ایستادن مردم در صف خرید مرغ به هیچ عنوان قابل قبول نیست

به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام‌ احمد مروی در نشست مدیران بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی که در محل باغ اردوگاه خاتون مشهد برگزار شد، گفت: رهبری معظم انقلاب سال‌هاست که اهمیت خودکفایی اقتصادی را به مسئولان کشور متذکر می‌شوند، معظم له از سال ۹۱ واژه «اقتصاد مقاومتی» را ابداع و وارد ادبیات اقتصادی و سیاسی کشور و در این رابطه جلسات متعدد با مسئولان کشور برگزار کردند.

 مروی «جهش تولید» را عملیات اصلی برای پیروزی بر دشمن در جنگ اقتصادی معرفی و تصریح کرد: راهبرد ابلاغی مقام معظم رهبری به دولت و نهادهای عمومی در سال ۱۴۰۰ تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بوده که پیاده نظام آستان قدس در این جنگ نابرابر اقتصادی برای تحقق شعار سال، بنیاد بهره‌وری موقوفات است.

وی اظهار کرد: بنیاد بهره‌وری موقوفات باید سنگرهای خود را برای این جنگ در نقشه اقتصاد مقاومتی مشخص کند و بر روی آن‌ها متمرکز شود؛ در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، انرژی، درمانی، عمرانی و ... باید بر این مبنا متمرکز شود که چگونه موانع تولید را شناسایی و حذف کند و با اعمال پشتیبانی‌های لازم «جهش تولید» را محقق سازد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر بهره‌برداری مناسب از موقوفات برای آستان قدس مهم است زیرا نباید به‌گونه‌ای باشد که سرمایه اجتماعی این آستان مقدس کاهش یابد، بلکه باید با بهره‌وری مناسب موجب افزایش سرمایه اجتماعی این آستان مقدس شود.

آستان قدس باید در مقابل بخش خصوصی نقش پدری ایفا کند

تولیت آستان قدس رضوی بر عدم رقابت با بخش خصوصی تأکید و اظهار کرد: آستان قدس نباید به‌گونه‌ای وارد فعالیت‌های اقتصادی شود که بخش خصوصی احساس رقابت کند، رقابت نهادهای بزرگ با بخش خصوصی می‌تواند موجب دلسردی، انصراف از سرمایه‌گذاری و حتی خروج سرمایه‌ها از کشور شود.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به عدم رقابت بخش‌های دولتی و حاکمیتی با بخش خصوصی، عنوان کرد: آستان قدس باید در مقابل مردم و بخش خصوصی نقش پدری ایفا کند، کار اصلی حاکمیت ایجاد فضای رشد در عرصه‌های مختلف برای مردم است.

مروی بر اهمیت توجه توأمان به مزیت‌های آستان قدس و نیازهای کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی تأکید و تصریح کرد: باید به عرصه تولید و تأمین نیازهای مهم کشور به‌ویژه حوزه‌هایی که بخش خصوصی حاضر به ریسک نیست وارد شویم، آستان قدس باید پیشران تولید نیازهای کشور باشد و راه را برای ورود بخش خصوصی به آن عرصه‌ها باز کند.

ایستادن مردم در صف خرید مرغ به هیچ عنوان قابل قبول نیست

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: سال‌هاست در حوزه کشاورزی معضل تأمین نهاده‌های دامی وجود دارد، بی‌توجهی به این مسئله باعث شده که امروز کشور با مشکل تأمین مرغ موردنیاز مردم مواجه شود. اینکه مرغ به مسئله کشور تبدیل شود و مردم در صف‌های خرید مرغ بایستند اصلاً قابل قبول نیست، مردم ایران بسیار نجیب هستند.

وی افزود: مسئولان می‌گویند در واردات نهاده‌های دامی مشکل داریم، صحیح می‌گویند اما این سؤال را باید پرسید چرا در این ۴۰ سال فکری برای خودکفایی در این عرصه مهم نکرده‌اید؟ ما که شعارها، اصول و ارزش‌هایی داریم و مقید به ایستادگی بر آن‌ها و عدم تسلیم در برابر استکبار هستیم باید زمینه‌های تحقق آن‌ها را نیز فراهم کنیم نه اینکه مردم معطل مرغ باشند چون خوراکش از خارج می‌آید.

مروی با تأکید بر اینکه بخش‌های کشاورزی آستان قدس نباید نسبت به نیازهای کشور بی‌تفاوت باشند، تصریح کرد: در سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خدمات بسیار و اقدامات بزرگ و قابل توجهی صورت گرفته است، اما انصافاً در برخی از حوزه‌ها غفلت شده که می‌شد حل شود و امروز سفره مردم تحت تأثیر معضلات نباشد.

لزوم ساماندهی اراضی رها شده آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به اراضی رهاشده آستان قدس در حاشیه شهر مشهد و مشکلاتی که بعضاً برای مردم آن مناطق ایجاد شده است اشاره و ابراز کرد: اراضی فراوانی در شهرها داریم که بخش زیادی از آن‌ها بلااستفاده رهاشده است، این موضوعات تبعات اجتماعی دارد و باید برای بهره‌وری از این زمین‌ها تدبیری مناسب اندیشیده شود.

وی افزود: گاهی این زمین‌های رهاشده به محل‌هایی برای افراد بزهکار تبدیل‌شده‌ و مردم در این خصوص شکایت‌هایی دارند، بنیاد بهره‌وری موقوفات موظف است راهی برای ساماندهی و بهره‌وری از این زمین‌ها پیدا کند تا از رهگذر زمین‌های آستان قدس برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد حتی یک شغل نیز مغتنم بوده، زیرا اشتغال هر یک نفر، نجات یک خانواده است، به مسئولان بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس توصیه کرد: اگر تصمیمی برای تأسیس کارخانه یا کارگاه تولیدی وجود دارد، سعی کنید آن را در مناطق محروم راه‌اندازی کنید تا ضمن اشتغال‌زایی برای مردم آن مناطق، به آبادانی مناطق محروم نیز کمک شود.

استفاده از توان فنی شرکت‌های اقتصادی آستان قدس در راستای حمایت از تولیدکنندگان خرد، از دیگر توصیه‌های مروی به بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس بود.

کدخبر: 677825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟