تنبیه مرگبار پسر افیونی در کمپ

«مرتضی» پیش‌تر از اتهام قتل عمد تبرئه و به جرم قتل شبه‌عمد به پرداخت دیه محکوم شده بود.

رسیدگی به این پرونده از 23 تیرماه سال 90 به دنبال مرگ مرموز یک مرد 37 ساله به نام «سیاوش» در دستور‌کار مأموران کلانتری طالقانی کرج قرار گرفت. دو مرد جوان پیکر بی­جان سیاوش را به بیمارستانی در کرج منتقل کردند و مدعی شدند وی بر اثر خفگی در استخر جان سپرده است.

کبودی‌های روی دست و پای این مرد شک پزشکان را برانگیخت و آنان پلیس را با‌خبر کردند. به این ترتیب بازجویی از دو مرد جوان آغاز شد.

یکی از آنها که خودش را مسؤول کمپ ترک اعتیاد معرفی می کرد، گفت: سیاوش معتاد بود و به درخواست پدر و مادرش به کمپ آورده شد، اما او بسیار پرخاشگر بود و مدام با دیگر معتادان درگیر می‌شد. وی افزود: آخرین‌بار وقتی دیدم برای چندمین‌بار سر یخچال رفته و غذای بقیه معتادان را برداشته و خورده‌ عصبانی شدم و به فکر تنبیه او افتادم.

وی ادامه داد: چون رودخانه‌ای از کنار کمپ می‌گذشت که ما با سنگ‌چین بخشی از آن را تبدیل به یک استخر کرده بودیم از دستیارم مرتضی خواستم دست ‌و پای سیاوش را ببندد و او را برای تنبیه داخل استخر سنگی بیندازد. من سر کلاس رفتم و وقتی بازگشتم، مرتضی به من گفت سیاوش جان سپرده است.

با اعتراف‌های این مرد، مرتضی نیز بازداشت شد و به قتل پسر افیونی اعتراف کرد.

وی در شعبه 74 دادگاه کیفری سابق استان تهران پای میز محاکمه ایستاد و در تشریح جزئیات ماجرا گفت: قبول دارم برای آرام کردن پسر معتاد ضربه‌ای با چوب به سرش زدم و برای اینکه به او شوک وارد کنم تا آرام شود، او را داخل استخر آب سرد انداختم، اما باور کنید من قصد کشتن او را نداشتم و نمی‌دانم چطور سرش به سنگ­ های‌ اطراف استخر برخورد کرده و جان سپرده است. من خصومتی با او نداشتم و مرگ او یک اتفاق تلخ بود.

در پایان این جلسه هیأت قضایی وارد شور شد و مرتضی را از قتل عمد تبرئه و وی را به جرم قتل شبه‌عمد به پرداخت دیه محکوم کرد.

این حکم در دیوانعالی کشور تحت رسیدگی قرار گرفت و قضات دیوانعالی کشور پرونده را برای رفع برخی نواقص و مشخص شدن علت تامه مرگ به پزشکی قانونی فرستادند.

کارشناسان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کردند ضربه وارد شده به سر قربانی، 50 درصد سردی آب و خفگی 40 درصد و اعتیاد سیاوش 10 درصد در مرگ وی نقش داشته است، پرونده مرتضی برای دومین‌بار به دادگاه فرستاده شد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده که در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغر عبداللهی و با حضور دو قاضی مستشار تشکیل شد، مرتضی که حالا با قرار وثیقه آزاد است، پشت تریبون دفاع ایستاد.

وی حرف‌های قبلی‌اش را تکرار کرد و گفت: باور کنید من ضربه‌ای به سر سیاوش نزدم. او سرش با سنگ‌ها برخورد کرده و داخل آب بیهوش شده است. من به کمپ ترک اعتیاد رفته بودم تا شاهدانی به دادگاه بیاورم که شهادت دهند. من در مرگ سیاوش بی‌تقصیرم و ضربه‌ای به سر او نزده‌ام، اما شاهدانم از کمپ ترخیص شده بودند. وقتی به در خانه آنها هم رفتم، آنها را پیدا نکردم.

بنابر این گزارش، در پایان جلسه هیأت قضایی وارد شور شد تا رأی صادر کند .

کدخبر: 1076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟