آئین نکوداشت پزشک و ادیب اردبیلی برگزار شد

در این مراسم که با حضور مسئولان، مفاخر و چهره‌های ماندگار و اقشار مختلف مردم در مجتمع فدک اردبیل برگزار شد، از سال‌ها خدمات ارزنده جواد وهابزاده چهره ماندگار اردبیل در عرصه پزشکی، ادبی، اجتماعی و فرهنگی تجلیل و تکریم شد.

در این آئین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: ما با تاکید شورای فرهنگ عمومی از چند سال پیش تجلیل از چهره‌های تاثیرگذار و ماندگار استان اردبیل را از استاد شاهی گرفته تا مرحوم عاصم، تمدنی، رحیم حیدری و در شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد نادر الهی، علی مرادی و ... آغاز کردیم به طوری که امسال نیز سعی کردیم با همکاری 28 نهاد و دستگاه اجرایی استان که عضو شورای فرهنگ عمومی هستند و دانشگاه علوم پزشکی این مراسم و آئین را برگزار کنیم.

سیدناصر اسحاقی خاطرنشان کرد: ما با معرفی و تجلیل از چهره‌های علمی، ادبی و دینی سعی می‌کنیم در کنار تکریم علم و عالم برای جوانان و نسل آینده الگوسازی کنیم چرا که اگر نسل جوان کشور عقبه علمی، ادبی و فرهنگی خود را خوب بشناسند هرگز در ورطه بحران هویت گرفتار نخواهند شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: این حرکت متعلق به مردم است و تک تک افراد جامعه در معرفی و شناساندن چهره‌های ماندگار این استان باید به وظیفه خطیر خود عمل کنند و ما در این برنامه سه نسل را میزبان هستیم که گروهی به عنوان همکلاسی‌های دکتر وهابزاده، گروهی به عنوان معلمان و اساتید این شخصیت تاثیرگذار و گروهی نیز به عنوان شاگردان و دانشجویان او در این بزم ادبی و پژوهشی حاضر شدند.

اسحاقی بیان کرد: در برگزاری این مراسم ما نقطه عطف همدلی دستگاه‌ها را آن هم به شکل داوطلبانه در برگزاری باشکوه این مراسم شاهد بودیم که امیدواریم برگزاری این آئین‌ها زمینه تجلیل و تکریم دائمی از چهره‌های ماندگار و الگوئی را فراهم آورد.

در این مراسم رئیس نظام پزشکی استان اردبیل نیز گفت: جامعه پزشکی استان اردبیل به وجود اساتیدی همچون دکتر وهابزاده افتخار می‌کند که از اطبای باسابقه شهر بوده و از اعضای سازمان نظام پزشکی و چهره ماندگار کشور و استان اردبیل محسوب می‌شود.

جعفری نمین خاطرنشان کرد: این پزشک Doctor حاذق از 45 سال پیش در این شهر به رغم فضای ایجاد شده برای حضور در خارج از کشور تلاش کرده تا طبابت کند و در کنار آن در عرصه ادبیات و شعر و فعالیت‌های اجتماعی نقش موثری داشته است.

وی نقش این چهره ماندگار را در قالب ستاد پیگیری استان شدن اردبیل یادآور شد و افزود: وهابزاده با پیشنهاد نام‌گذاری اول شهریور به نام روز تولد ابن سینا در سطح ملی سعی کرد تا این روز برای همیشه در تقویم کشور به نام روز پزشک به ثبت برسد که قطعا این چهره ارزشمند الگوئی ماندگار برای نسل امروز و آینده خواهد بود.

دکتر جواد وهابزاده در اول بهمن ماه 1322 در کوچه ارمنستان اردبیل چشم به جهان گشود و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در مدارس رشدیه و شاه اسماعیل و دبیرستان صفوی اردبیل به پایان رساند.

وی که از شاگردان ممتاز مدرسه بود با موفقیت در کنکور دانشکده پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و بعد از خدمت در شهرهای مختلف و به رغم مهیا بودن شرایط برای حضور در خارج از کشور به دلیل علاقه‌ای که به موطن خود داشت در اردبیل به طبابت و در کنار آن به ادبیات و سرودن شعر پرداخت به طوری که تلاش او در راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، پیگیری در استان شدن اردبیل، عضویت در شورای پژوهشی و انتشارات دانشگاه‌ها، ترجمه و تالیف چندین جلد کتاب و استاد راهنمای تعدادی از پایان‌نامه‌های دکترای پزشکی در کنار فعالیت‌های ادبی او به ویژه دیوانش به نام حدیث دل ستودنی است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟