هتلداران سرعین  در فکر تغییر شغل

اگر بخواهیم سرعین را جزو سوال های جغرافیایی مدارس بگذاریم و بپرسیم سرعین کجاست ؟ جواب کوتاه و پر معنی در یک کلام ، سرعین از کوه سبلان شروع می شود ...

جواب کوتاه و کاملی که درک آن برای هر شخصی که حتی در این شهر حضور ندارد نیز مشخص است .

عروس قلل ایران ، سبلان با دریاچه ای که اطراف آن به لطف وجودش سرچشمه آبهای زلال و گرمی است که به مدد آن شهری در خود جای داده به نام سرعین که به بهانه همین امر امروز این شهر پایتخت آبهای گرم معدنی است و زیرساخت های لازم چون هتل و رستوران نیز به وفور احداث شده که جای تقدیر و تشکر فراوان از فعالین بخش خصوصی دارد .

به مدد احداث هتلهای با ارزش و مدرن  سرعین توانایی جذب گردشگران زیادی را داراست و باز هم می توانست همین رویه را ادامه دهد چرا که از بدو تاسیس همیشه در زمینه میهمان نوازی و هتلداری جزو پیش رو ها بود

چرا که همیشه به یاد دارم عکس معروفی که از ۵۰ سال پیش مینی بار یخچال ویلا امید و تخت خواب درجه یک آن دوره شروع عالی این صنعت اشتغالزا و اقتصاد آفرین بود .

index

از سال ۸۲ شروع رشد صنعت گردشگری سرعین هتل سازی پایه اول اقتصاد شهر سرعین شد بدون شک کمتر کسی فکر میکرد که بعد از ۱۸ سال این صنعت جای خود را به صنعت آپارتمان سازی بدهد !

آری صنعت آپارتمان سازی امروز به عنوان یک صنعت جدید نو ظهور توانسته تغییری برای سرعین ایجاد کند که در طول تاریخ کشور بی نظیر است و برای اولین بار این اتفاق افتاده است.

داستان از جایی به طور عجیبی تغییر می کند که یک موجود عجیب و غریبی به نام کرونا تمام جهان را زیر بار فشار اقتصادی برده و معادلات جهانی را دگرگون می کند ،در این بین سرعین تنها شهری در کشور است که به یمن بی برنامگی با تکثر احداث آپارتمان به جای هتل آن میهمانانی که در هتل ها اسکان می گرفتند را به آپارتمان ها سوق داده است .

خیلی جالب است آماری را برای اولین بار اعلام کنیم که می تواند رکورد گینس را به خود اختصاص دهد آمار تقریبی ۱۲ هزار واحد مسکونی و آپارتمان امتیاز مشترک برق خریداری شده و آمار حدودی ۳۵۰۰ خانواری شهر سرعین مقابل ۸۵۰۰ واحد مسکونی که تقریبا سه برابر جمعیت یک شهر واحد آپارتمان احداث شده است این یعنی رکورد گینس در شهر  جابجا شده است .

حالا اگر این آمار را بدین شکل تغییر دهیم به عنوان مثال آمار ۸۵۰۰ واحد آپارتمان هر کدام ۳ نفر داشته باشد یعنی ۲۵ هزار گردشگر در یک روز بدون هتل و آمار ۲۰ هزار تخت خوابی را نیز اضافه کنیم یعنی باید در یک روز ۴۵ هزار گردشگر را شاهد باشیم که این امر فقط به صورت خیلی خاص در ایامی خاص تر امکان پذیر است .

پس در واقع بدون شک این یعنی هتلداران عزیز سرعینی در یک روز هیچوقت نمی توانند واحد های خالی را پر کنند و اگر هم بتوانند بدون شک رقم های کمتر از هزینه اولیه ساختمان ها را از میهمانان دریافت خواهند کرد .

پس با این اوصاف اگر سرعین میهمان جدیدی نداشته باشد باید بگوئیم هتلداران سرعین در فکر تغییر شغل باشند تا حداقل اقتصاد خانواده و اطرافیان را تامین نمایند .

قبول داریم کرونا اقتصاد معیشتی مردم را ضعیف کرده ولی باور کنیم میهمانان سرعین از هتل به آپارتمان ها کوچ کرده اند و ضعف حضور میهمان در این مراکز کم کم باعث تغییر شغل هتلداری خواهد بود .

و نهایتا نتیجه ای که می شود گرفت اینکه دیگر نمی شود هتلداری را صنعت اول دانست ولی آپارتمان سازی را صنعت اول می دانیم چرا که هر چقدر ساخت و ساز ها زیاد شود مشاغل ثابت تمامی حوزه های شهری نیز رشد می باید و حداقل تعداد جمعیت شهری سرعین نیز در سرشماری ها بالا خواهد رفت .

جمعیت گردشگری سرعین بالاتر از خود اهالی شهر است و مطمئنا این یک اتفاقی است که نمونه مشابه آن در هیچ جای کشور دیده نمی شود .

پس در ابتدا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خواست می کنیم قانونی برای شهرهایی چون سرعین  نوشته شود که حداقل بودجه ای برای اداره یا افزایش حریم شهری برای شهرهایی چون سرعین کمی شرایط آسان و زیرساخت های لازم را از طرف دولت تامین نماید تا مرحمی باشد برای کسانی که احتمالا از تغییر شغل هتلداری امتناع می کنند .

#یادداشت_امین_مولاخواه

 

 

کدخبر: 689456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟