حفاران غیرمجاز آثار فرهنگی در سرعین متواری شدند

 یحیی نجارقابل در بازدید از محل حفاری غیرمجاز آثار باستانی سرعین اظهارکرد: بر اساس گزارش واصله مبنی بر حفاری در محل ییلاق قرخ‌بلاغ آلوارس با هماهنگی نیروی انتظامی سرعین به محل مراجعه و از اقدام حفاران جلوگیری شد.

به گزارش رکنا، او ادامه داد: در این اقدام حفاران غیرمجاز با دیدن خودرو گشت از محل متواری شدند ولی تجهیزات آنها توقیف و محل حفاری با همکاری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتطامی شهرستان مسدود شد.

او با قدردانی از همکاری و مشارکت خوب و مناسب نیروی انتظامی در برخورد با حفاران غیرمجاز و سوء استفاده‌کنندگان از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی شهرستان افزود: با تقویت بازدیدها تلاش می‌کنیم تا از اقدامات در این زمینه جلوگیری کنیم.

نجار قابل گفت: انتظار می‌رود مردم نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را گزارش دهند تا رسیدگی به‌موقع در این زمینه انجام و از دست‌درازی به تمدن و میراث‌فرهنگی منطقه جلوگیری شود.

سرعین در ۲۷ کیلومتری غرب اردبیل دارای آثار تاریخی فراوان است. غارهای باستانی کنزق در روستای کنزق با محوطه‌ای شامل قبرستان تاریخی ، تپه و دخمه‌های صخره‌ای به هم پیوسته ، روستای باستانی و ییلاقی آتشگاه معروف به آغ مام و نیز تپه باستانی آناهیتا که طی سالیان گذشته از آن به نام‌های آناهیتا، سارقین و زرتشت یاد شده و به شماره ۱۹۷۶ به ثبت آثار ملی رسیده است.

کدخبر: 714050 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟