اجرای طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه گیلان

به گزارش رکنا رشت، وی گفت: باتوجه به شرایط ویژه در کشور به واسطه شیوع موج چهارم بیماری کرونا و تغییر روزانه رنگ بندی شهرستان ها، طرح ضیافت الهی بر اساس رنگ بندی شهرها و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اجرا می شود.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه گیلان اظهار داشت: زمان اجرای طرح ضیافت الهی از 25 فروردین تا 24 تاردیبهشت سال جاری است. وی گفت: 88  بقعه متبرکه گیلان آمادگی برگزاری برنامه های طرح ضیافت الهی را دارند که این تعداد در شرایط قرمز و نارنجی کرونایی به 30 بقعه متبرکه کاهش می یابد.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه طبق اطلاعیه ستاد مرکزی مبارزه با کرونا برگزاری مراسم مذهبی در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع می باشد، گفت: اما درب ها و صحن های امامزادگان به روی عموم گشوده بوده و امکان حضور زائران با رعایت موازین بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و به همراه داشتن ماسک و دستکش در فضاهای روباز بقاع متبرکه و بهره مندی از فضای معنوی آستان مقدس امامزادگان بویژه در لیالی و سحرهای ماه مبارک رمضان وجود خواهد داشت.

وی یادآور شد: در صورت تغییر رنگ هر یک از شهرها در میانه ماه مبارک، اجرای برنامه ها بر اساس وضعیت جدید تغییر خواهد نمود. مدیرکل اوقاف وامور خیریه گیلان تاکید کرد: در صورت عدم امکان اجرای برگزاری مراسم مذهبی به دلیل شیوع کرونا فعالیت مراکز افق بقاع متبرکه تعطیل نشده و به سمت کمک های اجتماعی جهت دهی می شود.

وی اضافه کرد: در ماه رمضان امسال در قالب اجرای طرح ضیافت الهی، ضیافت همدلی با هدف استفاده از ظرفیت خیرین و بقاع متبرکه، مراکز افق بسته های معیشتی تهیه و بین نیازمندن توزیع می کنند.

حجت الاسلام علیزاده اذعان داشت: نظافت و ضدعفونی نمودن ضریح، شبستان، قفسه‌های قرآن، مفاتیح، رحل و جامهری‌ها، صحن¬، محوطه  بقاع متبرکه مجری طرح همه روزه توسط خدام افتخاری صورت گیرد.وی گفت: در شهرهای آبی و زرد در صورت مساعد بودن وضعیت آب و هوا  کلیه برنامه ها اعم از نمازهای جماعت، مراسم  مذهبی و جلسات قرآنی در فضای صحن بقاع متبرکه اجرا می شود.مدیرکل اوقاف وامور خیریه گیلان اظهار کرد: پخش تلاوت قرآن اذان گاهی و ادعیه، مناجات سحرگاهی از ماذنه های مساجد و بقاع متبرکه با رعایت حال همسایگان در بقاع متبرکه و آستان امامزادان انجام می شود.

وی اذعان داشت: با توجه به عدم امکان برگزاری مراسم با حضور جمعیت برنامه¬های مذهبی به صورت زنده یا تولیدی با استفاده از سخنرانان، مفسرین، قاریان و مداحان برجسته تولید شده و با هماهنگی لازم از شبکه های ملی و  استانی و فضای مجازی پخش گردد.علیزاده گفت: 30 مبلغ اعزامی و 50 مبلغ بومی در اجرای طرح ضیافت الهی با اوقاف گیلان همکاری می کنند.

وی درخصوص برنامه های قرآنی  ضیافت الهی، به اجرای برنامه ترتیل خوانی و جزءخوانی در آستان سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه اشاره کرد و گفت: این مراسم با حضور قاریان ممتاز گیلانی و بدون حضور مستمع برگزار و از شبکه استانی باران به صورت زنده پخش می شود.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه گیلان از برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم  با حضور اساتید مطرح این حوزه خبر داد و افزود: در شهرستان هایی که بدلیل شرایط خاص کرونایی، امکان حضور جمعیت فراهم نیست، جلسه تفسیر قرآن ضبط و از صدا و سیمای استان و فضای مجازی پخش می شود.

وی گفت: برگزاری مسابقات متنوع معارفی قرآن کریم از جمله مسابقات پیامکی، مسابقه حفظ موضوعی آیات، مسابقه عکاسی با موضوع قرآن و خانواده، مسابقه نقاشی قرآنی برای کودکان و نوجوانان و در طرح ضیافت الهی تدارک دیده شده است.

حجت الاسلام علیزاده، پویش مردمی ختم صلوات و ختم قرآن به یاد امام، شهدا و اموات از دیگر برنامه های طرح ضیافت الهی برشمرد و گفت: این طرح با نیت شفای بیماران مخصوصا بیماران کرونایی اجرا می شود.مدیرکل اوقاف وامور خیریه گیلان اعلام کرد: طرح سفره¬های افطاری ساده در مساجد و بقاع متبرکه مانند  سال  گذشته به صورت بیرون بر انجام شوید.

رشت/مرجان گودرزی

کدخبر: 677586 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟