آیا نوشتن جملاتی مثل "پارک=4چرخ پنچر" مصداق تهدید است و مجازات قانونی دارد؟

پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره نوشتن جملات تهدیدآمیز درمورد پارک کردن خودرو در برخی مکان‌ها از سوی برخی افراد این است:
سلام. آیا نوشتن جملات تهدیدآمیز که این روزها جلوی پارکینگ برخی منازل و حتی روی دیوارهای کوچه و خیابان درباره پارک نکردن خودرو مُد شده، اشکال حقوقی ندارد؟ مثلا می‌نویسند: "پارک = پنچر" یا "توقف= 4 چرخ پنچر". اگر کسی این تهدید را عملی کند، آیا دربرابر قانون ضامن هست یا خیر؟

پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
مطابق قانون هر گاه کسی، دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی ... نماید، اعم از این که به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم‌خواهد شد.
بنابراین نکاتی در این خصوص متذکر خواهد شد:
۱. افراد همواره مکلف به رعایت حقوق دیگران هستند.
۲. تعدی و تجاوز و نقض حقوق افراد دارای ضمانت اجرا برای متحاوز خواهد بود.
۳. افراد حق اقدام برای دفع و رفع تجاوز و نقض حقوق خود و نیز احقاق آن خواهند داشت، اما نه راسا و خودسرانه.
به عبارت دیگر همان اندازه که افراد نباید در مقابل پارکینک و مسیر عبور و مرور دیگران توقف نمایند، در مقابل فردی که راه رفت و آمد وی مسدود می گردد نیز نمی تواند خود راسا اقدام به رفع مانع نماید ؛چه اینکه اقدام برای رفع مانع از وظایف نیروی انتظامی است.
حاصل آنکه افراد نمی توانند دیگران را تهدید به پنچر کردن و مواردی از این قبیل کنند در غیر اینصورت این عمل می تواند مصداقی از تهدید باشد.
از طرفی اگر در صورت پارک ماشین مقابل پارکینک بدون تماس با پلیس اقدام به پنچر نمودن... خودرو نماییم، این مورد خود می تواند از مصادیق مجرمانه دیگری همچون تخریب باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟