تکمیل زون‌بندی آب آشامیدنی در اردبیل

 به گزارش رکنا اردبیل، مسعود امامی یگانه در بازدید از پروژه‌های در دست اجرای بخش آب شهرستان اردبیل افزود: ۴۰۰ میلیارد ریال  برای این پروژه هزینه شده و با تکمیل آن، بخشی از مشکلات توزیع متوازن آب در اردبیل جبران می‌شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای پروژه برج آبگیر سد یامچی که حدود ۸۰ درصد آب شرب اردبیل را تامین می‌کند ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و در شرایط پیک مصرف و فصل تابستان در بهبود کیفیت آب شرب موثر خواهد بود.

فرماندار اردبیل بیان کرد: خط دوم انتقال آب از سد یامچی به تصفیه خانه آب شرب اردبیل در حال اجرا است و بعنوان خط جایگزین عمل خواهد کرد.

امامی یگانه کیفیت آب آشامیدنی اردبیل را مطلوب خوانده و گفت: کیفیت آب به صورت شبانه‌روزی کنترل می‌شود و هم اکنون آب مورد استفاده شهروندان بهداشتی و سالم است.

وی ادامه داد: کیفیت آب اردبیل با استفاده از سیستم‌های خودکار و پیشرفته ۲۴ساعته کنترل می‌شود و شبکه آب این شهر دارای یکی از تصفیه‌خانه‌های پیشرفته کشور است.

امامی یگانه با اشاره به چرخه طولانی تصفیه و تامین آب برای شهروندان و هزینه بالای تامین آن برای دولت بیان کرد: تنها ۱۵ درصد از هزینه آب آشامیدنی از مردم دریافت می شود و ضروری است با فرهنگ‌سازی و آموزش از هدررفت آب سالم جلوگیری کرد.

حوضه آبریز سد یامچی در وسعت حدود ۷۲۵ کیلومترمربع دارای پنج سرشاخه لای چای، نیرچای، امام چای، مشتقین چای و جوراب چای است که پس از بهم پیوستن این آبراهه‌ها در محل ساختگاه سد یامچی، رودخانه بالیخلی چای را تشکیل می‌دهند، این سرشاخه‌ها و انشعابات از ارتفاعات کوه سبلان سرچشمه گرفته و در امتداد و جهت غرب به شرق استان و با عبور از مرکز شهر اردبیل به رودخانه قره‌سو می‌پیوندد.

سد یامچی مهم‌ترین منبع تامین کننده آب شرب شهر اردبیل می‌باشد.

مولاخواه /اردبیل

 

کدخبر: 688969 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟