فرهنگ و مدیریت شهری

فرهنگ و مدیریت شهری

فرهنگ به عنوان یکی از اساسی‌ترین وجوه زندگی بشری‌ست. ما با فرهنگ زاده می‌شویم، رشد می‌کنیم، به بلوغ می‌رسیم، آنچه آموخته‌ایم را با دیگران تسهیم می‌کنیم، برای آبادی میهن‌مان به کار و تلاش می‌پردازیم و در نهایت با فرهنگ از این دنیای فانی به دیار باقی سفر می‌کنیم. در واقع تمام لحظه‌های زندگی ما مملو از فرهنگ است و بدون فرهنگ حتی لحظه‌ای حیات نامتصور است.

فرهنگ مانند هواست که همه جا هست و زندگی فردی و اجتماعی ما وابسته با آن است. چرا که جامعه با فرهنگ زنده است و رشد و ترقی‌اش هم به واسطه فرهنگ رقم می‌خورد. به تعبیر زیبای حضرت امام راحل: "آنچه ملت‌ها را می‌سازد فرهنگ صحیح است."

بخش مهمی از کارهای مختلفی که در شهر برای همشهریان و خدمت رساندن به آنها انجام می‌گیرد یا اساسا فرهنگی‌ست یا ارتباط بسیار وثیقی با فرهنگ دارد.

معماری شهری، زیباسازی، مبلمان شهری، خیابان کشی، احداث شهرک‌ها، مقوله ترافیک و تردد خودروها و وسایط نقلیه، دفع زباله و فاضلاب، فضای سبز، ناوگان شهری و ...  توسط انسان‌ها و برای انسان‌ها تدبیر، برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد. آحاد انسانی نیز در فرهنگ غوطه‌ور هستند و تمام رفتار و سکنات و اقداماتشان به نحوی از فرهنگ نشات می‌گیرد.

برخی فرهنگ را صرفا در اجرای تعدادی برنامه فرهنگی محصور می‌سازند و تصور می‌کنند اجرای فعالیت‌های فرهنگی تمام کاری‌ست که در حوزه فرهنگ می‌توان انجام داد و با برپایی چند نمایشگاه، تبلیغات محیطی، همایش و نشست ادبی و هنری، دیوار نویسی و نمایش فیلم و مواردی از این دست، کارشان را به طور کامل انجام داده‌اند.

این جاست که نقش ویژه، کاربردی و بسیار مهم مدیریت شهری، خودنمایی می‌کند. مدیریت شهری بایستی با بسیج همه امکانات، فعالین، گروه‌ها و سازمان‌ها و همه مرتبطین با حوزه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی به ساماندهی، سازماندهی، اتقان سازی و برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی در سطوح و بخش‌های مختلف اقدام کرده و با حمایت، هدایت، پشتیبانی و نظارت بر کلیه فعالیت‌های فرهنگی، مسئولیت خطیر و حساس فرهنگی خود را به نحو شایسته‌ای به انجام رساند.

در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داریم. امید است کاندیداهای محترم فهرست برنامه‌های فرهنگی خود را که برای اعتلای فرهنگ کهن دیار اردبیل _سرزمین پدر قهرمان_ پیش بینی کرده‌اند برای استحضار مردم فهیم و شریف شهرمان، ارایه نمایند.

 

#حاتم_رسولی

 

کدخبر: 680562 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟