شهرداد روحانی در هر اجرا یک تک نواز معرفی می کند +عکس

شهرداد روحانی که به تازگی به ‌عنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران معرفی شد، هفته پیش کوارتت خود را در فرهنگسرای نیاوران به مدت سه شب متوالی روی صحنه برد. با روحانی به بهانه حضور ارکستر جوانان جهان و همراهی با سمفونیک تهران گپی کوتاه زده‌ایم:

اعضای ارکستر سمفونیک را چگونه می‌بینید؟
من تمرینم را بعد از ارکستر جهانی جوانان جهان با ارکستر سمفونیک تهران شروع خواهم کرد. البته خردادماه با این اعضا کار کرده‌ام و دو شب هم اجرا داشته‌ایم که خیلی کنسرت موفقی بود. به طور کلی من به ارکستر سمفونیک تهران خیلی خوش‌بینم، چون اکثر نوازندگان اظهار علاقه کرده‌اند که با ارکستر همکاری کنند. ما فقط به مقداری زمان نیاز داریم، برای آنکه متأسفانه برنامه ارکستر سمفونیک خیلی فشرده شده است. البته بعد از اینکه برنامه خود من در آخر مرداد اجرا شود، ارکستر سمفونیک روی یک روال خیلی راحت‌تر و سریع‌تری خواهد افتاد. به آینده خیلی خوش‌بین هستم.

تعامل دو تا ارکستر با یکدیگر چگونه است؟
تعاملشان کاملاً خوب است. امیدوارم از این اتفاق‌ها بیشتر رخ دهد، برای اینکه اعضای ارکستر سمفونیک تهران خواهند دید که همکارانشان در نقاط مختلف دنیا به خصوص این ارکستر که تقریباً از همه جای عضو دارد، در چه سطحی هستند و چگونه کار می‌کنند و این خیلی می‌تواند به محک زدن خودشان کمک کند.

همانطور که در جریان هستید قرار است در اجرای پیش رو بخشی از سمفونی 7 بصورت ناتمام اجرا شود به نظر شما که خود رهبری قابل هستید انتخاب و اجرای سمفونی 7 بتهوون یک مقدار برای اجرای اعضای ارکستر سمفونیک تهران سخت نیست؟
نه اصلاً.

اما گویا نوازندگان و سولیست ها برخلاف نظر شما معتقدند خیلی قطعه سنگینی انتخاب شده است؟
همه قطعات سمفونی بتهوون به نسبت سنگین هستند. ولی به هر حال سمفونی 7 بتهوون، یکی از قطعات استاندارد است که در ارکستر سمفونیک تهران و دنیا اجرا می‌شود. این قطعه را قبلاً هم با رهبرهای مختلف در ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرده‌ایم. به هر حال این قطعه یکی از شاهکارهای موسیقی دنیاست که اجرایش می‌تواند به محک زدن سطح توانایی اعضای ارکستر سمفونیک تهران کمک کند.

برنامه‌ بعدی تان برای ارکستر سمفونیک تهران چیست؟
برنامه‌ای که من برای این کنسرت در نظر گرفته‌ام، تماماً اجرای قطعات آهنگسازان روس است. مثلاً قطعه از راخمانینف اجرا خواهیم کرد و یا کنسرت ویولن خاچاطوریان که آن را برای اولین بار در ایران با یک سولیست ایرانی به نام امین غفاری اجرا می‌کنیم که ایشان سولیست خیلی جوان و بااستعدادی هستند. در ادامه سوئیت "باله فندق‌شکن" چایکوفسکی اجرا می‌شود و در قسمت آخر نیز قطعه "پرنس ایگور" را از الکساندر برودین با همراهی گروه کُر اجرا خواهیم نمود. به طور کلی تمام قطعات از آهنگسازان روس است ولی من سعی کرده‌ام از یک ویولونیست ایرانی استفاده کنم، همان‌گونه که در اجرای قبلی‌ام از یک پیانیست ایرانی استفاده کرده بودم. خیلی خوب است که به این نوازندگان جوان ایرانی موقعیت داده شود. یکی از کارهایی که در برنامه‌ام گنجانده‌ام این است که در هر اجرایم حداقل بتوانم یک سولیست ایرانی را به جامعه موسیقی معرفی کنم.
هفته گذشته به مدت سه شب در تهران روی صحنه رفتید. قطعه‌ای در این کنسرت با نام "سمفونی خلیج فارس" اجرا شد.
من پشت این کار منظوری دیدم، حالا اینکه به نتیجه برسد یا نرسد را نمی‌شود پیش‌بینی کرد. شما مجسم کنید گروه کر انگلیسی که همه آن‌ها انگلیسی هستند، با زبان خودشان بارها تکرار می‌کنند Persian Golf و جالب است برای شما بگویم زمانی که این کار را انجام می‌دادم لذت عجیبی می‌بردم، چون با وجودی که ما آماده شده بودیم، چند بار سعی کردیم این قطعه را ضبط و تمرین کنیم تا من این کلمات را بیشتر بشنوم. در حقیقت هدف این بود که با بالاترین کیفیتی که در دنیا امکان دارد این کار ضبط شود، چون یک کار ملی است و به این خاطر می‌خواستم این کار به بهترین نحو ممکن انجام شود که خوشبختانه با پشتیبانی که صورت گرفت این اتفاق افتاد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حایشه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 180725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟