دزدی ادبی کار دست کارگردان داد +عکس

این کارگردان فرانسوی از سوی دادگاه، به پرداخت مبلغ 450هزار یورو به دلیل دزدی ادبی از فیلم کلاسیک «فرار از نیویورک» ساخته «جان کارپنتر» محکوم شد.
«لوک بسون» که ساخت فیلم‌هایی چون «آبی بیکران»، «نیکیتا»، «حرفه‌ای» (لئون) و «عنصر پنجم» را در کارنامه سینمایی دارد، این اتهام را که در فیلم «Lochout» در سال 2012 میلادی از فیلم «فرار از نیویورک» کپی‌برداری کرده را رد کرد، فیلمی که در آن منطقه منهتن در نیویورک به یک زندان بزرگ تبدیل شده که توسط ساکنانش اشغال شده است.
بر این اساس یک دادگاه استیناف در شهر پاریس حکم داد که «لوک بسون» در فیلم «Lockout» به طور قابل ملاحظه‌ای از عناصر فیلم «فرار از نیویورک» وام گرفته است و او را در نهایت به پرداخت 450 هزار یورو (390 هزار پوند) محکوم کرد.
«گای پیرس» در فیلم «Lockout» در نقش فردی بازی می‌کند که به اشتباه محکوم شده و آزادی او در قبال نجات دختر ریاست جمهوری آمریکاست که در یک سیاره‌ دیگر زندانی شده است.
منتقدان سینمایی پیش از این نیز به شباهت عجیب و غریب دو فیلم «فرار از نیویورک» و «Lockout» اشاره کرده بودند.
«جان کارپنتر» کارگردان نامدار هالیوودی که برای ساخت فیلم‌های معروفی چون «هالووین» و «مه» از اساتید سینمای ترس شناخته می‌شود برای این سرقت ادبی مبلغ 2.4 میلیون دلار طلب کرده بود که در نهایت دادگاه رای به پرداخت 450 هزار یورویی داد، این در حالی است که وکلای «لوک بسون» معتقدند که وی به عنوان یکی از بزرگترین استعدادهای تاریخ سینمای فرانسه هرگز تعمدا دست به سرقت ادبی نمی‌زند و خود فیلم «فرار از نیویورک» نیز تا حد زیادی برگرفته از وسترن کلاسیک «ریو براوو» و «مکس دیوانه» است.
پروژه علمی تخیلی و 180 میلیون دلاری «والرین و شهر هزار سیاره» جدیدترین ساخته سینمایی «لوک بسون» است که نمایش بخش‌هایی از آن در جریان کنفرانس «کامیک کان» در آمریکا با بازخورد فوق‌العاده‌ای رو به رو شد و قرار است اواسط سال 2017 میلادی اکران شود.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 169901 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟