۷۰ درصد مزارع دیم استان اردبیل دچار خسارت شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار رکنا در استان اردبیل  اعلام کرد: خشکسالی و کاهش شدید بارش در زمستان بویژه بهار امسال به ۷۰ درصد از مزارع دیم این استان خسارت زد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، خسارت وارده به بیش از نیم میلیون هکتار از مزارع دیم این استان را جدی اعلام کرد و گفت: نقشه‌ها و ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که مزارع دیم غلات دانه‌ریز، مزارع حبوبات و حتی مراتع دچار خشکسالی و خسارت ۴۰ تا ۷۰ درصدی شده است.

خلیل نیکشاد اظهارکرد: در سال زراعی جاری خشکسالی حادی در کل کشور حادث شده و در استان اردبیل نیز با استناد به آمار و اطلاعات متقن، میزان بارش‌ها در فصل زمستان گذشته در مقایسه با مدت سال ماقبل حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین با اشاره به کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی میزان بارش بهاری سبت به مدت مشابه ۴۰ روزه سال گذشته و اهمیت این بارش‌ها برای کشت دیم استان افزود: کاهش بارش بهاری میزان خسارت بر مزارع دیم را دوچندان کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: خشکسالی در همه مناطق استان اردبیل گزارش شده و کل کشتزارهای دیم به خصوص مزارع گندم و جو دچار خشکسالی جدی شده و در برخی از شهرستان‌ها و به خصوص در دشت اردبیل، میزان ذخایر آب سدها و مخازن زیرزمینی نیز به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به وزش مستمر بادهای گرم جنوبی یا گرمیج در سال زراعی جاری در استان اردبیل گفت: این پدیده نادر موجب تبخیر آب‌های جاری، کاهش آب سدها، خشکیدگی خاک، تبخیر و تعرق بیشتر گیاهان و در نهایت ایجاد تنش آب در خود گیاهان کشتزارها و بیشتر شدن میزان خسارت شده است.

 

نیکشاد همچنین از افزایش متوسط دمای هوا در استان اردبیل در سال زراعی جاری به میزان یک تا ۲ درجه سانتیگراد خبرداد و بیان کرد: این رخداد موجب افزایش شدت خشکسالی شده و پوشش برفی ضعیف ارتفاعات نیز موجب شده است که مراتع هم با فقر و کاهش رطوبت کافی مواجه شود.

وی با اشاره به ادامه بررسی کارشناسان بیمه برای تعیین میزان خسارت وارده، افزود: اگر در ایام پیش رو بارندگی کافی در استان اردبیل اتفاق نیفتد، خسارت بخش کشاورزی از خشکسالی بسیار بالاتر خواهد رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: این خشکسالی کم سابقه و کمبود بارش بر مراتع اثر منفی گذاشته و موجب شده که رویش علوفه و غنای گیاهی مراتع و چراگاه‌ها نیز دچار خسارت شود و به طور یقین این وضعیت در تامین علوفه دام سبک و سنگین و نیز تولید گوشت در استان تاثیر منفی و جدی خواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا، نیکشاد خواستار توجه جدی کشاورزان به بیمه محصولات و زراعت خود شد و گفت: کشاورزان محصولات بهاره خود را بیمه کنند و قبل از کشت بهاره، شرایط تامین آب مزارع را بررسی کرده و پس از اطمینان از تامین آب نسبت به کشت محصول اقدام کنند.

استان اردبیل دارای ۷۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که ۲۳۰ هزار هکتار از این اراضی به مزارع آبی تبدیل و در ۴۰ هزار هکتار نیز باغ کشت شده است.

در مابقی اراضی قابل کشت استان اردبیل که معادل۵۱۰ هزار هکتار است، محصولات متنوعی از جمله گندم، جو و انواع حبوبات کشت می شود که تولید محصول در آنها منوط به شرایط آب و هوایی مساعد و تداوم بارش‌های زمستانی و بهاره است.

کدخبر: 684289 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟