خرداد سال ۱۳۷۳ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ استان کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود، روزی که در حافظه تاریخی مردمان این استان تا همیشه ثبت وضبط شده،چرا که در این تاریخ رهبر معظم انقلاب سفری به کهگیلویه وبویراحمد داشتند، که رهاورد آن شروع وسرآغازی از تحول ،امید،پویایی وبالندگی بود ودر واقع با انجام این سفر امیدها برای زدودن محرومیت از چهره درد کشیده استان زنده شد.

دستور ساخت فرودگاه یاسوج برای پیوستن استان کهگیلویه وبویراحمد به خطوط هوایی ارزنده ترین وشاخص ترین رهاورد سفر رهبر فرزانه انقلاب به مردمان دیار آریوبرزن بود.

به همین منظور و در راستای دستور رهبر انقلاب اجرای این طرح در دستور کار مسئولان قرار گرفت، با این حال اما این فرودگاه از همان زمان تا کنون به دلیل مشکلات‌،موانع وچالش های پیش رو، بیشتر از آن که عاملی جهت قرار گرفتن استان در ریل توسعه باشد،به عنوان یک مسئله با ترکیبی از مشکلات کوچک و بزرگ بر گُرده استان سنگینی می کند.

زندان مرکزی مانع جدی توسعه فرودگاه

زندان مرکزی یاسوج یکی از چالش ها وموانع جدی توسعه باند فرودگاه یاسوج بوده و باعث شده بیش از ۸۰۰ متر از باند این فرودگاه بدون استفاده بماند.

موانع وچالش های فرودگاه یاسوج

این مسئله تنها مشکل و چالش این فرودگاه نبوده و همانگونه که اشاره شد، فرودگاه یاسوج از همان ابتدا درگیر موانع زیادی از جمله وجود دکل های روشنایی ورزشگاه ۱۵هزار نفری و مخابرات وجود معارضین اجتماعی، اجرای برخی طرح های خدماتی وعمرانی در محوطه داخلی و اطراف فرودگاه ، حادثه Incident غم انگیز سقوط Fall و مرگ غم انگیز همه سرنشینان آن ، جو روانی پس از آن و عدم تمایل شرکت های هواپیمایی برای حضور در فرودگاه یاسوج برای برقراری مجدد پروازها بوده است.

البته به جز موارد آخر تقریبا تمام مشکلات وموانع فرودگاه به مرور و با پیگیرهای انجام شده تا حدود زیادی مرتفع گردید،ولی با این حال ساختمان زندان Prison مرکزی همچنان به عنوان یک مانع بزرگ بر سر راه فرودگاه باقی ماند و علیرغم وعده مسئولان مبنی برجابجایی زندان این موضوع تا امروز به صورت یک مسئله لاینحل پیش روی فرودگاه قرارگرفته است.

جانمایی نامناسب فرودگاه

برخی مسئولان و از جمله استاندار کهگیلویه وبویراحمد ریشه این مشکل را در جانمایی نامناسب این فرودگاه می دانند.

استاندار در این خصوص می گوید‌: اگر روز اول از من سوال می شد می گفتم بهتر است برای استان کهگیلویه وبویراحمد و استان فارس در سپیدان یک فرودگاه بین المللی احداث شود.

علی محمد احمدی با بیان اینکه قبل از حضورش در استان اعتباری بالغ بر۲۰میلیارد تومان برای تطویل فرودگاه یاسوج هزینه شد افزود:اگر ۵میلیارد تومان برای برداشتن وجابجایی زندان هزینه می شد مشکلات کمتر بود.

طبق قوانین هوانوردی زندان باید جابجا شود

مدیر فرودگاه یاسوج نیز دراین خصوص با اشاره به اینکه طبق قوانین هوانوردی وجود زندان مرکزی به عنوان یک مانع پروازی برای باند شماره ۱۳ فرودگاه به شمار می رود گفت: ساختمان زندان ۸۹۰ متر از باند فرودگاه را غیرقابل استفاده کرده است.

علی محسنیان با بیان اینکه مسئولان زندان آمادگی لازم را جهت همکاری با فرودگاه دارند، افزود: مسئله مهم تامین اعتبار لازم جهت جابجایی ساختمان زندان است، که این امر مستلزم تصمیم گیری ومساعدت مسئولان استان و حتی کشور است.

جابجایی زندان نیازمند تامین اعتبار

مدیرکل زندان ها واقدامات تامینی استان نیز پیش از این گفته بود جابجایی زندان یاسوج نیازمند ۷۰میلیارد تومان اعتبار است.

اسماعیل جمیاری با بیان اینکه در صورت تامین اعتبار ومشخص شدن زمین در کمترین زمان زندان را جابجا می کنیم، ابراز داشت: آمادگی همکاری لازم با فرودگاه را داریم و از کمکی در این زمینه دریغ نمی کنیم.

همانگونه که اشاره شد وجود ساختمان زندان مرکزی از گذشته تا کنون به عنوان یک چالش در دستور کارمسئولان قرار گرفته، ولی با این حال این مسئله بیش از آنکه رنگ وبوی اجرایی وعملیاتی به خود بگیرد، در ایستگاه تامین اعتبار و زمین مانده ومتولیان امر نتوانسته اند به وعده ها وشعارهای خود دراین زمینه عمل کنند.

پیش بینی ۴هکتار زمین برای زندان

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه پروژه جابجایی ساختمان زندان از سالیان قبل به عنوان یک مانع پروازی برای باند فرودگاه مطرح است اظهارداشت: مسئولان امر باید درگذشته به فکر تامین اعتبار لازم و زمین برای زندان می افتادند،ولی متاسفانه این امراتفاق نیفتاد.

عزیز فیلی با اشاره به اینکه واقعیت این است که درگذشته همه تصمیمات در خصوص جابجایی زندان صرفا در حد حرف بوده افزود:تا کنون هیچ گونه تصمیم اجرایی وعملیاتی دراین زمینه گرفته نشده.

وی تصریح کرد:زمینی بالغ بر۴هکتار برای ساختمان زندان پیش بینی شده، که دنبال انجام کارهای مقدماتی جهت واگذاری آن به سازمان زندان ها هستیم، تا حداقل تا زمان تامین اعتبار کارهای طراحی ومطالعاتی آن را انجام دهند.

معاون استاندار ادامه داد:پروژه جابجایی زندان نیازمند تخصیص مبلغ اعتبار کلانی است،که منابع استانی جوابگوی آن نیست،لذا باید مبلغ لازم برای آن از محل اعتبارات ملی تامین شود.

فیلی اضافه کرد: ما پیگیر این مسئله به عنوان یکی از دغدغه های اصلی استان هستیم ولی تا کنون کار عملیاتی و اجرایی جز پیش بینی زمین صورت نگرفته است.

باید یادآور شد استان کهگیلویه وبویراحمد با توجه به ظرفیت وپتانسیل خود،استانی گردشگر پذیر ودرحال توسعه است که به موازات این امر قطعا تمایل حضور سرمایه گذاران،گردشگران،صاحبان صنایع و...در آن شتاب بیشتری می گیرد.

بنابراین لازم است،که توسعه حمل ونقل خصوصا حمل ونقل هوایی به عنوان یکی از شاخص ها وابزارهای مهم توسعه در دستور کار مسئولان استانی قرار بگیرد وموانع وچالش های سر راه آن نیز مرتفع گردد،تا از رهگذر این امر شاهد وضعیت وچشم انداز مطلوب تری برای کهگیلویه وبویراحمد باشیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 436339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟