افزایش 950 درصدی اجرای طرح کاداستر در استان

به گزارش رکنا از کرمانشاه، شهرام کرمی بااشاره به اهمیت اجرای طرح کاداستر در استان، اظهار داشت: کاداستر مهم ترین سیستم اطلاعات و مدیریت زمین در کشورهای مختلف است که اجرای آن محاسن و دستاوردهای بزرگی دارد، چراکه منجر به اثبات مالکیت و شفافیت در حقوق مردم و دولت می شود و ضمن کمک به اقدامات پیشگیرانه به عنوان ابزار اطلاعاتی در حوزه ملک و مستغلات است.

وی افزود: بنابراین در کشور ما هم قانون‌گذار در سال ۱۳۹۳ با تصویب قانون جامع حدنگار (کاداستر)، سازمان ثبت اسناد و املاک را مکلف کرد تا ظرف مدت پنج سال این قانون را به نحوی به انجام برساند که موقعیت جغرافیایی املاک کشور اعم از دولتی و غیردولتی و همچنین موقعیت و حدود کلیه کوه ها، مراتع، جنگل ها، دریاها، دریاچه ها، تالاب ها و ... مشخص و تثبیت شود.

دادستان کرمانشاه اضافه کرد: با اجرای این طرح، امکان بهره برداری از نقشه ها و سایر اطلاعات توصیفی و ثبتی کلیه املاک و اراضی کشور به صورت نقشه و اسناد مالکیت حد نگار در نظام جامع میسر می شود، به گونه ای که هیچ نقطه ای از کشور بدون نقشه و اسناد مالکیت حدنگار نیست.

کرمی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع از سال گذشته اجرای طرح کاداستر در جلسات شورای حفاظت از اراضی و صیانت از حقوق بیت المال به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفت و مصوباتی نیز در این زمینه داشتیم.

وی با اشاره به روند کند اجرای طرح کاداستر در استان طی سالهای گذشته، اضافه کرد: طبق گزارشاتی که در این نشست ها ارائه شد، متاسفانه علیرغم گذشت بیش از سه سال از اتمام مهلت مقرر در قانون، وضعیت اجرای این برنامه در استان در حالت رکود بوده و پیشرفت قابل توجهی نداشته، تاجایی که طی پنج سال تنها برای 10 درصد از املاک دستگاه های اجرایی کاداستر اجرایی شده بود.

دادستان کرمانشاه با بیان اینکه دلایل مختلفی ازجمله نداشتن اعتبار کافی باعث روند کند اجرای این برنامه در استان بوده، عنوان کرد: باتوجه به این شرایط، از ابتدای سال 1399 اجرای برنامه کاداستر را به شکل جدی مورد تاکید قرار دادیم که خوشبختانه گام های بزرگی نیز در این مسیر برداشته شد، به گونه ای که وضعیت اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) در استان طی سال گذشته افزایش حدود 950 درصدی در حوزه انفال و منابع ملی داشته است.

کرمی افزود: بنابراین به طور کلی اجرای طرح کاداستر در استان از 10‌ درصد طی سال های 94 تا 98 در استان به 60 درصد در سال 1399 رسید که رشد قابل توجهی است.

وی در پایان گفت: براین اساس، تا پایان سال 1398 تنها برای 93 هزار و 295 هکتار از اراضی و منابع ملی سند صادر شد، درحالی که این  رقم در سال 1399 به رقم 869 هزار و 222 هکتار رسید.

نازی حاجی علی اکبری/ کرمانشاه

 

کدخبر: 681527 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟