هرمزگان دروازه اتصال ارمنستان به آب های آزاد است + فیلم
حجم ویدیو: 65.68M | مدت زمان ویدیو: 00:05:30

به گزارش رکنا هرمزگان، فریدون همتی امروز در تهران در دیدار با آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان، با اشاره به پیوندهای عمیق و دیرینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی میان و نقش آن در توسعه مناسبات دو کشور ایران و ارمنستان، گفت: این پیوندها زمینه را برای استفاده از فرصت های موجود و توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی برای هر دو کشور فراهم کرده است.

وی ضمن ابراز خشنودی از ملاقات با سفیر ارمنستان، اظهار امیدواری کرد این گفت و گو آغازی برای تعامل استان هرمزگان با کشور ارمنستان باشد و با اشاره به روندی صعودی روابط بین دو کشور، افزود: این روند همچنان نیازمند تلاش بیشتر و فزاینده دو کشور برای رسیدن به نقطه ای مطلوب و ایده آل است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه جنگ و مشکلات اقتصادی پیامدهای زیادی در جامعه دارد، گفت: ما آمادگی لازم را برای کمک به ارمنستان که ممکن است پس از جنگ، تحریم برخی کالاها برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده باشد داریم و هرمزگان توانایی مناسبی برای تامین برخی از اقلام تحریمی و برطرف کردن نیازهای ارمنستان دارد.

همتی اضافه کرد: استانداری هرمزگان پیش از این حمایت خود را از تجار هرمزگانی برای افزایش مبادلات اقتصادی با ارمنستان اعلام کرده است.

وی همچنین با معرفی ظرفیت‌های هرمزگان در عرصه حمل و نقل ریلی و دریایی و با اشاره به وجود بنادر بزرگ کانتینری کشور، این استان را به دلیل مجاورت با خلیج فارس و دریای عمان به عنوان یکی از ظرفیت های مهم و به صرفه برای دسترسی ارمنستان به آب های آزاد برشمرد و اظهار کرد: سواحل مکران به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های بی نظیر این استان است که بخش اعظم ان در حوزه استان هرمزگان قرار دارد و با تأسیس یک بندر بزرگ با ظرفیت جابجایی150 تا 200میلیون تن کالا در جاسک، شرق هرمزگان که به دریای عمان نیز دسترسی بهتری دارد از ظرفیت خوبی برای صادرات بهره مند خواهد شد.

وی افزود: این برنامه از سال1404 عملیاتی می شود و با اتصال خط ریلی به این بندر، دو ظرفیت ظرفیت بزرگ این استان می تواند برای تسهیل صادرات و دسترسی به آب های آزاد در اختیار کشور ارمنستان قرار بگیرد.

همتی بار دیگر با تأکید بر تقویت مناسبات تجاری و همکاری های دوجانبه هرمزگان- ایروان، تصریح کرد: ما علاقه مند هستیم پس از آشنایی فعالان اقتصادی هرمزگان و ارمنستان با ظرفیت های موجود، این تعامل به سرعت منجر به اقدام عملیاتی برای توسعه روابط تجاری شود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه نقش سفیر ارمنستان در برقراری پیوند و تحکیم روابط اقتصادی بین هرمزگان و ارمنستان بسیار حائز اهمیت است، ضمن دعوت از تومانیان برای بازدید از زیرساخت ها و ظرفیت های موجود در هرمزگان، بیان داشت: سیاست های مربوط به روابط تجاری بین هرمزگان و ارمنستان می تواند توسط اتاق بازرگانی بندرعباس و با همکاری دفتر وزارت امور خارجه در هرمزگان که علاقه مند به توسعه همکاری ها است اجرایی و عملیاتی شود.

وی، هرمزگان را منطقه ای با سابقه فرهنگی و تمدنی غنی برشمرد و گفت: هرمزگان تنوع فرهنگی، آداب و رسوم، موسیقی، صنایع دستی و جزایر پرجاذبه ای دارد که علاوه بر بخش اقتصادی، ظرفیت بخش گردشگری می تواند برای افزایش تعاملات بین دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

همتی، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه را مورد تأکید قرار داد و گفت: توسعه همکاری های متقابل موجب رونق منطقه و به ویژه دو کشور ارمنستان و ایران می شود که هرمزگان در این میان با توجه به دسترسی به آب های آزاد و همچنین زیرساخت های حمل و نقل ریلی، دریایی و ...، علی رغم اینکه با کشورهای همسایه شمالی ایران فاصله دارد اما امکانات زیرساختی  این استان باعث شده هرمزگان را به نوعی همسایه خود بدانند.

مقام عالی اجرایی استان، هرمزگان را دارای ظرفیت های مناسبی برای تعامل با کشورهای اوراسیا و صادرات محصولات به کشورهای عضو این اتحادیه عنوان کرد و گفت: ارمنستان به‌خاطر همسایگی با ایران می تواند بیش از بقیه کشورها از این امر سود ببرد و با توجه به ظرفیت ارمنستان می توان سازوکاری طراحی کرد که محصولات کشاورزی هرمزگان از طریق این کشور به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شود.

استاندار هرمزگان همچنین کریدور خلیج فارس – دریای سیاه  و کریدور شمال جنوب را یکی دیگر از عوامل بسترساز برای پیوند تجاری بین دو کشور عنوان کرد و گفت: ایران برای ارتقاء موقعیت ترانزیتی ارمنستان در منطقه، آماده همکاری نزدیک با ارمنستان است.

آرتاشس تومانیان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان، استان هرمزگان را دروازه اتصال ارمنستان به آب های آزاد عنوان کرد و اظهار داشت: ظرفیت روابط اقتصادی ایران و ارمنستان بیش از روابط کنونی است و باید از ظرفیت های موجود استفاده کامل شود و با اطلاعاتی که در مورد وضعیت اقتصادی این استان دارم، می تواند زمینه مناسبی برای شروع همکاری فی ما بین باشد.

وی استقرار هرمزگان در کنار آب‌های ازاد را یک ظرفیت بسیار مهم برای این استان عنوان کرد و افزود: اگرچه ارمنستان با هرمزگان فاصله زیادی دارد اما وجود بنادر متعدد در هرمزگان و شبکه ریلی فاصله ها را نزدیک کرده  و موقعیت این استان برای کشوری مثل ارمنستان بسیارحائز اهمیت است.

سفیر جمهوری ارمنستان با اشاره به موقعیت ممتاز این کشور به لحاظ روابط تجاری با کشورهای اوراسیا، عنوان کرد: ارمنستان مرز مشترک زمینی با ایران دارد و عضویت در چند اتحادیه اقتصادی بزرگ مانند اتحادیه اوراسیا، می تواند زمینه ایجاد بازارهای جدید را فراهم کند که تا کنون به نحو مطلوب از این ظرفیت استفاده نشده است.

آرتاشس تومانیان، گفت: با همکاری فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان، می توان فعالیت های مربوط به انبار داری، بسته بندی و نگهداری کالاهای یخچالی را توسعه داد و از طریق ارمنستان این کالاها وارد کشورهای آسیایی و اروپایی شود.

وی ارتباطات مناسب تجاری با کشورهایی مانند کانادا، امریکا، سوئیس و ... را یادآور شد و افزود: فعالان اقتصادی دو کشور می توانند از این موقعیت استفاده کنند.

سفیر ارمنستان تصریح کرد: بنادر استان هرمزگان از نظر خدمات و دسترسی به آب های آزاد بهترین مکان برای ارتباطات تجاری هستند و می توان از طریق خاک ارمنستان، بندرعباس را به بازار روسیه متصل و یک ظرفیت جدید ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی هرمزگان و ارمنستان می توانند دفاتری را به منظور افزایش همکاری ها در دو کشور تاسیس کنند، اضافه کرد: همه ابزارها برای همکاری دوجانبه مهیاست و این اطمینان را می دهم که ارمنستان یک کشور امن  برای سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری است و به‌طور قطع در گام نخست برای کاهش ریسک سرمایه گذاری، قدم های لازم را برخواهیم داشت.

گفتنی است، با دعوت استاندار هرمزگان، بزودی سفیر ارمنستان برای بازدید از زیرساخت ها و ظرفیت های تجاری به هرمزگان سفر می کند و همچنین با فعالان اقتصادی استان دیدار می کند.

حیدری/هرمزگان

کدخبر: 682124 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟