هشدار نسبت به ترفند‌های کلاهبرداران در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان اردبیل نسبت به ترفند‌های مختلف کلاهبرداران در فضای مجازی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رکنا استان اردبیل سرهنگ قهرمان طالع رئیس پلیس فتای استان گفت: از کلاهبرداری‌های شایع در فضای مجازی کلاهبرداری از طریق سایت‌های ثبت آگهی مانند دیوار و شیپور می‌باشد.

وی افزود:در شیوه اول کلاهبرداران به بهانه فروش کالا یا خدمات در سایت ثبت آگهی، تقاضای مقداری بیعانه از فرد خریدار می‌کند و در مرحله بعدی آگهی و تلفن ثبت خود را از دسترس خارج می‌کند

رئیس پلیس فتای استان بیان کرد: در شیوه دوم کلاهبرداری از طریق رسید جعلی است، بدین صورت که کلاهبردار بعد از حضور در صحنه و انعقاد قرارداد جهت دریافت کالا و خدمات از طریق اپلیکیشن‌های رسید ساز جعلی رسید پرداخت به صورت جعلی تهیه و به فروشنده نشان می‌دهد و جنس را برداشته صحنه را ترک می‌کند.

سرهنگ قهرمان طالع مهمترین شیوه و شگرد کلاهبرداری فضای مجازی را کلاهبرداری واسطه عنوان کردو ادامه داد: در این مورد کلاهبردار طی دو مرحله جرم را انجام می‌دهد، در مرحله اول در نقش خریدار در فضای مجازی دنبال سوژه است و معاملله را به صورت ابتدایی منعقد می‌کند و مقرر می‌شود مبلغی را به حساب فروشنده واریز کند در مرحله دوم در فضای مجازی به عنوان فرد فروشنده وارد شده خریدار را شناسایی می‌کند و در حقیقت پول خریدار را از طریق مهندسی اجتماعی وشیوه‌های فریبنده به حساب فردی که در مرحله اول به عنوان فروشنده ظاهر شده واریز می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان گفت: توصیه‌های هوشمند و آگاهی بخش پلیس فتا برای عموم همشهریان و کاربران این است که به هیچ وجه فریب تبلیغات اغواگرایانه در فضای مجازی در خصوص فروش کالا و خدمات را نخورند و به راحتی اطمینان نکنند.

وی ادامه داد: در خصوص کالا و خدمات، احراز هویت اسناد و صحت وسقم و راستی و درستی را بعد از وصول کالا مشاهده و بررسی کرده معامله را انجام دهند.

 

کدخبر: 688306 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟