان از ابتدای سال نسبت به 40 سال گذشته ۳۰ درصد و از ابتدای سال زراعی ۴۴ درصد کاهش داشته است که به معنی کاهش شدید منابع آبی است، اظهار داشت: متوسط دما از ابتدای سال نسبت به بلندمدت حدود ۳ درجه و مصرف برق در دو ماهه اول سال نسبت به سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه گرمای زودرس و کاهش شدید بارندگی باعث شده است حجم آب ورودی به سدها برای تولید برق‌آبی به شدت کاهش پیدا کند، گفت: با کاهش حجم آب در پشت سد، آب برای تولید برق نمی‌ماند که این امر باعث شده بخشی از این تولید برق، حدود ۳ تا ۴ هزار مگاوات در این بخش را از دست داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان تصریح کرد: با شروع گرمای زودرس اکثر مصارف به خصوص مصارف کشاورزی استان یک ماه زودتر وارد مدار شده‌اند که باعث افزایش مصرف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به رشد مصرفی و به هم خوردن تناسب تولید و تقاضا برای ایجاد تعادل ناچار به اعمال خاموشی هستیم که این موضوع کشوری است.

جمشیدی ضمن عذرخواهی از مردم استان همدان به دلیل قطعی‌های برق و مشکلات ایجاد شده به دلیل این امر گفت: در خصوص برنامه خاموشی‌ها، سهمیه‌بندی انجام شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده لیست و جدول خاموشی‌ها را برای اطلاع مشترکین منتشر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه شرکت توزیع برق استان همدان در تلاش است خاموشی‌ها بر اساس زمان‌بندی جداول اعلام شده به طور دقیق اجرایی شود، گفت: اطلاع‌رسانی‌های لازم برای این موضوع از طریق صدا و سیما، سایت‌های خبری، فضای مجازی و کانال‌های پر بازدید و همچنین با استفاده از ظرفیت روابط عمومی ادارات در سطح استان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق همدان با بیان اینکه قطعی برق در سراسر کشور وجود دارد و تنها به استان همدان اختصاص ندارد، تصریح کرد: برنامه خاموشی‌ها به صورت چرخشی بوده و سعی کرده‌ایم عدالت برای تمام مشاغل رعایت شود.

جمشیدی در خصوص شایعات مطرح شده در مورد حمله سایبری، ابراز داشت: این شایعات صحت ندارد و علت قطعی برق عدم توازن تولید و تقاضا است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ژنراتور اضطراری برای مراکز و مشاغل حساس گفت: این امر جزء دستورالعمل‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است که از سال ۹۳ به صورت مستمر و کتبی به دستگاه‌ها و مشاغل حساس ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق همدان با اشاره به احتمال تداوم خاموشی‌ها بر لزوم رعایت مدیریت مصرف تأکید کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی همدان از دستگاه‌های اجرایی و مردم درخواست می‌کنیم از کولرهای گازی استفاده نکنند و در صورت استفاده درجه حرارت آن را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم کرده و در صورت استفاده از کولر آبی نیز آن را روی دور کُند قرار دهند.

وی در ادامه از شهرداری‌ها و اداره راهداری استان خواست تا نهایت همکاری را برای مدیریت مصرف با این شرکت داشته باشند و گفت: از ادارات نیز انتظار داریم مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۵۰ درصد کاهش دهند.

جمشیدی با بیان اینکه گروه‌های تخصصی برای رصد مصرف انرژی ادارات تشکیل شده است، عنوان کرد: در صورت مشاهده مصرف بالای برق در ادارات و سازمان‌هایی که رعایت الگوی مصرف را نکنند با دادن اخطار، برق آنها را قطع خواهیم کرد.

وی با اشاره به طرح برق امید و تقسیم‌بندی مشترکین به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پر مصرف گفت: به ۳۶ هزار مشترک پر مصرف در استان پیامک ارسال شده تا مصرف خود را مدیریت کنند که اگر توجه نکنند برای قطع برق آنها از طریق مقام قضایی اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق همدان با بیان اینکه اگر مشترکین ما ۱۰ درصد مدیریت مصرف داشته باشند، خاموشی‌ها به حداقل خود می‌رسد، مطرح کرد: مردم استان همدان همیشه پای کار بوده‌اند و انتظار می‌رود با مدیریت قوی‌تری از این بحران عبور کنیم.

وی با اشاره به طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف در فصل تابستان عنوان کرد: با کشاورزان، صاحبان صنایع، مراکز تجاری و سی‌ان‌جی‌ها نیز در راستای مدیریت مصرف وارد مذاکره شده‌ایم که نتیجه آن تاکنون انعقاد بیش از ۸ هزار تفاهم‌نامه در سال جاری بوده که با اجرای مفاد و کنترل مصرف خود، پاداش دریافت می‌کنند.

جشیدی با بیان اینکه در تابستان سال گذشته بیش در 5 میلیارد و 760 میلیون تومان به مشترکین پاداش پرداخت کرده‌ایم، افزود: در زمستان سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان به صنایع پاداش اختصاص داده شده که این روال با همین کیفیت و سرعت ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ ماینر فعال قانونی در سطح استان وجود ندارد، تصریح کرد: از سال ۹۸ تاکنون یک هزار و ۷۶۹ ماینر با توان مصرفی ۳.۲ مگاوات در استان همدان جمع‌آوری شده که ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای شرکت خسارت ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق همدان با بیان اینکه در مدیریت شبکه، ظرفیت تولید هر استان و تولید نیروگاه‌های خورشیدی مدنظر است، گفت: بحث برق موضوع کشوری است و جزیره‌ای نباید نگاه شود.

وی در خصوص خاموشی برق در مدارس و امتحانات دانش‌آموزان استان نیز گفت: با مدیرکل آموزش و پرورش استان هماهنگ شده و سعی داریم کمترین خاموشی را در حوزه‌های امتحانی و مدارس داشته باشیم.

جمشیدی با بیان اینکه مشترکین برق استان از طریق دو بیمه کوثر و دانا بیمه هستند، گفت: هر مشترکی که در منازل دچار حادثه شود از طریق بیمه کوثر خسارت دریافت می‌کند و در صورتی که خسارت ناشی از مشکلات شبکه برق باشد از طریق بیمه طرف قرارداد شرکت توزیع خسارت پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه سقف مجاز مصرف برق استان در سال جاری ۵۴۰ مگاوات درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: سال گذشته ۱۶ هزار مشترک به مشترکین برق استان اضافه شده است که این امر در افزایش مصرف برق استان تأثیر دارد.

همدان/سلیمانی فرد 

 

کدخبر: 691249 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟