برداشت بیش از یک میلیارد لیتر آب اضافه از سفره های آب زیرزمینی خراسان‌رضوی

به گزارش خبرنگار رکنا، سعید روزی در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰شهر و ۹۰۲ روستا در استان خراسان رضوی دچار تنش آبی هستند و در این بخش در کشور جزو استان‌های قرمز هستیم و ۹۵ درصد آب شرب استان خراسان رضوی از منابع زیر زمینی تامین‌ می‌شود و تنها نیاز آبی بخشی از شهر قوچان از محل سد تبارک تامین‌ آب می‌گردد.

وی تاکید کرد: در استان خراسان رضوی شهرهای نیشابور، تربت جام، گلبهار، قوچان، شاندیز و خواف در وضعیت قرمز، ۲۴ شهر دیگر هم در وضعیت نارنجی قرار هستند.

وی بیان کرد: آب شرب شهرهای استان از محل ۴۷۳ حلقه چاه با ظرفیت ۲۴۰ لیتر برثانیه و روستاها برای یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت از طریق یک هزار و ۳۲۷ حلقه چاه با ظرفیت ۸۰۱ لیتر بر ثانیه تامین می‌شود و اگر در هر خانواده ۱۰درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته باشد می‌توانیم از شرایط بحران عبور کنیم.

روزی افزود: آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای مدیریت آب‌های کلان، سدها و روان آبها، شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان مشهد برای خدمت رسانی به مشترکان مشهد و شرکت آب‌وفاضلاب استان خراسان رضوی ۲هزار و ۲۵۳ روستا با ۷۳ شهر و بیش از سه میلیون نفر  جمعیت را تحت پوشش قرار داده است و در حال حاضر ۵۰۰هزار مشترک روستایی و ۷۰۰هزار مشارک شهری وجود دارد.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امسال ۶۴درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم‌که سبب شده کشاورزان زودتر از موعد پمپ‌های آب را روشن کنند و طبق آخرین آمار در استان‌خراسان رضوی ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره داشته که در حال حاضر به هفت میلیون رسیده که این کاهش شدید متاثر از تغییر اقلیم است.

وی با اشاره به اینکه انشعابات غیر مجاز موجب آلودگی شبکه آب‌رسانی می‌گردد تصریح کرد: امسال در خراسان رضوی هفته صرفه‌جویی از خرداد ماه آغاز می‌شود و هر کولر آبی در صورت نشتی و هر مشکل دیگر بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند که این میزان معادل ۲۳۳ بطری آب است و در صورت سرویس ماهانه ۲۰درصد میزان مصرف در این بخش کاهش می‌یابد و در این‌چارچوب دستورالعمل گشت آب تهیه شده و به زودی در شهرستان‌های استان آغاز به کار می‌کند.

وی اظهار داشت: پارسال ۱۷۵میلیون و ۱۳۰ هزار مترمکعب آب شرب برای شهرهای استان خراسان رضوی تولید و از این‌میزان ۱۱۷میلیون و ۸۲۱ هزار مترمکعب مصرف شده و ۱۲۷میلیون و ۷۷۸ هزار مترمکعب آب شرب برای روستاها تولید و از این میزان ۸۶ میلیون و ۳۰۴ هزار مترمکعب مصرف شده و برراین اساس پنج و نیم درصد تولید و چهار درصد افزایش تولید داشته‌ایم و شیوع کرونا هم ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان مصرف را افزایش داده است.

رئیس اداره آب‌وفاضلاب نیشابور نیز گفت: مرکز ارتباطات مردمی آبفای نیشابور با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان با ۳۰ خط تماس همزمان برای نخستین بار در خراسان رضوی از ۱۸ اردیبهشت راه‌اندازی شده است.

علیرضا اخویان افزود: در این مرکز پایش و رصد وضعیت تنش آبی در کل استان خراسان رضوی با اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر از معلولین خانم تحت پوشش بهزیستی انجام می‌گردد و مدت زمان انتظار مشترکان در این‌مرکز برای جوابگویی ۱۶ تا ۲۵ ثانیه است و ۸۵درصد خدمات آبفا به دفاتر پیشخوان منتقل شده است. 

وی اظهار داشت: امسال تابستان سختی در پیش رو داریم و در صورت تداوم خشکسالی و روند مصرف فعلی کلیه چاه‌های آب نیشابور شور خواهد شد و از خرداد ماه سال گذشته تا کنون ۶ حلقه چاه حفر و ۱۵ حلقه چاه مرمت و احیا شده و ۲۷۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت نیشابور اضافه شده و طی یک سال گذشته ۴۲ میلیارد تومان برای طرح‌های آب‌رسانی روستایی هزینه شده و تا آذر ماه آب با راه‌اندازی طرح‌های روستایی آب لب شور هست روستای نیشابور شیرین می‌گردد.

بهشیدپور/نیشابور

کدخبر: 690512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟