نخستین شناور تحقیقاتی خلیج فارس در بندر بوشهرپهلوگرفت

به گزارش رکنا از بوشهر،رییس مرکز اقیانوس شناسی استان بوشهر می‌گوید: طول این شناور ایرانی ۵۰ و عرض آن ۱۰ متر است که قابلیت ۴۰ روز دریانوردی بدون برگشت به ساحل را دارد.

 
مریم قائمی افزود: برنامه کاوشگر دریایی خلیج فارس نمونه برداری دوره‌ای از خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است تا اطلاعات محققان در زمینه محیط زیست دریایی بیشتر شود.
 
وی با بیان اینکه در این گشت‌های دریایی مولفه‌های مختلف آب، آلودگی‌ها و رسوب‌های دریایی نمونه برداری می‌شود ادامه داد: این اطلاعات می‌توانند شناخت جامعی از آب‌های ساحلی و فراساحلی در اختیار ما قرار دهند.
 
رییس مرکز اقیانوس شناسی استان بوشهر عنوان کرد: در ارتباط با اسیدی شدن دریاها، فقر اکسیژن، بالا آمدن آب سطح دریا و آلودگی‌ها اطلاعات کمی از خلیج فارس وجود دارد که این شناور تحقیقاتی می‌تواند اطلاعت دقیق تری را در اختیارمان قرار دهد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر هم در بازدید از این شناور به نقش مهم دریا‌ها و اقیانوس‌ها در حیات بشر اشاره کرد و گفت: متاسفانه عوامل مختلفی مانند ورود پساب‌های شهری و صنعتی موجب آلودگی رودخانه‌ها، دریا‌ها و اقیانوس‌ها می‌شود.
 
سعید زرین فر افزود: سازمان ملل از سال ۲۰۲۱ به مدت ۱۰ سال، سال حمایت و توجه به اقیانوس‌ها را آغاز کرده و خوشبختانه در کشور ما پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی کار‌های تحقیقاتی مهمی را در این زمینه انجام می‌دهد.
 
وی گفت: ورود و خروج آب از سمت خلیج فارس و تنگه هرمز به سمت اقیانوس به کندی انجام می‌شود و به همین دلیل این منطقه از نظر آلودگی بسیار حساس است.
 
معاون هماهنگی و امور  اقتصادی  استاندار بوشهر با بیان اینکه شناور تحقیقاتی خلیج فارس به مدت ۵ سال پایش خلیج فارس را انجام خواهد داد بیان کرد: با ایجاد یک کارگروه با حضور دستگاه‌های اجرایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌توان حداکثر استفاده را از داده‌های مرکز گرفت.
 
شناور تحقیقاتی خلیج فارس علاوه بر دستگاه‌های مختلف نمونه برداری، دو آزمایشگاه خشک و‌تر و یک مرکز دیتا با توانایی ارسال دیتا از دریا به خشکی را دارد.

بوشهر/جعفری 

کدخبر: 689119 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟