جذب نخبگان فکری و سرمایه‌گذاران درمنطقه آزادبوشهریک ضرورت است

عبدالکریم گراوند ظهر امروزچهارشنبه در جمع خبرنگاران ، در آیین عملیات اجرایی طرح تولید فروسیلیسیم در دشتی، استان بوشهر را استانی پرظرفیت در عرصه سرمایه‌گذاری دانست و با اشاره به تصویب منطقه آزاد بوشهر اظهار داشت: این مصوبه به‌زودی به دولت و سپس به منطقه ویژه کشور و استان بوشهر ابلاغ می‌شود که بر ظرفیت‌های این استان در عرصه فعالیت اقتصادی می‌افزاید.

وی، با بیان اینکه منطقه آزاد بوشهر یک فضای جدیدی برای اقتصاد استان ایجاد می‌کند گفت: بر خلاف همه نگاه‌ها و دیدگاه‌ها در خصوص مناطق آزاد که به‌‌حق است و نسل سوم و جدید کشور دیگر پذیرای روش‌های قدیم مناطق آزاد و بارانداز شدن کالای وارداتی دیگران نیست، منطقه آزاد بوشهر در عرصه تولیدات، فرآوری محصولات، صادرات، رونق صنعتی، اقتصادی و اشتغال‌زایی بهره خواهد برد.

استاندار بوشهر، حمل و نقل آسان و صادرات محصولات مورد نیاز کشورهای منطقه را از ظرفیت‌های استان بوشهر دانست و تصریح کرد: تولید فروسیلیسیم یکی از مواد مهم و تاثیرگذار در توسعه صنعت فولاد است که امروز عملیات ساخت این واحد صنعتی در استان بوشهر آغاز شد و این استان در کنار خلیج‌فارس زمینه صادرات آسان مواد صنعتی و تولیدی به کشورهای مختلف دارد.

گراوند، نگاه دولت و مسئولان در حوزه مناطق آزاد را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: همه مسئولان پذیرفته‌اند که مناطق آزاد قبلی نتوانسته پاسخ مثبتی به سرمایه‌گذاران دهد.

وی، با بیان اینکه برخی از دوستان نگران هستند که منطقه آزاد بوشهر تجارت ندارد گفت: به‌شدت مخالف تجاری شدن منطقه آزاد بوشهر و تبدیل شدن آن به پاساژ و بارانداز کالاهای دیگران هستم، بلکه باید منطقه آزاد بوشهر به هاب صادراتی تبدیل شود.

استاندار بوشهر با بیان اینکه تبدیل شدن مناطق آزاد به منطقه واردات و بارانداز هنر نیست تأکید کرد: منطقه آزاد بوشهر ظرفیت قابل توجهی برای همه سرمایه‌گذاران علاقمند در ایجاد صنایع پایین دستی به ویژه در حوزه نفت و گاز مهیا و آماده کرده است.

گراوند، با اشاره به ایجاد جزیره نوآوری ایرانیان در منطقه آزاد بوشهر تصریح کرد: در این منطقه آزاد، موضوع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

وی، فعالیت مناطق آزاد تجاری در کشور را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: با بررسی وضعیت مناطق آزاد نشان می‌دهد این مناطق در کشور، نتوانسته به آن رسالت و مأموریت‌های تعریف شده عمل کند.

استاندار بوشهر منطقه آزاد بوشهر، را کانون تولید و صادرات محصولات دانست و بیان کرد: منطقه آزاد بوشهر نباید بارانداز محصولات دیگر کشورها شود بلکه به کانون تولید و صادرات تبدیل می‌شود.

گراوند، تنها واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی را از منطقه آزاد بوشهر امکان‌پذیر دانست و خاطر نشان کرد: واردات کالاهای مصرفی که در کشور تولید می‌شود از منطقه آزاد بوشهر ممنوع است و این منطقه بارانداز کالاهای دیگر کشورها نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برق مصرفی در استان باید بیشتر در حوزه صنعت و تولید قرار بگیرد گفت: برق مصرفی نباید تنها در حوزه خانگی باشد بلکه اگر می‌خواهیم استان در حوزه صنعت توسعه بیشتری پیدا کند باید میزان برق مصرفی در حوزه صنعت و تولید مورد توجه قرار گیرد و میزان برق مصرفی در این حوزه نشان می‌دهد که استان بوشهر در این عرصه چه میزان رشد کرده است.

استاندار بوشهر، با بیان اینکه صنعتی بودن مناطق از روی مصرف برق تشخیص داده می‌شود افزود: یکی از شاخص‌های صنعتی بودن شهرستان‌‌های استان بوشهر میزان مصرف برق صنعتی و این درحالی است که بیشترین مصرف برق استان بوشهر در بخش خانگی است و اینکه صنایع و بخش‌های انرژی‌بر توسعه یابد علائمی است که نشان دهنده استان در مسیر توسعه صنعتی و استفاده مناسب از ظرفیت دریا برای صادرات و منابع موجود است.

گراوند، با تأکید بر حمایت و کمک به سرمایه‌گذاران در عرصه‌های مختلف براساس ظرفیت‌های مناطق و شهرستان‌ها افزود: امسال مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری کرده‌اند که باید در تحقق این مهم همه به‌صورت هماهنگ تلاش کنند و گره‌گشایی و رفع موانع در دستور کار قرار دهند.

وی، بزرگترین مانع در تولید، ایجاد مشکلات در این عرصه دانست و تأکید کرد: اگر مانع‌زدایی در عرصه تولید عملیاتی شود بسیار راهگشا و تاثیرگذار است چراکه امروز گرفتاری بزرگ سرمایه‌گذاران و کارآفرینان موانعی است که نظام اداری ایجاد کرده‌ است.

استاندار بوشهر، با تأکید بر کمک نظام بانکی و اداری برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران و صنعتگران تصریح کرد: همکاری نظام بانکی و اداری زمینه فعالیت سرمایه‌گذاران در نقاط مختلف فراهم می‌کند در غیر این صورت با ایجاد مانع، زمینه رکود اقتصادی و صنعتی ایجاد می‌شود و تنها راه توسعه و پیشرفت، مانع‌زدایی و حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل‌گری است.

گراوند، جذب نخبگان فکری و سرمایه‌گذاران را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: تقویت بنیان‌های اقتصادی منوط به رفع موانع است و در این راستا کارشناسان که مانع ایجاد می‌کنند باید کنار گذاشته شوند.

بوشهر_جعفری 

کدخبر: 689124 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟