اعتراض به کشته شدن یک سیاهپوست به دست پلیس کانادا

روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت، «عبدالرحمن عبدی» تبعه 37 ساله سومالیایی که گفته می شود دچار اختلال روانی است، پس از بازداشت به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری شد و سپس جان سپرد.
تظاهرکنندگان در اعتراض به آنچه خشونت پلیس بر اساس معیارهای نژادپرستانه در کشوری که مدعی «تحمل پذیری» است، به خیابان های ریختند.
شاهدان عینی به رسانه های محلی گفته اند این فرد که مهاجری از سومالی بود، به دست پلیس اوتاوا به بهانه تماس تلفنی درباره ایجاد مزاحمت در محل حاضر شده بود، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
این تظاهرات با شعار«جان سیاهپوستان مهم است» آغاز شد و تظاهرکنندگان در حالی که به مقر پلیس اوتاوا نزدیک می شدند، فریاد می کشیدند «آنها او را به قتل رساندند، دیگر تحمل نمی کنیم».
تظاهرات در ساعات پایانی روز شنبه پایان یافت اما به گفته برگزارکنندگان، این تظاهرات به خواسته خانواده عبدالرحمن عبدی به صورت مسالمت آمیز برگزار شد و عده ای از شرکت کنندگان تلاش کردند تظاهرکنندگان خشمگین را آرام کنند. به گفته پلیس، فردی بازداشت نشده است.
واحد تحقیقات ویژه پلیس اونتاریوی کانادا در حال بررسی علت بازداشت این مهاجر سومالیایی است و با توجه به ابراز نگرانی گروه های مدافع حقوق بشر درباره خشونت پلیس کانادا علیه اقلیت ها، برخی خواستار بررسی علت بازداشت و مرگ وی و احتمال ارتباط آن با مسائل نژادپرستانه هستند.
سازمان دهندگان این تظاهرات با انتشار بیانیه ای خواستار ترک خدمت بدون حقوق ماموران پلیس عامل بازداشت این جوان سیاه پوست، مجهز شدن همه ماموران پلیس به دوربین و بررسی رفتار آنها با اقلیت ها و مبتلایان به اختلالات روانی شده اند.
مرگ این سیاهپوست بازتاب رویدادهای چند وقت گذشته در آمریکا است که خیابان های این کشور را به صحنه تظاهرات در نتیجه کشتار تعدادی از سیاهپوستان به دست پلیس سفید پوست بدل کرده است. پلیس آمریکا که متهم به بکار بستن اقدامات خشونت آمیز و نژادپرستانه است، تاکنون مورد انتقاد حامیان بین المللی حقوق بشر و مدافعان حقوق سیاهپوستان قرار گرفته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 159865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟